שומעות רגע?!

להיות מורה בירושלים

חינוך ירושלמי

הארגז של ביתא

InHouse

בית ספר ליזמים צעירים

מתי לאחרונה נתנו הזדמנות לתלמידים שלנו לפעול מתוך כאב? שאלנו אותם מה מפריע להם? וכשיש משהו שמפריע להם – האם התלמידים שלנו מאמינים שהם בכלל יכולים להשפיע על המציאות?

https://www.youtube.com/watch?v=ZrIGZ0EaKZM

בית הספר הוא מקום מוגן – יש לו שומר בכניסה וגדר, מערכת שעות בנויה, עשרות אנשי צוות שמקדישים את עצמם לתלמידים, סדר מובנה, הפסקות למשחק ואוכל, ושעות מלאות בידע ותוכן.

בית הספר הוא מקום מוגן, אך יש סוגיות חברתיות כל כך חזקות שמתעוררות במפגש בדרך, שגם שומר/ת בכניסה ומחנכ/ת מתמיד/ה לא יכולים למנוע אותן: תחבורה ציבורית – התלמידה שאיחרה לשיעור בגלל תדירות נמוכה של תחבורה ציבורית ; פערים חברתיים – התלמיד שהולך ברגל בית הספר ורואה את את ההומלס עוד מתאושש מלילה קר ; קיימות – התלמידה שמשכנעת את ההורים שהיא ממש בסדר בנסיעה ברכבת הקלה, כי הרכב הפרטי מזהם ; חרמות – התלמיד שמגלה שהוציאו תלמיד אחר מקבוצת הווטסאפ הכיתתית. לכל התלמידים האלו יש דרך שונה לבית הספר, ואיתה הם נכנסים בשער.

סוגיות אלו באות עם התלמידים והתלמידות שלנו לבית הספר, ובמידה מסויימת נראה אותם כחסרי אונים מולן, או מקבלים אותן כעובדה מוגמרת אך זה לא חייב להיות כך!

אקטיביזם ויזמות חברתית הם כלים חינוכיים לכל אדם, להשפיע ולעצב את המציאות בה הוא חי. התלמידים והתלמידות שלנו הם כבר בעלי השפעה – ברשתות החברתיות, באופן בו בוחרים להגיב למה שסובב אותם. הקניית כלים של אקטיביזם ויזמות חברתית מאפשרת לבני ובנות הנוער לצאת מהמקום הפסיבי על מנת לפעול לשינוי. כלים אלו תורמים להם לא רק כאן ועכשיו, אלא יקדמו אותם כבוגרים אחראיים, משפיעים, אכפתיים, שפועלים לקידום מטרות חברתיות ואזרחיות.

תכנית החממה ליזמות חברתית,  נוצרה בדיוק על מנת  להעניק לבני הנוער כלים אלו והזדמנות להתנסות בהם. התוכנית שהיא שיתוף פעולה של המחלקה לחינוך חברתי במינהל החינוך ומרכז מאי, במחלקה לנוער שבאגף חברה – בעלת  תפיסה הוליסטית לשינוי: במקביל לכך שצוותי תלמידים עוברים תהליך במפגש שבועי, המורים והמורות עוברים השתלמות ובכך הופכים לבעלי הידע בתחום, ובית הספר הופך לכר פורה ליזמות חברתית. 

בשנה שעברה סיימו את התוכנית חמישה בתי ספר בהם נוצרו מיזמים חברתיים, שנתנו מענה לשלל סוגיות חברתיות מתוך הכאב של התלמידים- מדיניות כלפי מתמודדי נפש, הטרדות מיניות, חוסר בידע פיננסי וחרמות. 

"אני יודעת שזו יכולה להיות אני, ובגלל זה המיזם הזה כל כך חשוב לי" אמרה לנו אחת התלמידות שהשתתפו בתכנית – החיבור בין האישי לחברתי, שמתפתח בעקבות יצירת המיזם החברתי, הוא אחד הבסיסים החשובים לאזרחות פעילה. על מנת לרצות לשנות תופעות רחבות, עליי לראות בהן גם כבעיה  שלי, גם אם הן לא קרו לי אישית. בעזרת הקניית מיומנויות של  חקר, קיום סקר שוק, בניית תכנית עבודה, מיקוד קהלי יעד, בניית טבלה תקציבית, עמידה מול קהל ועוד, התלמידים והתלמידות עוברים ועוברות תהליך בו הם אינם עוד חסרי אונים מול המציאות, אלא נדרשים להיות אקטיבים, להסתכל על המציאות, לנתח אותה ולבסוף גם למצוא את הפתרונות הכי ישימים ומדויקים כדי לתת לה מענה. 

אנו אמנם לא יכולות למנוע מסוגיות חברתיות רחבות להיכנס בשערי בית הספר, אבל יכולות לתת לבני הנוער כלים כדי להתמודד איתן! 

מעוניינת לייצר יזמות חברתית גם בבית הספר שלך? יש לתלמידי בית הספר שלך מיזמים חברתיים שצריכים עזרה לקום? – בשביל זה אנחנו פה ונשמח להיות בקשר!

אהבת? שתפי!