בואו, עננים
שיעור לכיתה לימי גשם - לומדים להכיר מקרוב את סוגי העננים השונים
// עברית
התלמידים יקראו קטעי מידע על סוגי עננים, יאפיינו ויצרו דגמים. לאחר מכן, התלמידים יערכו תצפית מבעד לחלונות הכיתה ויגדירו את העננים בשמיים.
קריאה
ג', ד', ה'
בכל מקום בו ניתן לראות את העננים
צמר גפן, נייר אפייה, קרפ בצבעי לבן ואפור, דבק נוזלי, מסקינג טייפ, טושים אפורים, פלקט לתליית העבודות, בריסטול גדול או כל לוח אחר בכיתה
אילה קדרי פרידמן
פתיחה
בכיתה או במליאה
10 דק'
מה מזכיר לי הענן?
נפתח את השיעור בהתבוננות משותפת מבעד לחלונות הכיתה. נבקש מהתלמידים לשתף בצורות מעניינות שהם רואים בעננים שבשמיים.
גוף השיעור
בכיתה או בחוץ
30 דק'
מעמיקים בעננים
- נחלק לכל קבוצה כרטיסייה המכילה מידע על סוג מסויים של עננים. ננחה את התלמידים לקרוא את הקטע, לסמן מילים קשות ולבאר אותן
- בעקבות הקריאה – יכינו התלמידים דגם של סוג הענן עליו קראו. על הדגם להיות מדוייק לפי התיאור בכרטיסייה. במהלך העבודה נפקח, נאשר ונסייע לתלמידים לדייק את ההבחנות שלהם לפי המתואר בכרטיסיות ובעזרת מגדיר העננים המצורף.
סיכום
במליאה
10 דק'
מסכמים ביחד תובנות על העננים
- נבקש מהתלמידים להציג הענן שהכינו בפני הכיתה, כל קבוצה תדגיש את המאפיינים הייחודיים לענן שהכינה. לבסוף, כל קבוצה תדביק את הענן שלה במיקום המתאים על גבי פלקט או על הלוח בהתאם לגובה שלו בשמיים (ענני גובה רב, ענני אמצע ועננים נמוכים).
- נשאל את התלמידים – איך הייתה לכם חוויית ההתבוננות בשמיים והלמידה על העננים? נעניק מקום לשיתוף ולשאלות נוספות.
- כפעילות המשך, נזמין את התלמידים למלא תצפית שבועית על העננים הנשקפים מחלונות הכיתה.
קריאה
ג', ד', ה'
בכל מקום בו ניתן לראות את העננים
צמר גפן, נייר אפייה, קרפ בצבעי לבן ואפור, דבק נוזלי, מסקינג טייפ, טושים אפורים, פלקט לתליית העבודות, בריסטול גדול או כל לוח אחר בכיתה
אילה קדרי פרידמן