בית / שגרה דיגיטלית / אוריינות דיגיטלית / מיומנויות
מיומנויות דיגיטליות
מרכיבי המיומנויות הדיגיטליות
מרכיבי האוריינות דיגיטלית
מרכיבי אוריינות הידע
תלמיד מבין אילו חלקים מהמידע שאסף הם הרלוונטיים ביותר עבורו.
תלמיד מתעד מידע בצורה מסודרת, מאחסן ושומר את המידע שהוא צובר כך שקל למצוא את המידע ולהגיע אליו בקלות.
תלמיד יודע כיצד לתת קרדיט על מקורות, יצירות ותמונות
למה זה חשוב?
על מנת לשלוט
ביישומי מחשב, התנהגויות רשתיות ויצירה באמצעים דיגיטליים צריך להקדיש זמן בו התלמידים מתנסים בכלי עצמו ומבינים כיצד הוא פועל.
חשוב מאוד
שההתנסות תהיה למטרה אמיתית. למשל, במהלך שיעור היסטוריה, בונים ציר זמן דיגיטלי.
התלמיד הופך למיומן בשימוש בכלי דיגיטלי
כאשר הוא מתנסה בו ברמה יומיומית באופן שמשרת אותו, ולא כאשר הוא לומד איך להפעיל אותו בצורה טכנית.
תפעול בסיסי
בחנו את הכיתה שלכם
תלמיד עצמאי בשימוש בסיסי במחשב: פתיחה של המחשב וחיבורו לאינטרט ולמדפסת, היכרות ושימוש במסמכים ושמירתם במחשב או בענן.
שכבות ג-ד
שכבות ה-י"ב
ידע לפתוח מחשב יכיר את המקלדת וידע להשתמש בעכבר
הדפסת מסמכים וחיבור לwifi
הקלדה שוטפת, חיבור למקרן
כללים לעבודה עם מחשב (לא שותים ואוכלים לידו וכו')
היכרות עם כפתור "שכחתי סיסמא"
עריכת הגדרות בפרופיל אישי (שינוי סיסמא)
נתינת שם לקובץ ושמירה בענן
סידור קבצים בתיקיות בענן, הגשת משימות למורה
שיתוף קובץ, עבודה במסמך שיתופי
היכרות עם מסמך word/ docs
התקנת זום
היכרות עם מסמך ppt/ slide בניית מצגת השתתפות פעילה במפגש זום (שימוש בצ'ט, אימוג'י)
ניהול נתונים ב exel/ sheets, יצירת סרטון אנימציה בתוכניות ייעודיות
בחנו את הכיתה שלכם
תפעול ופתרון בעיות
תלמיד עצמאי בשימוש בסיסי במחשב: פתיחה של המחשב וחיבורו לאינטרט ולמדפסת, היכרות ושימוש במסמכים ושמירתם במחשב או בענן.
ידע לפתוח מחשב יכיר את המקלדת וידע להשתמש בעכבר
כללים לעבודה עם מחשב (לא שותים ואוכלים לידו וכו')
נתינת שם לקובץ ושמירה בענן
היכרות עם מסמך word/ docs
התקנת זום
שכבות ג-ד
הדפסת מסמכים וחיבור לwifi
היכרות עם כפתור "שכחתי סיסמא"
סידור קבצים בתיקיות בענן, הגשת משימות למורה
היכרות עם מסמך ppt/ slide בניית מצגת השתתפות פעילה במפגש זום (שימוש בצ'ט, אימוג'י)
שכבות ה-ו
הקלדה שוטפת, חיבור למקרן
עריכת הגדרות בפרופיל אישי (שינוי סיסמא)
שיתוף קובץ, עבודה במסמך שיתופי
ניהול נתונים בexel/ shits, יצירת סרטון אנימציה בתוכניות ייעודיות
תוכן דיגיטלי
בחנו את הכיתה שלכם
תלמיד מתמצא בסביבת לימוד אינטראקטיבית, יודע ליצור בעצמו תוכן מגוון (וידאו, טקסט, תמונה) ולשתף את התוכן עם הקהל הרלוונטי.
שכבות ג-ד
שכבות ה-י"ב
ידע לפתוח מחשב יכיר את המקלדת וידע להשתמש בעכבר
להעתיק קישור ולהדביק אותו
שינוי הגדרות שיתוף במסמך
זיהוי מסר פרסומי ומידעי
זיהוי כל סוגי המידע
ליצור מצגת בה יש טקסט מונפש והוספת תמונות וסרטונים
יצירת כרזות, סרטון אנימציה וסרטון בפלאפון
הבנה על הזמן הנכון והאנשים המתאימים להפיץ מידע מסוים
בחנו את הכיתה שלכם
צריכה ויצירה של תוכן במדיה הדיגיטלית
תלמיד מתמצא בסביבת לימוד אינטראקטיבית, יודע ליצור בעצמו תוכן מגוון (וידאו, טקסט, תמונה) ולשתף את התוכן עם הקהל הרלוונטי.
ידע לפתוח מחשב יכיר את המקלדת וידע להשתמש בעכבר
שכבות ג-ד
להעתיק קישור ולהדביק אותו
זיהוי מסר פרסומי ומידעי
ליצור מצגת בה יש טקסט מונפש והוספת תמונות וסרטונים
שכבות ה-ו
שינוי הגדרות שיתוף במסמך
זיהוי כל סוגי המידע
יצירת כרזות, סרטון אנימציה וסרטון בפלאפון
הבנה על הזמן הנכון והאנשים המתאימים להפיץ מידע מסוים
שיתופיות
בחנו את הכיתה שלכם
תלמיד משתף את המידע שהוא יוצר, מפיץ רעיון או שאלה על מנת לקבל נתונים ומכיר את הדרכים לניהול זהות דיגיטלית שתואמת את הזהות הפיזית שלו.
שכבות ג-ד
שכבות ה-י"ב
למידה משותפת בתוך עולם וירטואלי
איתור קבוצות ופורומים בתחום הדעת
שינוי הגדרות שיתוף במסמך
לכתוב הודעה באזור "הזרם/ פרסומים"
יצירת סקר/ שאלון והפצתו
זיהוי כל סוגי המידע
לא לדבר עם זר ברשת
הודעות ותגובות אחד לשני באזור הפרסומים/ זרם
יצירת כרזות, סרטון אנימציה וסרטון בפלאפון
העלאת צילומים לרשת
הבנה על הזמן הנכון והאנשים המתאימים להפיץ מידע מסוים
בחנו את הכיתה שלכם
שיתופיות
תלמיד משתף את המידע שהוא יוצר, מפיץ רעיון או שאלה על מנת לקבל נתונים ומכיר את הדרכים לניהול זהות דיגיטלית שתואמת את הזהות הפיזית שלו.
למידה משותפת בתוך עולם וירטואלי
לכתוב הודעה באזור "הזרם/ פרסומים"
לא לדבר עם זר ברשת
שכבות ג-ד
איתור קבוצות ופורומים בתחום הדעת
יצירת סקר/ שאלון והפצתו
הודעות ותגובות אחד לשני באזור הפרסומים/ זרם
העלאת צילומים לרשת
שכבות ה-ו
שינוי הגדרות שיתוף במסמך
זיהוי כל סוגי המידע
יצירת כרזות, סרטון אנימציה וסרטון בפלאפון
הבנה על הזמן הנכון והאנשים המתאימים להפיץ מידע מסוים
אתיקה ומוגנות
בחנו את הכיתה שלכם
תלמיד מגן על המידע שלו ומתנהל בצורה בטוחה ומכובדת ברשת, כלפי עצמו וכלפי כל המשתמשים האחרים.
שכבות ג-ד
שכבות ה-י"ב
לא להרוס את מה שאחרים כותבים
לכתוב דעה נגדית מכובדת להודעה שכתב תלמיד
חשיבה מקדימה על מה שאני בוחר לפרסם וכיצד הוא ישפיע על סביבתי
לפנות למבוגר אם מישהו פוגע בי
לא להשתתף בחרם, לפנות לעזרת מבוגר אם אני רואה מישהו אחר שמתקיפים אותו ברשת
מה מותר לשתף ומה אסור, גניבת סיסמאות
איפה לשמור את הסיסמת הזדהות אחידה שלי?
לא למסור פרטים שלי לאדם זר
היכרות עם כללי זכויות יוצרים של תמונות, סרטונים וטקסטים
כיצד מאפסים סיסמא ויוצרים סיסמא חזקה התנתקות והתחברות מחדש לאתרים
כיצד לדעת באיזה אתר להשאיר פרטים אישיים וכיצד לזהות משהו לא מהמימן
המידע נשאר ברשת (שליחת תמונות ברשתות החברתיות)
אימות דו שלבי
היסטוריית חיפוש, אינקוגניטו וקבצי קוקיס
בחנו את הכיתה שלכם
אתיקה ומוגנות
תלמיד מגן על המידע שלו ומתנהל בצורה בטוחה ומכובדת ברשת, כלפי עצמו וכלפי כל המשתמשים האחרים.
לא להרוס את מה שאחרים כותבים
לפנות למבוגר אם מישהו פוגע בי
איפה לשמור את הסיסמת הזדהות אחידה שלי?
שכבות ג-ד
לכתוב דעה נגדית מכובדת להודעה שכתב תלמיד
לא להשתתף בחרם, לפנות לעזרת מבוגר אם אני רואה מישהו אחר שמתקיפים אותו ברשת
לא למסור פרטים שלי לאדם זר
כיצד מאפסים סיסמא ויוצרים סיסמא חזקה התנתקות והתחברות מחדש לאתרים
המידע נשאר ברשת (שליחת תמונות ברשתות החברתיות)
שכבות ה-ו
חשיבה מקדימה על מה שאני בוחר לפרסם וכיצד הוא ישפיע על סביבתי
מה מותר לשתף ומה אסור, גניבת סיסמאות
היכרות עם כללי זכויות יוצרים של תמונות, סרטונים וטקסטים
כיצד לדעת באיזה אתר להשאיר פרטים אישיים וכיצד לזהות משהו לא מהמימן
אימות דו שלבי
היסטוריית חיפוש, אינקוגניטו וקבצי קוקיס
חשיבה מיחשובית
בחנו את הכיתה שלכם
התלמידים לומדים לארגן את המידע לפי קטגוריות ולהבין כיצד דבר מוביל לדבר, אילו תהליכים משפיעים על גורמים מסוימים, עד שנוצרת יחידה המידע המלאה.
לסדר לפי סדר לינארי תהליך שהמורה נותנת
מתן הוראות מדויקות ומתומצתות, זיהוי סביבת התכנות, קריאת תוכניות עבודה לבניית רובוט, חיבור הרובוט למחשב, קריאה של בעיה והתנסות בכתיבת פתרון בשפת קוד.
הפעלת הדמיון, עבודה קבוצתית, למידה שיתופית, יכולת ניסוי וטעיה
בחנו את הכיתה שלכם
חשיבה מיחשובית וכתיבת קוד
התלמידים לומדים לארגן את המידע לפי קטגוריות ולהבין כיצד דבר מוביל לדבר, אילו תהליכים משפיעים על גורמים מסוימים, עד שנוצרת יחידה המידע המלאה.
לסדר לפי סדר לינארי תהליך שהמורה נותנת
מתן הוראות מדויקות ומתומצתות, זיהוי סביבת התכנות, קריאת תוכניות עבודה לבניית רובוט, חיבור הרובוט למחשב, קריאה של בעיה והתנסות בכתיבת פתרון בשפת קוד.
הפעלת הדמיון, עבודה קבוצתית, למידה שיתופית, יכולת ניסוי וטעיה
איתור מידע
בחנו את הכיתה שלכם
• תלמיד מגדיר את מילת החיפוש / שאלת החיפוש שתעזור לו למצוא מידע מדויק • תלמיד מעריך את המידע שהוא מוצא ומפעיל עליו את חוש הביקורת, כך שיוכל להשתמש במידע אמין ומדויק.
שכבות ג-ד
שכבות ה-י"ב
היכרות מנוע חיפוש תמונות בתוך word/ docx
זיהוי מילות מפתח
ניסוח שאלות שונות
היכרות ועבודה במחברת דיגיטלית. שמירה במועדפים
חיפוש בתוך אתר מידע (ויקיפדיה וכו')
חיפוש חופשי ברשת
תיארוך מידע, סוג המידע
תעודת זהות לאתרי מידע, חיפוש לפי מילות מפתח
יצירת היפר קישור במסמך
השוואה בין מקורות
זיהוי יוצרי המידע, הערכת המידע באופן ביקרותי
יישומי מחשב מתאימים לאיסוף ותיעוד נתונים, פרוטפוליו
בחנו את הכיתה שלכם
איתור מידע
• תלמיד מגדיר את מילת החיפוש / שאלת החיפוש שתעזור לו למצוא מידע מדויק
• תלמיד מעריך את המידע שהוא מוצא ומפעיל עליו את חוש הביקורת, כך שיוכל להשתמש במידע אמין ומדויק.
היכרות מנוע חיפוש תמונות בתוך word/ docx
היכרות ועבודה במחברת דיגיטלית. שמירה במועדפים
שכבות ג-ד
זיהוי מילות מפתח
חיפוש בתוך אתר מידע (ויקיפדיה וכו')
תיארוך מידע, סוג המידע
יצירת היפר קישור במסמך
שכבות ה-ו
ניסוח שאלות שונות
חיפוש חופשי ברשת
תעודת זהות לאתרי מידע, חיפוש לפי מילות מפתח
השוואה בין מקורות
זיהוי יוצרי המידע, הערכת המידע באופן ביקרותי
יישומי מחשב מתאימים לאיסוף ותיעוד נתונים, פרוטפוליו
הקניה מפורשת
הקניה מפורשת
של מיומניות דיגיטליות
למה?
תלמידים צריכים להיות מסוגלים
לאמץ כלים ויישומים דיגיטלים מגוונים כדי שיוכלו להשתמש בהן תוך כדי הלמידה.
חקירה ולמידה עצמאית בשלבים היא הדרך
המאפשרת למורה להקנות לתלמידים מיומנות שתאפשר שימוש בטכנולוגיה חדשה.
מורה צריך להקצות זמן
לחקירה של הכלי שבו הולכים לעשות שימוש וללמידה עצמאית של השימוש בו.
איך?
נכנסים ביחד
לאתר/ אפליקציה
מתחלקים לזוגות
וחוקרים את האתר/ אפליקציה, ללא הדרכת מורה
שיתוף בתובנות:
א. מה גיליתם שהטכנולוגיה הזו מאפשרת לנו לעשות?
ב. הצלחתם להשתמש בעצמכם?
צופים בסרטון
הדרכה לשימוש בכלי
המורה מסביר
לתלמידים באיזה חלק או לאיזה צורך ישתמשו בכלי ללמידה
תרגול בסיסי
של שימוש בכלי,
לא כחלק מתהליך למידה
תרגול מתקדם
של השימוש בכלי\ כחלק מהלמידה (הגשת משימה באמצעות שימוש בלכי)
הערכה
א. הערכה המבוססת על הבקיאות בשימוש בכלי הטכנולוגי שנלמד
ב. הערכה המבוססת על לימוד של כלי/ יישום דיגיטלי חדש
לומדים מיומנויות
חוקרים עצמאית כלי דיגיטלי חדש
הוראות חקירה לתלמידים
פותחים יחד
את הכלי
חקירת סרגל הכלים:
קוראים את שמות כל הכפתורים בסרגל הכלים הראשי
בוחרים כלי אחד:
בוחרים אפשרות אחת מתוך הסרגל ולוחצים עליה
בוחרים מתוך התפריט
אפשרות אחת שמעניין
אתכם לנסות
מנסים לבד
להבין איך להשתמש באפשרות הזו, עד שמצליחים
כשאתם מבינים
איך להשתמש באפשרות הזו גם בפעם הבאה, אתם יכולים לבחור עוד אפשרות מתוך סרגל הכלים ולנסות ולנסות ולנסות..
אוריינות בענן
דוגמא להוראות חקירה עצמאית לתלמידים
של ה״זרם״ בגוגל קלאסרום
המורה מחלקת את הכיתה
לזוגות או שלשות ונותנת להם את רצף ההוראות
פיתחו את הכיתה
קראו את שמות
כל הכפתורים בסרגל הכלים הראשי: עדכונים, עבודות, אנשים, ציונים וזהו מה תפקידו של כל כפתור
מצאו את הדרך לשלוח
הודעה בכיתה לכלל התלמידים ועשו זאת אל תשכחו לעצב את ההודעה!
רגע לפני
שאתם שולחים את ההודעה הוסיפו קובץ מהמחשב וקובץ הgoogle drive ובידקו שהם נטענו בצורה טובה.
חזרו על הפעולה
פעם נוספת והגיבו לפחות לשתי הודעות שתלמידים אחרים בכיתה שלחו.
ניתן לחזור על שלבי החקירה על כלים אחרים בסביבת הענן ולתרגל עם התלמידים את דרכי השימוש
כלי לדוגמא
דוגמא להוראות חקירה
עצמאית לתלמידים
של
PADLET
המורה מחלקת את הכיתה
לזוגות או שלשות ונותנת להם את רצף ההוראות
נכנסים יחד לקישור
ללוח שיתופי שהמורה הכין.
על הלוח מחכה פיתקית עם משימה בשלשה חלקים + קישור לסרטון המסביר איך להשתמש בכלי
חקירה
עליכם למצוא את הדרך לכתוב הודעה מעוצבת על הלוח שכוללת הוספת תמונה או סרטון עשו זאת תוך חקירה של הלוח ויכולותיו
תובנות
בהודעה עליכם לכתוב טיפים שיעזרו למשתמשים חדשים לעשות שימוש בסביבה
יצירה עצמאית
עכשיו עליכם ליצור לוח שיתופי עם משימה מוגדרת על פיתקית, להזמין את תלמידי הכיתה להגיב עליו
חזרו על הפעולה
פעם נוספת והגיבו לפחות לשתי הודעות שתלמידים אחרים בכיתה שלחו.
הערה:
ניתן לחזור על שלבי החקירה על כלים אחרים בסביבת הענן ולתרגל עם התלמידים את דרכי השימוש