מודדים עצים
יוצאים עם שיעור חשבון למדוד את חלקי העץ בעזרת יחידות מידה שונות
שיעור חשבון לכבוד ט"ו בשבט (ולא רק), בו התלמידים מתרגלים מדידה של עצים במרחב, בעזרת יחידות מידה שונות.
ניתן לחבר ללמידה לקראת פורים בנושא מדידת גובה העץ שהקים המן (50 אמה).
פתיחה
- נספר לילדים שהיום נעסוק במדידות ולשם כך נפתח במשחק שירחיב לנו את האפשרויות לאמצעי מדידה בשטח.
- נגדיר תא שטח מסויים אותו נרצה למדוד ביחד (למשל – מעץ אחד עד לעץ השני, או מהספסל ועד לעץ). נשלח את התלמידים לאסוף יחידות מידה זהות בגודלן ככל הניתן – אצטרובלים, ענפים באותו אורך, אבנים באותו גודל, נעליים, תיקים. על התלמידים לסדר את יחידות המידה בשורה על מנת למדוד בעזרתם את אורך תא השטח הנבחר.
- לאחר שסיימו, נתבונן ביחד בסרגלי המדידה שיצרנו מהפריטים השונים ונמנה – כמה אצטרובלים? כמה ענפים? כמה נעליים? כמה תיקים?
- נשיים את המושג "יחידת מידה", ונספר לתלמידים שניתן למדוד בדרכים שונות את העולם שסביבנו. נדגיש שכאשר רוצים לבצע מדידה מדעית ומדוייקת, על יחידת המידה להיות אחידה. למשל כשרוצים למדוד משהו ולדבר בשפה אחידה, משתמשים ביחידות המידה המוסכמות בעולם – מטר, סנטימטר, מילימטר, אותם נוכל למצוא על גבי הסרגל או סרט המדידה.
גוף השיעור
נחלק לכל קבוצה משימה, ונסביר להם שכאשר יסיימו אותה עליהם לגשת למורה ולקבל את המשימה הבאה. בסך הכל ישנן 3 משימות ולא חייבים לסיים את כולן.
משימה 1: הענף הכי ארוך
שלום לכם חוקרי עצים צעירים!
מחלקת הגינון המקומית ביקשה מאיתנו לגלות את העץ בעל הענף הכי ארוך בסביבה!
עליכם לגשת ל4 עצים שונים, ולמדוד את הענפים הארוכים ביותר שלהם (שאתם מצליחים להגיע אליהם כמובן).
על מנת שתוכלו להבדיל בין העצים אתם מוזמנים להעניק לכל אחד מהם שם.
ציינו בדף באיזו יחידת מידה השתמשתם.
לבסוף, לאחר שמצאתם את העץ בעל הענף הארוך ביותר – סמנו אותו בעזרת חוט במקום נסתר.
משימה 2: גובה העץ בצעדים
שלום לכם חוקרי עצים!
היום נגלה לכם טריק איך למדוד את גובה העץ… מבלי לטפס עד לצמרת!
איך עושים זאת? עקבו אחר ההוראות הבאות:
- עמדו מול העץ.
- התרחקו מהעץ כשגבכם אליו.
- התכופפו עד שראשכם יגיע לרצפה, בדקו האם אתם רואים את צמרת העץ. אם לא – עליכם להתרחק עוד מהעץ עד שתראו אותה במצב מכופף כמו באיור.
- הסתובבו בנקודה זו, וחזרו עקב בצד אגודל עד לעץ, ספרו את צעדיכם במדויק! כמה צעדים ספרתם? זהו גובה העץ!
שאלת בונוס: חשבו וענו- כיצד מדידת גובה העץ באופן הזה קשורה למשולש ישר זווית?
משימה 3: מה היחס?
שלום לכם חוקרי עצים צעירים!
במשימה זו עליכם להשתמש בגוף שלכם כיחידת מידה, על מנת למדוד את גובה העץ.
איך עושים זאת? עקבו אחר ההוראות הבאות:
- על חבר/ה מהקבוצה לעמוד ליד העץ
- על חבר/ה נוספ/ת לעמוד במרחק מהעץ, כך שניתן יהיה לראות את כל העץ מהאדמה ועד לצמרת.
- כעת, מדדו את גובה החבר/ה שלצד העץ בעזרת עיפרון או מקל שתחזיקו בידכם, כך: הזיזו את האגודל שלכם על גבי המקל או העיפרון עד שהחלק העליון יהיה בקו הגובה של הראש והאגודל יהיה בגובה האדמה.
- השאירו את האגודל באותה נקודה על גבי המקל או העיפרון, וכעת בדקו כמה פעמים נכנס הגובה של החבר/ה בגובה העץ.
- קבוצה שסיימה יכולה להציע אילו חלקים נוספים של העץ ניתן למדוד, ובאיזה אופן (למשל – היקף גזע העץ, אורך העלה, גודל הפרי ועוד.
סיכום
נבקש מכל קבוצת תלמידים לשתף – איך היה לכם לעבוד ביחד בקבוצה? מה התחדש לכם בשיעור הזה? איזו מדידה הייתה לכם הכי מעניינת, או הכי מפתיעה?
בהתאם לזמן ולקשב- ניתן לערוך ממוצע כיתתי של המדידות השונות שנעשו במהלך השיעור.
חוות דעת
מרכז חדשנות פדגוגי ללמידה בטבע, הממוקם בלב שכונת גילה באתר הטבע העירוני "ח'רבת ארזה". המרכז מכשיר ומלווה מורים ומורות בהוראה חוץ כיתתית פעילה ומגוונת, עוסק בליווי בתי ספר ובפיתוח פדגוגי בתחומי הלמידה המבוזרת.