הפצת זרעים
איסוף וחקר הפצת זרעים מסוגים שונים
// מדעים
התלמידים יכירו את מושג הפצת הזרעים, יאספו זרעים שונים ויחקרו את אופן הפצתם ויהיו שותפים בשימור והפצת הזרעים במרחב | שיעור זה מתבסס על הכרת התלמידים את מחזור חיי הצמח.
עבודה בקבוצות
ג', ד', ה'
אתר טבע, חורשה או שדה קרוב
מעטפות ומדבקות, כלי כתיבה, ערכות איסוף לכל קבוצה: מיכל פלסטיק לאיסוף, גרב, זכוכית מגדלת
טליה זיסקין יוסקוביץ
פתיחה
במליאה
20 דק'
הכרות עם הצורך בהפצת זרעים
נחלק את הכיתה לקבוצות. נחלק לכל קבוצה תמונה של עץ בודד בשדה גדול ונבקש מהתלמידים להסביר: כיצד הגיע העץ לשדה?
לאחר שיוצעו מספר תשובות, נספר לתלמידים שהיום נלמד על הפצת זרעים- פיזור הזרעים במרחק מ'צמח האם' כדי לייצר המשכיות.
נלמד על צורות הפצה ומרחקי ההפצה המשתנים מצמח לצמח הקשורים לתנאיו הסביבתיים.
נסביר שבשיעור זה ננסה להכיר את השיטות השונות להפצת זרעים של הצמחים שנמצאים בסביבתנו.
גוף השיעור
במרחב
40 דקות
איסוף פירות וזרעים, חקר הממצאים והיכרות עם שיטות הפצת הזרעים
שלב א: איסוף הזרעים
- התלמידים יוצאים למשימה בקבוצות של שלושה תלמידים. כל קבוצה מצוידת במיכל איסוף ובגרב שיסייעו באיסוף זרעים במרחב. הזמן המוקצב למשימה זו הוא 15 ד
קות.
- שלב ב: חקר הזרעים
בעזרת משימה נוספת, מתבוננים התלמידים על זרעים, מתארים אותם ובעזרת כרטיסיית מידע לומ - דים את שיטות ההפצה של כל זרע. לאחר מכן, התלמידים מנסים לאפיין את שיטת ההפצה של הזרעים שחקרו. הזמן המוקצב למשימה זו הוא 25 דקות.
סיכום
במליאה
20 דקות
שיתוף בתובנות והפצת הזרעים
התלמידים יושבים במעגל ומשתפים בסבב מסקנות ותובנות על הזרעים שחקרו. אפשר להיעזר בקלפי רפלקציה.
- התלמידים יהיו שותפים בשמירת זרעים והפצתם בזמן המתאים. איך? התלמידים יכינו מעטפות, ימיינו את הזרעים לפי סוגים, ירשמו על המעטפות מה יש בהן, יסגרו אותן וישמרו אותן עד עונת הגשמים הבאה.
* פעילויות המשך מומלצות: הכנת כדורי זרעים |
יצירה אמנותית עם הזרעים היבשים:
עבודה בקבוצות
ג', ד', ה'
אתר טבע, חורשה או שדה קרוב
מעטפות ומדבקות, כלי כתיבה, ערכות איסוף לכל קבוצה: מיכל פלסטיק לאיסוף, גרב, זכוכית מגדלת
טליה זיסקין יוסקוביץ