כתיבת צופן
פענוח צופן ויצירת צופן מהטבע
פתיחה
המורה מראה משפט שמצאה אבל לא יודעת איך לקרוא אותו.
כדאי לפתח שיח קצר. סביב הבעיה והפתרון. – שהוא המפתח.
** אפשר להרחיב על כתב סתרים ומדוע כותבים בכתב זה.- ועל חשיבות המפתח.
מעבר
המורה עובר בין התלמידים אחד אחד ונותן להם שמות של חיות (אריה, כלב, חתול, סוס, ברווז, ציפור). על התלמידים ללכת במרחב ולהשמיע את הקול של החיה ולמצוא את חברי הקבוצה.
גוף השיעור
א. כל קבוצת תלמידים מקבלת את המשפט המוצפן יחד עם מפתח ומפענחת אותו.
ב. לאחר הפענוח כל קבוצה מקבלת טבלה ובה אותיות הא"ב. על התלמידים לאסוף פריטים מהטבע על מנת ליצור מפתח חדש. ובעקבותיו לכתוב משפט קצר עם המפתח שיצרה. ( ניתן להגדיר נושא מסוים).
ג. כל קבוצה מתיישבת ליד הצופן שלה. בהינתן האות היא עוברת לקבוצה שלימינה ומפענחת את הצופן שלה. בעזרת המפתח שלהם. (אפשר לפענח כמה צפנים ולכתוב אותם במחברת.)
קישור לתבנית: כתב חידה
קישור לתבנית: מפתח לכתב חידה
קישור לתבנית: מפתח לצופן מהטבע – עותק לכל קבוצה
מעבר
??
סיכום
כל קבוצה מתיישבת ליד הצופן שלה. בהינתן האות היא עוברת לקבוצה שלימינה ומפענחת את הצופן שלה. בעזרת המפתח שלהם. ( אפשר לפענח כמה צפנים ולכתוב אותם במחברת.)
חוות דעת
מרכז חדשנות פדגוגי ללמידה בטבע, הממוקם בלב שכונת גילה באתר הטבע העירוני "ח'רבת ארזה". המרכז מכשיר ומלווה מורים ומורות בהוראה חוץ כיתתית פעילה ומגוונת, עוסק בליווי בתי ספר ובפיתוח פדגוגי בתחומי הלמידה המבוזרת.