/
/
בפורים חוגגים בלי נפצים
לוגו תקשוב וטכנו-פדגוגיה
לוגו - מנח"י

בפורים חוגגים בלי נפצים

הנושא: אחריות אישית וחברתית – הסכנות שבשימוש בנפצים

כיתות ה'-יב (בהתאמה)
נושא: חגי ישראל – פורים
תחום דעת: חגי ישראל, חברה, כישורי חיים, מעגל השנה
כיתה: ה, ו, ז, ח, ט, י, יא, יב
מערך בודד
מטרה: 1. הבנת ההשלכות בשימוש בנפצים 2. אחריות במרחב הציבורי 3. מעורבות חברתית
מיקום: בכיתה, מבוסס דיגיטל, מרחב למידה
מיומנויות: עבודת צוות, אוריינות דיגיטלית, חשיבה ביקורתית, ניתוח, חשיבה יצירתית
ציוד: מצגת עם תמונות / סרטונים קצרם. גישה למחשבים / מכשיר נייד

מטרות השיעור:

  1. הבנת ההשלכות – להכיר את הסכנות הפיזיות, הנפשיות והחברתיות של השימוש בנפצים.
  2. אחריות במרחב הציבורי – לחשוב על ההשפעה של מעשינו על אחרים, כולל הלומי קרב, ילדים קטנים, קשישים ובעלי חיים.
  3. מעורבות חברתית – לעודד את התלמידים להפיץ מסר של אחריות וזהירות דרך יצירת פוסטרים/סרטונים שיפורסמו ברשתות החברתיות.

כמה? 5-10 דקות

פתיחה

חיבור אישי ונקודת מבט (בכיתות נמוכות כדאי לבדוק אם התלמידים בכלל יודעים מה זה נפצים):
שאלת פתיחה: "מי מכם שמע נפץ מתפוצץ לאחרונה? איך זה גרם לכם להרגיש?"
משחק אסוציאציות: כתבו על הלוח "נפצים" ובקשו מהתלמידים להגיד מילים שעולות להם בראש
בהקשר זה (פחד, רעש, פורים, סכנה, כיף, חברים וכו').
שיתוף חוויות: תלמידים שירצו, יוכלו לספר על מפגש אישי עם נפצים – חוויות טובות ורעות.

כמה? 10 דקות

שלב :1 סכנות השימוש בנפצים

א. סכנות פיזיות

  • כוויות, פציעות קשות, אובדן אצבעות, עיוורון.
  • סרטון קצר שמציג פציעות כתוצאה מנפצים )מותאם גילאית(.

ב. סכנות נפשיות

  • השפעה על הלומי קרב – הסבר על פוסט-טראומה ואיך נפצים יכולים להחזיר אנשים לאירועים קשים.
  • דיון: "איך אתם הייתם מרגישים אם כל רעש חזק היה גורם לכם לפחד?"

ג. השפעה על הסביבה

  • פחד של ילדים קטנים וקשישים.
  • נזק לבעלי חיים (בריחה, חרדה, התקפי לב אצל כלבים וחתולים).
  • לכלוך ופגיעה בסביבה (שאריות נפצים ברחובות, שריפות קטנות).

שלב :2 אחריות אישית וציבורית (אופציונלי בהתאם לזמן שיש)

דיון: "מי אחראי למרחב הציבורי שלנו?"

הצגת חלופות: איך אפשר ליהנות בפורים בלי לפגוע באחרים?(מופעי אש חוקיים, קונפטי, רעשנים).

דילמות מוסריות: "חבר מביא נפצים לבית הספר. מה עושים?"
(עבודה בזוגות על פתרונות אפשריים).

כמה? 30 דקות

שלב 3: יצירת פוסטרים להפצה

חלוקת הכיתה לקבוצות

חלוקת הכיתה לקבוצות – כל קבוצה תיצור פוסטר או סרטון קצר בנושא הסכנות שבנפצים. שימוש
במסרים קצרים וקולעים כמו: "נפצים זה לא משחק", "הרעש שלך – הטראומה שלו". מומלץ להשתמש באפליקציות כמו Canva. שיתוף היצירות בכיתה,ולאחר מכן הפצתן ברשתות החברתיות הבית-ספריות.

כמה? 5 דקות

סיכום ודיון

כל קבוצה תשתף במה שיצרה ובמסר שלה.
סיכום המסר המרכזי: אחריות אישית וחברתית, השפעה של הרעש על אחרים, סכנות פיזיות ונפשיות.
קריאה לפעולה: התלמידים מוזמנים לשתף את הפוסטרים/סרטונים במדיה החברתית ולהפיץ את המסר לאחרים.

התאמות גיל:
כיתות ה'-ו': יותר דגש על הפחד של ילדים קטנים ובעלי חיים, שימוש במשחקים ושיח רגשי.
כיתות ז'-ט': שילוב סרטונים ועדויות, דגש על לחץ חברתי ולקיחת אחריות.
כיתות י'-י"ב': הרחבה על פוסט-טראומה, חוקים ואכיפה, יצירת קמפיין מעמיק יותר.
מסר מסכם:
נפצים זה לא משחק – האחריות שלנו היא לשמור על הסביבה ועל האנשים שסביבנו.

תוצר סופי: פוסטרים וסרטונים מקוריים של התלמידים שיופצו ברשתות החברתיות של בית הספר כדי להעלות מודעות ולהשפיע על אחרים!
מוזמנות ומוזמנים לתייג אותנו! @חינוך ירושלמי

נושא השיעור: חגי ישראל – פורים
כתבו: רעות פרנקל, נועה בן סעדיה ואמילי שופן מפריזמה, שרה כהן מפואנטה, ועמליה סבתי מהתקשוב וטכנו-פדגוגיה
תחום דעת: חגי ישראל, חברה, כישורי חיים, מעגל השנה
כיתה: ה, ו, ז, ח, ט, י, יא, יב
מערך בודד
מטרה: 1. הבנת ההשלכות בשימוש בנפצים 2. אחריות במרחב הציבורי 3. מעורבות חברתית
מיקום השיעור: בכיתה, מבוסס דיגיטל, מרחב למידה
מיומנויות: עבודת צוות, אוריינות דיגיטלית, חשיבה ביקורתית, ניתוח, חשיבה יצירתית
ציוד: מצגת עם תמונות / סרטונים קצרם. גישה למחשבים / מכשיר נייד