המסע אל שמות המספרים
נלמד ונתרגל את שם המספר במשימות בטבע
התלמידים יעבדו בקבוצות, ילמדו ויתרגלו את שמות המספרים דרך משימות "חפש את המטמון" בטבע.
הערה: הפעילות מתאימה לכיתות שכבר מכירות את תוואי השטח בו תערך הפעילות.
פתיחה
ננחה את התלמידים להסתובב במרחב ולאסוף 10 פריטים. בתום האיסוף, התלמידים ימיינו את הפריטים על המחצלת הכיתתית לפריטים הנקראים בשם זכר ולפריטים הנקראים בשם נקבה. לאחר המיון , נסקור יחד את הפריטים ונוודא את שהתלמידים מיינו נכונה. במקרה הצורך, נדגיש ונחזור על פריטים מסוימים בליווי מילת תואר שיכולה לעזור בתהליך החשיבה. למשל: האם האבן יָפֶה אוֹ יָפָה?
מעבר
נחלק את הכיתה ל4 או ל6 קבוצות (חשוב שיהיו מספר זוגי של קבוצות) | מגוון שיטות לחלוקה לקבוצות
גוף השיעור
התלמידים יצאו לפעילות מתמשכת של יצירת משחק חפש את המטמון, בה יתרגלו את שמות המספרים באמצעות כתיבת המשימות:
- שלב ראשון- כל קבוצה תנסח את ארבע כרטיסיות המשימה שלה.
- שלב שני- התלמידים יגשו אל המורה כדי שתאשרר שצורת הכתיבה שלהם את שמות המספרים- נכונה.
- שלב שלישי- לאחר אישור הפתקים, יטמינו התלמידים את הפתקים שהכינו במקומות התואמים (שימו לב -הפתק הראשון צריך להישאר בידיהם!). על המורה בזמן הזה להחביא בסביבה הקרובה את המטמון.
- שלב רביעי- לאחר שכל הקבוצות סיימו, יתכנסו קבוצות התלמידים ויחליפו ביניהן את פקי המשימה המשימה הראשונה. כעת יצאו לחפש את הפתקים המוטמנים לפי ההנחיות.
- שלב חמישי- לאחר שכל הקבוצות סיימו וחזרו עם המשימה האחרונה אל המורה, ננחה אותם להניח את הפריטים שאספו בקופסה המשותפת.
- שלב אחרון- לאחר שספרו ואמרו בצורה נכונה את שם המספר, ספרו ואמרו נכונה את כמות התלמידים בכיתה – נעניק להם את הרמז הרביעי והאחרון ונגיד להם היכן לחפש את המטמון.
טיפ! כדאי להדפיס את דפי המשימות על ניירות בצבעים שונים על מנת להבחין בין הפתקים של הקבוצות, ניתן גם להדביק מדבקות בצבעים, או להכין מעטפות שיהיו מובחנות זו מזו.
משימה מספר 1
ברוכים הבאים למסע בעקבות המספרים!
- לכו לאזור ה________________ וספרו __________ צעדים עד שתגיעו אל ________________.
- אספו שם _______________ פריטים של _______________ והדביקו במחברת.
- חפשו את המשימה הבאה ליד _______________________.
משימה מספר 2
אלופים! מצאתם את הפתק השני!
- עליכם לעשות __________________ פעמים ________________________ (תנועה שקשורה לטבע, למשל – קפיצות צפרדע).
- לכו מכאן לכיוון ה _____________________ וספרו ______________________ צעדים.
- חפשו את המשימה ליד ______________________
משימה מספר 3
כל הכבוד, מצאתם את הפתק השלישי!
- הביאו _________________ פריטים המתאימים לקבוצת זכר.
- הביאו _________________ פריטים המתאימים לקבוצת נקבה.
- לאחר שסיימתם. הביאו את הפריטים לקופסה שאצל המורה לקבלת הפתק האחרון.
משימה מספר 4
כל הכבוד! סיימתם את המסע אל המספרים! כעת, ספרו כמה פריטים יש בקופסה הכיתתית. ספרו כמה תלמידים יש בכיתה. לאחר גילוי התשובה תוכלו לקבל את ההפתעה!
מעבר
נחלק את המטמון לתלמידים בישיבה על המחצלת.
סיכום
ננחה את התלמידים לשתף בתשובה לשאלה אחת או יותר-
מה היה להם קל במשימות ומה היה להם קשה?
האם יש מילים מבלבלות, שצריך לחשוב טוב לפני שמחליטים האם שם המספר שהצמדנו להן נכון?
מה עזר לנו לגלות את שם המספר של המילים האלה- אילו שיטות יכולות לשרת אותנו כשנתלבט בעתיד?
מה היה הכח של הקבוצה בתהליך הלמידה והמשחק המשותף?
חוות דעת
מרכז חדשנות פדגוגי ללמידה בטבע, הממוקם בלב שכונת גילה באתר הטבע העירוני "ח'רבת ארזה". המרכז מכשיר ומלווה מורים ומורות בהוראה חוץ כיתתית פעילה ומגוונת, עוסק בליווי בתי ספר ובפיתוח פדגוגי בתחומי הלמידה המבוזרת.