קוראים וכותבים בטבע
מתרגלים קריאה וכתיבה בעזרת פריטים מהטבע
התלמידים יתרגלו איות ואף יכתבו על ידי פריטים מהטבע. השיעור מתאים לשלב שבו התלמידים מכירים את כל האותיות
פתיחה
אפשרות א- אותיות בכספת: קוד הכספת
מסמנים על הקרקע שטח בחבל ומניחים בו כרטיסיות עם אותיות א'-ב'. על התלמידים להיכנס לשטח המסומן ולעמוד על הכרטיסיות על פי סדר האותיות, כשבכל פעם נכנס תלמיד אחד. לדוגמה: התלמיד הראשון נכנס ועומד על כרטיסייה א' ואחריו נכנס התלמיד השני ועומד על כרטיסייה בה האות ב' . אם נכנסו למעגל בו זמנית שני תלמידים ויותר, או שדרך התלמיד על אות שלא כסדר, מתחילים מההתחלה.
מטרת המשחק: זיהוי אותיות הא-ב ותרגול הסדר שלהם בשיתוף פעולה.
אפשרות ב- אותיות הא'-ב' בשמות התלמידים
המורה מנחה את התלמידים לעמוד בטור על פי סדר האותיות של שמותיהם הפרטיים.
גוף השיעור
התלמידים מקבלים משימה ועובדים בזוגות. בסיום המשימה ניתן לעבור למשימות הבאות. בזמן ביצוע המשימות המורה פנויה ללוות את התלמידים שצריכים סיוע.
משימה 1:
בני הזוג בוחרים אות (מבלי לספר לזוגו האחרים) ומחפשים בסביבה כמה שיותר פריטים המתחילים או מסתימים באות זו.
לאחר מכן, על מסדרים את הפריטים על המחצלת. כעת, על שאר הזוגות לנסות לנחש את האות שבחרו.
משימה 2:
כל תלמיד בוחר פריט מהסביבה ואוסף רבים מאותו הפריט. באמצעותם, כותב את שם הפריט. (למשל כתיבת המילה 'עלה' באמצעות עלים). בתום המשימה התלמידים מוזמנים לקרוא את המילים שכתבו שאר התלמידים.
משימה 3 (למי שסיים):
התלמיד ממשש את הפריט הנבחר, וחושב על מילת תואר התואמת את התחושה שחווה (למשל – רך, קשה, מחוספס, חלק, נעים). על התלמידים לכתוב מילה זו בעזרת הפריט (למשל אם בחרו באבן, והרגישו שהייתה קשה – יכתבו את המילה "קשה" מאבנים). בסיום, התלמידים מוזמנים לקרוא את המילים שכתבו שאר התלמידים.
סיכום
מפזרים על הרצפה את כל אותיות הא'-ב'. כל תלמיד בוחר אות ובוחר פריט שרואה בסביבה ששמו מתחיל באותה האות.
חוות דעת
מרכז חדשנות פדגוגי ללמידה בטבע, הממוקם בלב שכונת גילה באתר הטבע העירוני "ח'רבת ארזה". המרכז מכשיר ומלווה מורים ומורות בהוראה חוץ כיתתית פעילה ומגוונת, עוסק בליווי בתי ספר ובפיתוח פדגוגי בתחומי הלמידה המבוזרת.