בפורים חוגגים בלי נפצים
הנושא: אחריות אישית וחברתית – הסכנות שבשימוש בנפצים
מטרות השיעור:
- הבנת ההשלכות – להכיר את הסכנות הפיזיות, הנפשיות והחברתיות של השימוש בנפצים.
- אחריות במרחב הציבורי – לחשוב על ההשפעה של מעשינו על אחרים, כולל הלומי קרב, ילדים קטנים, קשישים ובעלי חיים.
- מעורבות חברתית – לעודד את התלמידים להפיץ מסר של אחריות וזהירות דרך יצירת פוסטרים/סרטונים שיפורסמו ברשתות החברתיות.
כמה? 5-10 דקות
פתיחה
חיבור אישי ונקודת מבט (בכיתות נמוכות כדאי לבדוק אם התלמידים בכלל יודעים מה זה נפצים):
שאלת פתיחה: "מי מכם שמע נפץ מתפוצץ לאחרונה? איך זה גרם לכם להרגיש?"
משחק אסוציאציות: כתבו על הלוח "נפצים" ובקשו מהתלמידים להגיד מילים שעולות להם בראש
בהקשר זה (פחד, רעש, פורים, סכנה, כיף, חברים וכו').
שיתוף חוויות: תלמידים שירצו, יוכלו לספר על מפגש אישי עם נפצים – חוויות טובות ורעות.
כמה? 10 דקות
שלב :1 סכנות השימוש בנפצים
א. סכנות פיזיות
- כוויות, פציעות קשות, אובדן אצבעות, עיוורון.
- סרטון קצר שמציג פציעות כתוצאה מנפצים )מותאם גילאית(.
ב. סכנות נפשיות
- השפעה על הלומי קרב – הסבר על פוסט-טראומה ואיך נפצים יכולים להחזיר אנשים לאירועים קשים.
- דיון: "איך אתם הייתם מרגישים אם כל רעש חזק היה גורם לכם לפחד?"
ג. השפעה על הסביבה
- פחד של ילדים קטנים וקשישים.
- נזק לבעלי חיים (בריחה, חרדה, התקפי לב אצל כלבים וחתולים).
- לכלוך ופגיעה בסביבה (שאריות נפצים ברחובות, שריפות קטנות).
שלב :2 אחריות אישית וציבורית (אופציונלי בהתאם לזמן שיש)
דיון: "מי אחראי למרחב הציבורי שלנו?"
הצגת חלופות: איך אפשר ליהנות בפורים בלי לפגוע באחרים?(מופעי אש חוקיים, קונפטי, רעשנים).
דילמות מוסריות: "חבר מביא נפצים לבית הספר. מה עושים?"
(עבודה בזוגות על פתרונות אפשריים).
כמה? 30 דקות
שלב 3: יצירת פוסטרים להפצה
חלוקת הכיתה לקבוצות –
חלוקת הכיתה לקבוצות – כל קבוצה תיצור פוסטר או סרטון קצר בנושא הסכנות שבנפצים. שימוש
במסרים קצרים וקולעים כמו: "נפצים זה לא משחק", "הרעש שלך – הטראומה שלו". מומלץ להשתמש באפליקציות כמו Canva. שיתוף היצירות בכיתה,ולאחר מכן הפצתן ברשתות החברתיות הבית-ספריות.
כמה? 5 דקות
סיכום ודיון
כל קבוצה תשתף במה שיצרה ובמסר שלה.
סיכום המסר המרכזי: אחריות אישית וחברתית, השפעה של הרעש על אחרים, סכנות פיזיות ונפשיות.
קריאה לפעולה: התלמידים מוזמנים לשתף את הפוסטרים/סרטונים במדיה החברתית ולהפיץ את המסר לאחרים.
התאמות גיל:
כיתות ה'-ו': יותר דגש על הפחד של ילדים קטנים ובעלי חיים, שימוש במשחקים ושיח רגשי.
כיתות ז'-ט': שילוב סרטונים ועדויות, דגש על לחץ חברתי ולקיחת אחריות.
כיתות י'-י"ב': הרחבה על פוסט-טראומה, חוקים ואכיפה, יצירת קמפיין מעמיק יותר.
מסר מסכם:
נפצים זה לא משחק – האחריות שלנו היא לשמור על הסביבה ועל האנשים שסביבנו.
תוצר סופי: פוסטרים וסרטונים מקוריים של התלמידים שיופצו ברשתות החברתיות של בית הספר כדי להעלות מודעות ולהשפיע על אחרים!
מוזמנות ומוזמנים לתייג אותנו! @חינוך ירושלמי
