בואו, עננים
שיעור לכיתה לימי גשם - לומדים להכיר מקרוב את סוגי העננים השונים
התלמידים יקראו קטעי מידע על סוגי עננים, יאפיינו ויצרו דגמים. לאחר מכן, התלמידים יערכו תצפית מבעד לחלונות הכיתה ויגדירו את העננים בשמיים.
פתיחה
- נפתח את השיעור בהתבוננות משותפת מבעד לחלונות הכיתה. נבקש מהתלמידים לשתף בצורות מעניינות שהם רואים בעננים שבשמיים.
- לכיתות א-ב: נקריא את הספר ענונת או את מכונת העננים של לונה.
- נספר לילדים שהיום נלמד לזהות סוגים שונים של עננים, ובשביל זה נצא החוצה לחצר להתבונן בעננים השונים ולצייר את הצורה שלהם במחברת.
מעבר
נחלק את הילדים לזוגות ונבקש מהם לעמוד מול הדלת עם הקלמר והמחברת. לפני שנצא מהכיתה נסכים על קריאה משותפת שכששומעים אותה זה הזמן לחזור למעגל. נצא בצורה מסודרת לחצר קרובה עם ראש טור ומאסף.
גוף השיעור
לכיתות א-ב:
נושיב את התלמידים בחצר ונחלק להם חלונות התבוננות גזורים מקרטון. נבקש מהם לבחור ענן שאותו הם רוצים לצייר, אבל לא כמו שמציירים ענן באיורים רגילים, אלא שיתבוננו בענן עצמו וינסו לצייר את הצורה של מה שהם רואים באופן מדוייק.
- מה הענן מזכיר לי? נבקש מהם לכתוב במחברת במקום המתאים.
- מי שסיים- יכול לגזור ולהדביק על חלון ההתבוננות שלו את סוגי העננים ולהמשיך לחפש בשמיים אילו עננים יש היום.
- אחרי כמה דקות נקרא לכיתה בקריאה המוסכמת להתאסף במעגל ולהניח במרכז את המחברות. נתפעל ביחד מהציורים שציירו.
לכיתות ג'-ה':
- נחלק לכל קבוצה כרטיסייה המכילה מידע על סוג מסויים של עננים. ננחה את התלמידים לקרוא את הקטע, לסמן מילים קשות ולבאר אותן.
- בעקבות הקריאה – יכינו התלמידים דגם של סוג הענן עליו קראו. על הדגם להיות מדוייק לפי התיאור בכרטיסייה. במהלך העבודה נפקח, נאשר ונסייע לתלמידים לדייק את ההבחנות שלהם לפי המתואר בכרטיסיות ובעזרת מגדיר העננים המצורף.
סיכום
- לכיתות א-ב: נסכם עם טוש על הלוח מה עשינו – העמקנו באחד מסימני הסתיו, העננים, וגילינו שיש סוגים שונים של עננים, בהם נוכל להבחין דרך מגדיר העננים שהכנו. מעכשיו, תוכלו בכל יום לתעד במחברת שלכם אילו עננים אתם רואים בדף התצפית על העננים.
- לכיתות ג-ה: נבקש מהתלמידים להציג הענן שהכינו בפני הכיתה, כל קבוצה תדגיש את המאפיינים הייחודיים לענן שהכינה. לבסוף, כל קבוצה תדביק את הענן שלה במיקום המתאים על גבי פלקט או על הלוח בהתאם לגובה שלו בשמיים (ענני גובה רב, ענני אמצע ועננים נמוכים).
- נשאל את התלמידים – איך הייתה לכם חוויית ההתבוננות בשמיים והלמידה על העננים? נעניק מקום לשיתוף ולשאלות נוספות.
- כפעילות המשך, נזמין את התלמידים למלא תצפית שבועית על העננים הנשקפים מחלונות הכיתה.
חוות דעת
מרכז חדשנות פדגוגי ללמידה בטבע, הממוקם בלב שכונת גילה באתר הטבע העירוני "ח'רבת ארזה". המרכז מכשיר ומלווה מורים ומורות בהוראה חוץ כיתתית פעילה ומגוונת, עוסק בליווי בתי ספר ובפיתוח פדגוגי בתחומי הלמידה המבוזרת.