סלט מילים ופירות
למידה חווייתית ורב חושית על תפקיד הפירות בחיי הצמח, תוך הרכבת מילים חדשות בעברית.
הזדמנות לסעודת פירות חגיגית ומשותפת היכולה להתאים גם סביב ט"ו בשבט. התלמידים יכירו פירות שונים, ילמדו על ההבדל בין עץ פרי לעץ סרק ומה בעצם תפקיד הפרי בחיי העץ. בעקבות הפירות שירכיבו את הסלט, יכינו התלמידים סלט מילים ויצרו מילים שונות מהאותיות המרכיבות את שמות הפירות.
פתיחה
ננחה את התלמידים לשבת במעגל ונחלק לכל תלמיד פתק עליו רשום שם של פרי, כאשר ישנם בסך הכל שני פתקים מכל פרי. נמנה תלמיד אחד לשבת במרכז המעגל.
המורה מכריזה שם של פרי ועל זוג התלמידים שקיבל את הפרי המוכרז להחליף בזריזות את מקומם לפני שהילד שבמרכז המעגל תופס את המקום שהתפנה.
בסיום המשחק נשאל את הילדים: אצל מי מהזוגות במשחק שם הפרי הוא גם שם העץ? האם הם יכולים לתת דוגמא לעץ שאנחנו לא אוכלים ממנו? האם גם לו יש פירות? נסביר את ההבדל בין עצי סרק לעצי פרי.
גוף השיעור
ננחה כל קבוצה לשבת סביב הפירות שהביאו לסלט הפירות המשותף. נזמין את התלמידים לכתוב את שמות הפירות שהביאו על אבנים, כך שכל אות רשומה על אבן אחרת, לדוגמה: ת- פ- ו- ז. כעת, עליהם להכין סלט מילים מאבני האותיות ולנסות להרכיב כמה שיותר מילים חדשות שאינן שמות של פירות.
ניתן להחליט על נושא מאגד, לדוגמה: פרחים, בעלי חיים, צבעים ועוד. את משימת סלט המילים יבצעו הילדים במקביל לחיתוך הפירות עבור הסלט הכיתתי המשותף.
סיכום
נתאסף חזרה בחזרה למליאה. נאסוף מכל קבוצה את הקערה הקטנה אליה חתכו את הפירות ונאחד הכל יחד לקערת סלט גדולה. נערבב את סלט הפירות ונחלק לתלמידים בכלים אישיים.
נאסוף מספר גרעינים מהפירות שחתכו הילדים ונניח על צלחת הנבטה למעקב, או נזרע במיכל מתאים עם אדמה. נשוחח עם התלמידים על תפקיד הפרי במעגל חיי העץ, לצורך הפצת הזרעים שלו.
*להרחבה: ניתן לערוך ניסוי ולהניח זרעים מאותו פרי על מספרים מצעי הנבטה שונים, כמו אדמה, צמר גפן ושקיק תה- וכך לעקוב ולבדוק היכן הזרע מצליח לנבוט מהר יותר.
נאכל יחד ונשוחח על המילים החדשות שהצליחו הילדים להרכיב מאותיות הפירות. נבדוק מי הקבוצה שהצליחה להרכיב את המילה הקצרה ביותר, הארוכה ביותר, המצחיקה ביותר וכך הלאה. בתיאבון!
חוות דעת
מרכז חדשנות פדגוגי ללמידה בטבע, הממוקם בלב שכונת גילה באתר הטבע העירוני "ח'רבת ארזה". המרכז מכשיר ומלווה מורים ומורות בהוראה חוץ כיתתית פעילה ומגוונת, עוסק בליווי בתי ספר ובפיתוח פדגוגי בתחומי הלמידה המבוזרת.