שמות תואר בטבע
מתרגלים שימוש במילות תואר בשיחה ובכתיבה
// עברית
חשוב לאתר מראש מקום מתאים לפעילות בו עם מספיק עצים כדי שהילדים יוכלו להתפזר. המלצה לשיעור מקדים: זיהוי שמות תואר מתוך טקסט: קראו בכיתה שיר או סיפור, הנחו את התלמידים לסמן בתוכו את מילות התואר בלבד. שאלו את התלמידים: נסו לשער, מדוע בחרו המשורר/ת או הכותב/ת דווקא במילות תואר אלה?
שיתופיות
ג-ה
חצר או חורשה קרובה
מחברות, כלי כתיבה, לוח וטוש/כרטיסיות וטוש
אילה קדרי פרידמן
פתיחה
במליאה
10 דק'
מתארים מה מרגישים בקופסת המישוש
נחביא בקופסת המישוש חפץ טבעי מהסביבה, נעביר את קופסת המישוש בין התלמידים ונבקש מהם להכניס את היד ולתאר אותו (בלי לגלות מה הוא!). את מילות התואר נרשום על הלוח/ כרטיסיות שנניח במרכז המעגל.
- נגדיר יחד את גבולות הגזרה בהם מתקיימת הפעילות, נחזור על הקריאה הכיתתית המוסכמת לכינוס ונסביר לתלמידים שהפעילות אינה תחרותית! כל קבוצה מתקדמת בקצב שלה.
קישור לסרטון: איך מכינים קופסת מישוש
גוף השיעור
במרחב
45 דק'
עובדים בקבוצות על מילות תואר בטבע
- משימה 1: משחק התיאורים- מזהים פריטים שאספנו
כל זוג תלמידים אוסף חמישה פריטים מהסביבה. מתיישבים גב אל גב. תלמיד אחד מסדר את הפריטים בשורה ומתאר לתלמיד השני את כל פריט בתורו, מבלי לנקוב בשם הפריט. בן הזוג רושם את התיאורים של הפריטים ואת הפריט שהוא משער שתואר. לאחר שתוארו חמישה פריטים, התלמיד המנחש בודק אם צדק. בסיום מתחלפים מתחלפים בתפקידים ומשחקים בשנית. - משימה 2: מתארים עץ
כל שני זוגות תלמידים מתחברים לקבוצה של ארבעה תלמידים. על כל תלמיד לבחור עץ שמוצא חן בעיניו בסביבה הקרובה, ולתאר אותו על פי דף ההנחיות המצ"ב (ניתן להדפיס ולחלק לילדים). לאחר מכן, על כל תלמיד להקריא בפני חבריו לקבוצה את התיאור שכתב. על חברי הקבוצה לנסות לגלות באיזה עץ בחר כל תלמיד.
סיכום
במליאה
15 דק'
מסכמים ביחד את שמות התואר בטבע
ננחה כל קבוצה לשתף בממצאיה:
- אילו עצים בחרו חברי הקבוצה לתאר?
- האם הצלחתם לנחש איזה עץ תיאר/ה כל חבר/ה בקבוצה?
- איך הרגשתם בשעת ביצוע המשימה בחוץ?
שיתופיות
ג-ה
חצר או חורשה קרובה
מחברות, כלי כתיבה, לוח וטוש/כרטיסיות וטוש
אילה קדרי פרידמן
חוות דעת
מרכז חדשנות פדגוגי ללמידה בטבע, הממוקם בלב שכונת גילה באתר הטבע העירוני "ח'רבת ארזה". המרכז מכשיר ומלווה מורים ומורות בהוראה חוץ כיתתית פעילה ומגוונת, עוסק בליווי בתי ספר ובפיתוח פדגוגי בתחומי הלמידה המבוזרת.