מצאתי משהו מעניין
איסוף פריטים מהטבע ומיונם
// יוצאים לדרך
על מנת להכיר את המרחב החדש אליו הגענו, התלמידים יסתובבו בו בתוך הגבולות המותרים, יכירו את המצאי הקיים וישתתפו במשימת איסוף ומיון.
שיתופיות
א-ז
התלמידים יכירו את גבולות הכיתה בחוץ
חצר או חורשה קרובה
שקיות נייר או סלסלות של פטריות כמספר הזוגות בכיתה, דפים מודפסים של מצאתי משהו מעניין
צוות חוות דעת
פתיחה
במליאה
5 דק'
הנחיות לפעילות
- המורה אוספ/ת את התלמידים ומסביר/ה את מהלך הפעילות: התלמידים יתחלקו לזוגות, יסתובבו במרחב ויחפשו אוצרות. את האוצרות שימצאו יאספו בכלי האיסוף.
- יש להזכיר לתלמידים שבעת ביצוע המשימה יש להקפיד על הסכמות ההתנהגות הבאות:
- כששומעים את הקריאה המוסכמת מתאספים בחזרה.
- מסתובבים רק בתוך הגבולות המוסכמים (כדאי להצביע על סימנים בולטים שמציינים את הגבולות).
- לא פוגעים בטבע. אם לא יודעים אם צמח מוגן – לא קוטפים אותו.
גוף השיעור
במרחב פתוח
20 דק'
איסוף פריטים מהטבע, מיון לקבוצות והכללה
התלמידים מסתובבים במרחב בזוגות עם הדף "מצאתי משהו מעניין" ומחפשים את הפריטים שמופיעים בו. המורה מסתובב/ת ביניהם ומסייע/ת להם, עונה על שאלות התלמידים, מתלהב/ת מהממצאים, תוך וידוא שהם נשארים בגבולות המוסכמים.
מעבר
איסוף הכיתה בקריאה מוסכמת (יללת תן/ אה-או אה-או/ רגליים מגנטיות)
סיכום
במליאה
10 דק'
איסוף ועיבוד הממצאים
המורה אוספ/ת את התלמידים במעגל ומנחה סבב בו התלמידים משתפים בממצאים ומבצעים חשיבה נוספת על מה שגילו.
- שאלות מנחות: מה זה? איפה מצאתם את זה? למה בחרתם דווקא פריט ? מדוע הפריט מעניין אתכם? מה השימושים שלו?
- לתלמידים מתקדמים: הציעו הסבר להימצאותו של פריט זה בשטח.
התשובה יכולה להיות בדיונית (אבן מתקופת הצלבנים) או אמיתית (עלה שנשר מהעץ).
- כמשימת המשך ניתן להנחות את התלמידים למיין את הממצאים לשלוש קטגוריות לפי בחירתם ולקיים דיון על מיון.
שיתופיות
א-ז
התלמידים יכירו את גבולות הכיתה בחוץ
חצר או חורשה קרובה
שקיות נייר או סלסלות של פטריות כמספר הזוגות בכיתה, דפים מודפסים של מצאתי משהו מעניין
צוות חוות דעת