סדרה חשבונית בטבע
ייצוג סדרה חשבונית על ידי פריטים מהטבע.
התלמידים יעבדו בקבוצה תוך שיתוף פעולה ויציגו סדרות חשבוניות בעזרת פריטים מהטבע, לאחר מכן יהיה עליהם לפתור את הסדרות שיצרו חבריהם לכיתה.
פתיחה
ננחה את התלמידים לעמוד בשורה ישרה. נעמוד מולם ונבקש מהתלמיד הראשון להתקדם שני צעדים קדימה. מהתלמיד השני נבקש להתקדם ארבעה צעדים, ומהשלישי – שישה צעדים וכן הלאה.
בסיום משחק הצעדים נדבר עם התלמידים על סדרות חשבוניות ונוביל דיון קצר:
- מה מיוחד בסדרת הצעדים שביצענו?
- האם תוכלו לנחש כמה צעדים נבקש בפעם הבאה?
- אם נמשיך כך, איפה לדעתכם יעמוד האדם העשירי בשורה?
נסביר שההדגמה שערכנו כעת הינה דוגמה לסדרה חשבונית – סדרה שבה ההפרש בין כל שני איברים עוקבים נותר קבוע (במקרה זה- שני צעדים).
גוף השיעור
נראה לתלמידים את דף הייצוג, נוודא שכולם הבינו אותו.
נחלק לכל קבוצת תלמידים שישה ריבועי בד ואת כרטיסיית המשימות מודפסת ונשלח אותם להתחיל לבנות סדרה חשבונית על פי הייצוג.
בזמן ביצוע המשימות נעבור בין הקבוצות, נעודד אותן ונגיש עזרה במידת הצורך.
לאחר שכל הקבוצות קיבלו את אישורנו על הסדרה שהרכיבו, נעזור לתלמידים להחליף מקום עם קבוצות אחרות, כך שיוכלו לפתור את הסדרות השונות.
סיכום
נעמוד במעגל נצעד פנימה ונכריז בקול: " מי כמוני עבד בשיתוף פעולה?" נקרא לכל התלמידים שמסכימים עם האמירה לצעוד פנימה לתוך המעגל. נחזור אחורה למעגל, נאפשר לתלמיד נוסף להכנס פנימה ולהכריז "מי כמוני" משלו.
חוות דעת
מרכז חדשנות פדגוגי ללמידה בטבע, הממוקם בלב שכונת גילה באתר הטבע העירוני "ח'רבת ארזה". המרכז מכשיר ומלווה מורים ומורות בהוראה חוץ כיתתית פעילה ומגוונת, עוסק בליווי בתי ספר ובפיתוח פדגוגי בתחומי הלמידה המבוזרת.