השפעת צל ושמש על גדילת צמחים
חקר השוואתי
// מדעים
התלמידים יערכו היכרות עם השפעת תנאי הגידול (צל ושמש) על גובהם של הצמחים באמצעות התבוננות וחקר. שיעור זה יכול לשמש גם לתרגול הנושא "ממוצע" במתמטיקה.
ד', ה'
בחורשה קרובה
סרגל, כלי כתיבה, מחברת, לוח כתיבה קשיח (קליפבורד)
אילה קדרי פרידמן
פתיחה
במליאה
10 דקות
משחק ושאלות מזמנות בנושא שמש וצל
- נשחק משחק "שמש צל" (כמו "ים יבשה"), ובסיומו נבקש מהילדים שאהבו להיות בשמש להרים יד. לאחר מכן, נבקש מהילדים שאהבו להיות בצל להרים יד. ולבסוף, נבקש מהילדים שאהבו לפעמים להיות בשמש ולפעמים בצל להרים יד.
- נבקש מהתלמידים מי רוצה לשתף אותנו מדוע הם אוהבים או לא אוהבים להיות בשמש או בצל?
- לאחר שאספנו כמה תשובות, נבקש מהתלמידים להתבונן סביבם להבחין מי עוד בסביבתם מושפע מהשמש ומהצל?
- לאחר שיציעו התלמידים מספר דוגמאות, נספר להם שהיום נחקור כיצד השמש והצל משפיעים על גדילת הצמחים בסביבתנו.
גוף השיעור
במרחב
30 דק'
מדידה והשוואה של צמחים בשמש ובצל
כעת, נבקש מקבוצות התלמידים לבחון את ההבדלים בין צמחים הגדלים באזור מוצל לבין צמחים הגדלים באזור שמשי בפעילות משימות. בכל פעם שקבוצה מסיימת משימה היא חוזרת למורה לקבל את המשימה הבאה.
- נקפיד על חלוקת תפקידים בין התלמידים בכל קבוצה, כך שכולם יהיו שותפים. לשם כך נעניק להם את תגיות חלוקת התפקידים.
משימה 1: מדידת הגובה של 3 צמחים מאותו סוג במיקום מוצל באופן קבוע וחישוב ממוצע המדידות.
משימה 2: מדידת הגובה של 3 צמחים מאותו סוג במיקום שמשי באופן קבוע וחישוב ממוצע המדידות.
משימה 3: העלאת השערות בנוגע לתוצאות החישובים
סיכום
במליאה
10 דקות
איסוף הממצאים של התלמידים
ננחה כל קבוצה לשתף בממצאים שלה.
שאלות מנחות לדוגמה:
- מה גיליתם בהשוואה?
- האם מצאתם הבדל בין צמחים הגדלים בצל לבין צמחים הגדלים בשמש?
- מדוע לדעתכם התגלה/לא התגלה הבדל בין שתי הקבוצות?
משימת המשך: על התלמידים לנסח שאלת חקר השוואתית בנוגע לממצאים נוספים בסביבה הטבעית.
ד', ה'
בחורשה קרובה
סרגל, כלי כתיבה, מחברת, לוח כתיבה קשיח (קליפבורד)
אילה קדרי פרידמן
חוות דעת
מרכז חדשנות פדגוגי ללמידה בטבע, הממוקם בלב שכונת גילה באתר הטבע העירוני "ח'רבת ארזה". המרכז מכשיר ומלווה מורים ומורות בהוראה חוץ כיתתית פעילה ומגוונת, עוסק בליווי בתי ספר ובפיתוח פדגוגי בתחומי הלמידה המבוזרת.