שומעות רגע?!

להיות מורה בירושלים

חינוך ירושלמי

הארגז של ביתא

InHouse

למה לא עכשיו?

מתי בפעם האחרונה פעלת לקידום הסובלנות בעיר? האם חשוב לך להכיר מורים ומורות מהצד השני של המתרס?

בחדר המורים לזכר שירה בנקי, מורים ומורות יהודיות וערביות, נפגשות.

https://www.youtube.com/watch?v=6o_shjbksH4

ירושלים היא עיר – מקום המהווה משאת נפש, סמל ומוקד לעליה לרגל ובה בעת מוקד למאבקים משחר ימי ההיסטוריה. התפיסות השונות של ירושלים והתביעות לבעלות עליה הן חלק ממה שהופך אותה ל"טקסט" חי עבור תושביה ועבור רבים אחרים. הבדלים בין מערכות החינוך והפערים בין בתי הספר משקפים את המתח המתמיד בו נתונה ירושלים על אוכלוסיותיה המגוונות. מפגש בין מורות יהודיות וערביות בירושלים אינו דבר שבשגרה. השתלמות מורות ומורים יהודים וערבים 'חדר מורים לזכר שירה בנקי' מתקיימת מאז 2014 בהיברו יוניון קולג'- המכון ללימודי היהדות, בירושלים. 

תוכנית חדר מורים מניחה כי מפגש עם "אחר קונקרטי" (וקסלר 2015) עשוי לאפשר למורות ולמורים להתנסות בסוגיות של חיים משותפים וללמוד מהן כבוגרים וכאנשי חינוך, להעלות את המודעות לחשיבות העיסוק בחיים משותפים וללמוד על דרכים לחנך לסובלנות ולרב תרבותיות (סילבוס 2020). 

המפגש הבין-אישי מבקש להגביר את הסקרנות של המורים לאחר, לרצות להעמיק את ההיכרות, וגם להציב מראה להנחות יסוד ואמונות. ההשתלמות מייצרת שיח חינוכי הנוגע לסובלנות, רב -תרבותיות וגזענות, וכוללת עיסוק בסוגיות הנוגעות למקומות בעיר, ונארטיבים אישיים אודות מקום. 

משתתפות ומשתתפי "חדר מורים" מסיירים יחד באתרים היסטוריים, שווקים ובתים וזוכים לבלות זמן משותף אשר נתפס על פי גישת המגע כמפחית דעות קדומות ומגביר אמון (Pettigrew & Tropp, 2006) . הם חולקים זיכרונות ומספרים את תולדות משפחותיהם על פי הגישה הנרטיבית (Bar-On & Kassem, 2004). פדגוגיה זו מאששת את הטענה כי יכולת בין-תרבותית היא התפתחותית וקשורה למפגשים ולסביבות הוראה ספציפיות (דרווין והאהל 2015). 

תכנית חדר מורים מלווה במחקר (Muszkat-Barkan 2022). המחקר זיהה ארבעה תחומים שבהם מתרחשת למידה של המורים : ידע הקשרי, מודעות עצמית, השלכות פדגוגיות וקהילת זהות מקצועית. ארבעה מימדים אלו מחזקים את יכולתם של מורות ומורים להתמודד עם האתגרים החינוכיים של חברה רב-תרבותית בהקשר המקומי של סכסוך ומייצרים תקווה כי מורות ומורים יובילו מהלך עומק של שינוי בחברה הישראלית. 

בהשתלמות השתתפו בין השנים 2014-2022  319 מורים במבנה של שלושים שעות הפרושות על פני 10 מפגשים בשנה. מבין המשתתפים 163 מורות ומורים יהודים ו-158 מורות ומורים ערבים, בהם 252 נשים 69 גברים. המורים הגיעו מ-91 בתי ספר מכל רחבי העיר ירושלים ומסביבותיה. 

אהבת? שתפי!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *