ויהי אור – לחנוכה
שיעור בתחנות בנושא חנוכה, אור וחושך
לכבוד חג החנוכה, נערוך שיעור בתחנות בטבע: תחנת סיפור החג, תחנת נרות שמן ותחנת הולכת עיוור. בכל תחנה נביא לידי ביטוי מיומנויות שונות בעזרת הסביבה והפעילות הקבוצתית.
*כדאי להכין מראש דוגמה של נר שמן מחימר, כך שיספיק להתייבש לפני השיעור, להדגמת ההדלקה.
למתקדמים: ניתן לשלב בשיעור זה ליקוט של צמח "צמרנית הסלעים", ממנה מכינים הבדואים פתילה להדלקת אש. הכנו לכם סרטון הדגמה קצר.
פתיחה
היום נלמד על חג החנוכה ולשם כך נהפוך לחשמונאים צעירים!
החשמונאים לחמו ביוונים לפני שנים רבות, והיום נתחבר אליהם דרך יצירת תמונות מתוך הסיפור שלהם בתחנה אחת, בתחנה השנייה ניצור נרות שמן מחימר בהן הדליקו בעבר אור בתוך החושך, ובתחנה השלישית תבלו בחשכה מספר דקות ותגלו את ניצוצות האור של כל אחד ואחת.
נתחלק לזוגות, כאשר כל זוג עובר ביחד מתחנה לתחנה ומבצע את המשימה שמחכה שם.
מעבר
נחלק את הכיתה לזוגות בדרך מפעילה, נכווין ונפזר כל זוג לתחנה ובה משימה.
גוף השיעור
התלמידים יעברו בין התחנות, יבצעו את המשימות ויעברו למשימה הבאה. לכל תחנה נקציב כ20 דקות.
את קובץ המשימות כדאי להדפיס מספר פעמים על מנת שהתלמידים יוכלו לעבוד עליו במקביל.
תחנה 1: לוח-סיפור מהטבע
שלום לכם חשמונאים צעירים! לאחר שניצחתם את היוונים בקרבות, נותרה השאלה – כיצד יזכרו הדורות הבאים את גבורתכם?
לשם כך, יצא שמעון בן מתתיהו בקול קורא ליוצרים צעירים ליצור לוחות מתוך סיפור המרד, שיתארו בצורה מרשימה את גבורת היהודים במרד מול היוונים. על כל צוות לבחור לוח מתוך הסיפור, וליצור עבורו תמונה חזותית הנאמנה לכתוב.
הוראות:
- קראו את המשפטים בקטע שקיבלתם והסבירו אותם זה לזה במילים שלכם.
- סמנו במשפט את שמות התואר.
- חפשו בסביבה מגוון של פריטים המתאימים לשמות התואר שסימנתם ואספו אותם.
- צרו על הלוח שלכם תמונה בעזרת הפריטים שאספתם, המייצגת את הקטע מתוך הסיפור שקיבלתם.
תחנה 2: יצירת נר חרס
- לושו גוש חימר בגודל האגרוף שלכם וצרו ממנו כדור .
- שטחו את הכדור לצורת פיתה בעובי של כסנטימטר אחד.
- קפלו את השוליים של הפיתה למעלה וצרו קערה.
- צבטו קצה אחד של השוליים, קפלו כלפי פנים והאריכו אותו טיפה כדי ליצור את הפיה בה יישב הפתיל. *ניתן לעצב את הנר בדומה לנרות חרס עתיקים מתקופות שונות. הקפידו שיישאר פתח למלא דרכו את הכלי בשמן, ופתח נוסף קטן יותר להניח בו את הפתיל.
- עטרו את הדפנות החיצוניות של הנר בחריטה או בתבליט עם חתיכות חימר.
- המתינו יום להתייבשות הכלי, לאחר מכן מלאו אותו בשמן, והניחו את הפתיל כך שרובו יטבול בשמן והקצה שלו יבלוט דרך הפתח הקטן של הנר.
- בעזרת מבוגר, הדליקו את קצה הפתיל הבולט ומדדו כמה זמן הנר דולק.
תחנה 3: משחק הולכת עיוור עם שאלות רפלקציה
קראו את הוראות המשחק עד הסוף, בצעו חלוקת תפקידים וגשו לשחק!
שלום לכם חשמונאים וחשמונאיות! הינכם/ן נמצאים במשימה סודית ביותר- להאיר את המנורה הכיתתית.
הלילה ירד וכעת עליכם למצוא את ניצוצות האור במרחב, לאסוף אותם בלבכם ולהאיר איתם את המנורה הכיתתית.
לרשותכם כיסוי עיניים.
- על אחד מכם לעטות את הכיסוי על עיניו, בעוד השני מוביל אותו בדממה מוחלטת (זוכרים? אסור שהיוונים ימצאו אתכם!).
- על המוביל/ה לבחור 3 דברים במרחב שעושים לו/ה ניצוץ של אור בלב ולהוביל את בן/בת הזוג אליהם.
- רק כאשר תעמדו מול הניצוץ, מותר לבן/בת הזוג להסיר את כיסוי העיניים וללכוד ב"תמונה" בעזרת המבט את הניצוץ של החבר/ה.
- לאחר שסיימתם, החליפו בין המוביל/ה למכוסה העיניים וחזרו על הפעולה.
בתום המשחק שתפו זה את זה בתורות וענו על השאלות הבאות:
- איך היה לי להסתובב בחשכה ולהיות מובל/ת על ידי מישהו/י אחר/ת?
- מה עושה לי ניצוץ של אור בלב?
-
מה האור שאני מביא/ה איתי לכיתה ולחברים?
מעבר
סיכום
נבקש משלושה זוגות לשתף במה שעשו בתחנות – כל זוג יספר על תחנה אחרת. נערוך רפלקציה על כל תחנה:
בתחנת הסיפור נתייחס לבחירה של התלמידים להשתמש בפריטים מסויימים המתאימים לשמות התואר שקראו, כיצד בחרו לעצב את התמונה מתוך סיפור החג ונסדר את הלוחות לפי סדר הסיפור.
בתחנת נרות השמן נתייחס לחוויית היצירה של בית קטן לאור ונשאל – איפה עוד ביום יום אנחנו יכולים ליצור כלים מטפוריים שיחזיקו אורות רבים? מה השמן, מהי הפתילה ומהי הלהבה שיש לכל אחד מאיתנו?
בתחנת הולכת עיוור נתייחס לחוויית החושך אל מול חווית האור – מהי ההרגשה בהליכה בחשיכה אל מול ההליכה באור, מה עזר ללכת בחושך?מה הניצוצות של כל אחד מאיתנו ביום יום שמאירים לנו?
ניתן לסיים בהשמעת השיר "אור" של נעמי שמר, במילים: "עוצמת את עיני- אבל השמש היא בפנים".
חוות דעת
מרכז חדשנות פדגוגי ללמידה בטבע, הממוקם בלב שכונת גילה באתר הטבע העירוני "ח'רבת ארזה". המרכז מכשיר ומלווה מורים ומורות בהוראה חוץ כיתתית פעילה ומגוונת, עוסק בליווי בתי ספר ובפיתוח פדגוגי בתחומי הלמידה המבוזרת.