שומעות רגע?!

להיות מורה בירושלים

חינוך ירושלמי

הארגז של ביתא

InHouse

השביל שלי לפיתוח מקצועי

כאשת חינוך שעובדת כ-17 שנים בחינוך המיוחד, בביה"ס לנוער בסיכון ולתלמידים עם רקע התנהגותי – רגשי – נפשי, היה לי תמיד ברור כי אחת מהמשימות החינוכיות החשובות ביותר שלי, היא ניהול שיח עם התלמידים אודות מיניות, יחסים וזוגיות. חשיבות השיח התחדדה לי כשפתחתנו לפני כשנתיים חט"ב, וראיתי כיצד נוער צעיר יותר ויותר, במצוקתו, בוחר בהתנהגויות מיניות שמסכנות אותו, וחושפות אותו ואת סובביו לפגיעה. נוכחתי לשמוע ולראות כיצד הם חשופים לתכנים שאינם תואמים את גילם, כיצד התכנים הללו מעוותים ומסלפים את הגישה שלהם לגבי תפקידי מגדר, יחסי מין ומגע מיני בכלל, ושאין להם מושג איך לקיים קשר זוגי מיטיב. שהם לא מבדילים בין התנהגות מינית מסכנת ופוגעת לבין התנהגות מינית מוגנת מתוך הדדיות, רצון והסכמה.

זה הרגע שבו בחרתי בשביל שלי, והחלטתי שאין לי אפשרות לנהל את השיח הזה אינטואיטיבית, וללא כלים שיכשירו אותי לנתב את התלמידים שלי למיניות בריאה. היה לי ברור ששיח בנושאים מעין אלה מחייב אותי לעשות ברור מעמיק של עמדותי . היה לי חשוב שהתלמידים ימשיכו לזהות אותי כאשת שיח, המאפשרת שיח פתוח וכנה, וככתובת לפנייה, לכל שאלה ולסיוע בעת הצורך.

נחשפתי לתוכנית "שבילים", ועברתי מיונים לקורס מיניות בריאה, פרי שיתוף פעולה מדהים של ביתא מחנכים ולדעת לבחור נכון. במהלך הקורס, פעם בשבוע, קבוצה של אנשי חינוך נפגשים כדי לקבל כלים ולהוביל תהליכים משמעותיים בנושא המיניות הבריאה בבתי הספר שלהם. היינו קבוצה מגוונת – וותיקים, צעירים, בתי ספר יסודיים, תיכונים, חינוך רגיל, חינוך מיוחד ועוד. לכולנו מטרה אחת – ליצור שיח סביב מיניות בריאה. 

כבר במהלך הקורס הרגשתי כיצד השיח שלי עם התלמידים והתלמידות משתנה. זיהיתי מצבים בהם היה כדאי שאכנס לתמונה, אתערב בשיח, אערוך דיאלוג, ואתן תשובות בנושאים מיניים. תלמידים ותלמידות שראו כי ניתן לנהל איתי שיח כנה בנושא, וכעת יותר מתמיד, רואים בחדרי דלת פתוחה. הקורס השרה בי בטחון לנהל שיח על הדברים ממקום בטוח יותר. אני יודעת מה אני שואלת, אני יודעת מה לענות, מתי נכון לשוחח על הדברים, ואיך לעמוד מול כיתה ולשוחח על נושאים כגון: פורנו, עונג, קהילות להט"ב, מין בטוח, מחלות מין, זוגיות, מין בהסכמה ועוד.

חשוב לומר, שינויים אינם מתרחשים בן רגע, בוודאי לא במערכת מורכבת כמו מערכת החינוך. כדי לקדם שיח על מיניות בריאה צריך יותר מאיש צוות אחד שיקדם את הנושא בבית הספר. זו צריכה להיות שפה שיתופית וכדאי לכל איש צוות חינוכי ללמוד ולהתפתח בנושא הזה. הנוער זועק לשיח רלוונטי בנושא. ניהול שיח עם מתבגרים והמתבגרות אודות מיניות בריאה, יחסים וזוגיות הוא משימה חינוכית התפתחותית ממעלה ראשונה – והיא המשימה של כולנו.

אהבת? שתפי!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *