שאילת שאלות
מתרגלים שאילת שאלות בחוץ
// עברית
נושא שאילת השאלות משמעותי בעברית ויכול להתחבר לעולם של חקר במדעים. דרך הסביבה החוץ כיתתית ניתן לתרגל אותו ברמות שונות. השיעור יכול לעסוק במצאי כללי או להתמקד דווקא בשאילת שאלות הקשורות לעונה. שיעור זה בנוי משתי משימות היכולות להיות חלק משיעור ארוך, או לחלופין להתחלק לשני שיעורים נפרדים.
שיתופיות
ב', ג', ד'
התלמידים יתרגלו שימוש במילות שאלה.
בחצר או בחורשה קרובה
קוביית שאלות, משימת יומן טבע, לוח כתיבה קשיח (קליפבורד), כלי כתיבה ומחברת
אילה קדרי פרידמן
פתיחה
בכל מקום – במליאה
10 דקות
מכירים את מילות השאלה
מציגים לתלמידים פריט שקשור לנושא הפעילות. התלמידים יושבים במעגל ומטילים קוביות עליהן כתובות מילות שאלה. כל תלמיד מטיל את הקובייה בתורו ושואל שאלה על הפריט תוך שימוש במילת השאלה שהתקבלה בהטלת הקובייה.
המשך השיעור יוקדש לתרגול שאילת שאלות על הסובב אותנו בקבוצות וביחידים.
גוף השיעור
במרחב
45 דקות
מתבוננים ושואלים
מחלקים לתלמידים את כרטיסיות המשימה המצורפות ומנחים את התלמידים במהלך הפעילות.
- משימה ראשונה בזוגות: התלמידים אוספים 10 פריטים ומשחקים משחק שמתרגל שאילת שאלות שמטרתן זיהוי הפריט. בסיום המשימה מקבלים את המשימה הבאה.
- משימה שנייה בזוגות או ביחידים: התלמידים יוצאים לחפש פריטים בטבע שתפסו את תשומת ליבם. בחזרתם, הם יושבים ומתעדים את הפריט בציור ובכתיבת שאלות על הפריט (אפשר להיעזר במשימות המצורפות ו/או בדף של יומן טבע). בסיום המשימה, מתעדים את התאריך ואת מזג האוויר היום.
סיכום
במליאה
10 דקות
משתפים
התלמידים משתפים בשאלות השונות שהם חשבו עליהן, או לחלופין מספרים מה למדו בזכות שאילת השאלות.
שיתופיות
ב', ג', ד'
התלמידים יתרגלו שימוש במילות שאלה.
בחצר או בחורשה קרובה
קוביית שאלות, משימת יומן טבע, לוח כתיבה קשיח (קליפבורד), כלי כתיבה ומחברת
אילה קדרי פרידמן