מגילת רות ומילות קישור
לומדים על מילות קישור דרך פרק א' במגילת רות
דרך משימות והתנסות חווייתית, התלמידים יכירו את הפרקטיקה של "שכחה" המלווה את מגילת רות, יזדהו עם רגשותיה של רות המלקטת שיבולים בשדה דרך כתיבה ושאלות נוספות וגם יתרגלו שימוש במילות קישור.
*השיעור מתאים כשיעור תרגול לאחר הקנייה מסודרת של מילות קישור.
פתיחה
*הנחייה למורה: יש להדפיס את קובץ המשפטים בהדפסה דו צדדית עם העמוד שלאחריו שישמש כבקרה לתלמידים במשימה. את העמוד השלישי בקובץ, תרמילון מילות הקישור, ניתן להדפיס בעותק אחד ולתת לתלמידים לחפש בו רמזים אם הם זקוקים לכך.
נחלק לקבוצות תלמידים את חלקי המשפטים המספרים את המתואר בפרק א' במגילת רות.
נבקש מכל זוג או שלישיית תלמידים להשלים את מילות או אותיות הקישור החסרות במשפט שקיבלו ולאחר מכן להרכיב ביחד עם שאר הכיתה את רצף המשפטים בצורה המתאימה והנכונה. התלמידים יכולים לערוך בקרה עצמית על ידי הפיכת החלקים של הסיפור ולבדוק האם התמונה שם יצאה כמו שצריך.
לאחר מכן נספר לתלמידים שהיום נהפוך לדמויות ממגילת רות ונחווה קצת מן המציאות בה חיו בעבר.
גוף השיעור
כל קבוצה מקבלת חלקת שדה בה היא קוצרת, בעזרת מגל או בעזרת מספריים. אם יש במרחב הקרוב אליכם שדה חיטה בו תוכלו לערוך את השיעור- מה טוב, ואם לא- ניתן לצורך ההמחשה לחפש שטח בור ובו דגני בר כמו שיבולת שועל הצומחת פרא.
הכלל הוא שאסור להרים מהרצפה את מה שנופל כי זוהי ה"שכחה"! אחרי כמה דקות מתחלפים בחלקות, כל קבוצה מחפשת את ה"שכחה", את השיבולים שנפלו לקבוצת הקוצרים הראשונה.
ניתן לחלק לתלמידים את הוראות הפעילות בשני שלבים בעזרת פתקי המשימה:
משימה 1:
שלום! אתם פועלים של בועז העובדים בקציר בשדה.
עליכם להספיק בדקות ספורות לקצור את כל החלקה ולארגן אותה באלומות. שימו לב לכלל החשוב – אין להרים מהאדמה שיבולים שנפלו! עליכם להשאיר אותם לעניים.
משימה 2:
שלום! אתם עניים המחפשים שיבולים שנשכחו בשדה.
עברו בתוך החלקה, הרימו שיבולים שנשכחו וספרו כמה שיבולים אספתם.
לאחר ששתי הקבוצות סיימו, ננחה את התלמידים לבדוק כמה שיבולים הצליחו ללקט ב"שכחה"- וממחישים את העוני של התקופה למי שאינו בעל שדה משלו.
—-
ננחה את התלמידים לעבוד במחברת עם שאלות ההמשך.
שאלות המשך:
הוראות: בחרו 2 שאלות וענו עליהן, עליכם להיעזר במילות קישור.
סמנו את מילות הקישור שכתבתם במרקר או בקו תחתון.
1. למה לדעתכם נעמי שלחה את רות ללקט שיבולים בשדה בועז?
2. מה רות מלקטת? מה היא תעשה עם מה שליקטה?
3. כתבו כיצד מרגישה רות כשהיא חוזרת מהשדה לנעמי?
4. כתבו דף מיומנה של רות.
סיכום
התלמידים משתפים בתשובות שכתבו תוך הדגשת מילות הקישור בהן השתמשו.
נשאל את התלמידים – מה התחדש לכם בעקבות השיעור היום?
חוות דעת
מרכז חדשנות פדגוגי ללמידה בטבע, הממוקם בלב שכונת גילה באתר הטבע העירוני "ח'רבת ארזה". המרכז מכשיר ומלווה מורים ומורות בהוראה חוץ כיתתית פעילה ומגוונת, עוסק בליווי בתי ספר ובפיתוח פדגוגי בתחומי הלמידה המבוזרת.