שמות תואר – עלים
היכרות עם מגוון שמות תואר לעלים
// עברית
התלמידים יתרגלו התבוננות בעלים ושימוש במילות תואר.
הערות מקדימות: כדאי לבחור מקום בו קיימים מגוון עצים, בעלי עלים מסוגים שונים. אם הפעילות מתקיימת בחורף, יש לוודא שיש באזור עצים ירוקי עד.
שיתופיות
ב'
התלמידים יתרגלו שימוש במילות תואר חדשות
חורשה קרובה, טבע פתוח מקום בו יש מגוון עצים
כלי כתיבה , מחברות או קלסר קשיח, דפי עבודה, מסקינגטייפ, עפרונות צבעוניים
אילה קדרי פרידמן וטליה זיסקין יוסקוביץ
פתיחה
במליאה
15 דק'
הכרות עם מגוון מילות תואר לעלים
- נניח במרכז המעגל כרטיסיות שעליהן כתובות מילות תואר לעלים (הלקוחות מתוך מגדיר העלים). נחלק לכמה תלמידים כרטיסיות עם פירוש המילים.
- נתחיל סבב בו כל תלמיד מקריא מהכרטיסייה שקיבל ומציע את שם התואר המתאים לפירוש שהקריא.
- בסיום הסבב כדאי לחזור עם התלמידים על שמות התואר.
- לפני שנחלק את התלמידים לקבוצות, נגדיר יחד את גבולות הגזרה בהם מתקיימת הפעילות, נחזור על הקריאה הכיתתית המוסכמת לכינוס, נסביר לתלמידים שהפעילות אינה תחרותית ושכל קבוצה מתקדמת בקצב שלה.
גוף השיעור
מפוזרים במרחב
45 דק'
מוצאים עלים, מתבוננים ומעמיקים
משימה 1 (אפשר לתת את ההוראה בעל פה או להיעזר בדף המשימה המצורף)
- אספו כמה שיותר סוגי עלים.
- בחרו עלה אחד, התבוננו בו, ציירו אותו במחברות, נסו לשים לב לכמה שיותר פרטים.
תארו את העלה באמצעות כמה שיותר מילות תואר. התייחסו לגודל העלה, למרקם העלה, לשפת העלה ולצורת העלה. ניתן להיעזר במגדיר העלים
משימה 2- (מתאימה למי שסיים את המשימה מוקדם)
- על דף, מצוירות צורות העלים השונות. הניחו את העלים המתאימים שאספתם. כתבו מתחת לכל עלה מילת תואר המתאימה לו.
משימה 3 –
- הכנת סימניות עלים. (ציוד: מסקינגטייפ, רצועות בריסטול גזורות לסימניות ועלים)
סיכום
במליאה
10 דק'
מסכמים ביחד תובנות על העלים
נשוחח על תהליך האיסוף, ההתבוננות והתיאור.
נבקש מהתלמידים לשתף תוך שימוש במילת תואר: איך היה תהליך ההתבוננות? איך הרגשתם בשעת ביצוע המשימה בחוץ?
שיתופיות
ב'
התלמידים יתרגלו שימוש במילות תואר חדשות
חורשה קרובה, טבע פתוח מקום בו יש מגוון עצים
כלי כתיבה , מחברות או קלסר קשיח, דפי עבודה, מסקינגטייפ, עפרונות צבעוניים
אילה קדרי פרידמן וטליה זיסקין יוסקוביץ
חוות דעת
מרכז חדשנות פדגוגי ללמידה בטבע, הממוקם בלב שכונת גילה באתר הטבע העירוני "ח'רבת ארזה". המרכז מכשיר ומלווה מורים ומורות בהוראה חוץ כיתתית פעילה ומגוונת, עוסק בליווי בתי ספר ובפיתוח פדגוגי בתחומי הלמידה המבוזרת.