פרשת קדושים- "ואהבת לו כמוך" אהבת הגר
לומדים על אהבת הגר דרך מפגש עם "אנשים שקופים" שדואגים לטובתינו ולא תמיד חווים אותם
מפגש בגינה בנושא הזרים (מיעוטים, עובדים זרים, עולים, מתגיירים) שחיים בינינו ומצוות אהבת הגר. המפגש במרחב הציבורי, האותנטי והניטרלי, מבקש לעורר את תשומת הלב לאחר, ברוח הפרשה.
להרחבה: זיהוי הגר כזר בארץ ולאו דווקא כגר צדק שקיבל עול מצוות: החומש המבואר שטיינזלץ עמ' 223 (עי' בהרחבות וציוני המקורות שם).
פתיחה
נצא עם התלמידים לגינה ציבורית בקרבת ביה"ס ונשב איתם במעגל, במליאה או בזוגות.
נפתח בשיח:
- הביטו סביבכם וחישבו: מי הן הדמויות שנמצאות כאן במהלך היום/ עכשיו?
- חשבו על התפקידים השונים הנדרשים לתחזוקת הגן, על האנשים המבקרים בגן. כתבו את שמות הדמויות שזיהיתם.
- האם יש אנשים שזוכים לפחות תשומת לב מצד העוברים והשבים? מי הם אנשים אלה?
גוף השיעור
שלב ראשון:
נחלק את התלמידים לקבוצות (4 תלמידים בכל קבוצה) ונחלק דף לימוד על פרשת קדושים.
תלמיד שסיים את דף הלימוד יתכונן למפגש עם דמות אורח ויחל בניסוח שאלות. (מנקה מביה"ס, מטאטא רחובות, עובד זר, גר שהתגייר, פליט, פועל או כדומה). נספר לתלמידים שאנו עומדים לפגוש _____, ולשם כך ננסח שאלות לראיון בסגנון "סליחה על השאלה".
שלב שני:
נקיים מפגש עם האורח. נבקש ממנו לספר על תפקידו, תוך שימוש במידת האפשר אמצעים וויזואליים. לאחר מכן נבקש ממנו להקריא את שאלות התלמידים ולענות עליהם, כפי שעושים בתכנית "סליחה על השאלה".
סיכום
נסיים בסבב 'תודה לאורח' שבו כל תלמיד בתורו אומר: "תודה לאורח שלימדת אותי ש…" ומשתף במשהו שלמד מהאורח.
חוות דעת
מרכז חדשנות פדגוגי ללמידה בטבע, הממוקם בלב שכונת גילה באתר הטבע העירוני "ח'רבת ארזה". המרכז מכשיר ומלווה מורים ומורות בהוראה חוץ כיתתית פעילה ומגוונת, עוסק בליווי בתי ספר ובפיתוח פדגוגי בתחומי הלמידה המבוזרת.