פליאה וסקרנות

בגוף השיעור מייחדים זמן ללמידה מבוססת פליאה וסקרנות, מתוך הסביבה הקרובה. המורה מתפעל ומעודד אותם להסתקרן וללכת אחרי מה שמעניין ותופס אותם בשטח.

מה עושים המורים

  • מעמיד במרכז הכיתה עצם מעניין או תופעת טבע מרגשת שהתלמידים טרם שמו לב אליה, כגון: נוצה מיוחדת, קוץ של דרבן, חרסים שנאספו, אצטרובל שנפתח אל מול אצטרובל שלא נפתח ועוד.
  • מתפעל בקול רם מהממצא, מעודד את כלל התלמידים לשער השערות ולהציע הצעות מגוונות ככל הניתן למה שרואים - מבלי לספק "ידע" אודותיו.
  • לפי הגיל והרמה ניתן להוסיף לתלמידים מושגים לשיום מה שהם רואים כגון התפעלות מהגודל של הדבר, מהעדינות שלו, מהתהליכיות שמתרחשת בו, מהעושר והמגוון שקיימים וכן הלאה.
  • בסיכום השיעור המורה מנחה את התלמידים לרשום ולתעד את ממצאיהם ביומן טבע או בדף (ראו - סיכום שיעור במחברת/ יומן טבע)

הוראות לתלמידים

  • מסתובבים בשטח בסביבה הקרובה
  • מתעכבים על משהו שמעניין ותופס את תשומת ליבם
  • מתפעלים ומתפלאים אל מול התופעה
  • מתעניינים וחוקרים אותה
  • לבסוף מתעדים אותה.

 למה? 

  • למידה מתוך פליאה וסקרנות היא פסגת השאיפות עבור המורה המבקש שתלמידיו ימצאו בתוכם את נקודת המוטיבציה הפנימית שלהם ללמידה.
  • פליאה וסקרנות של התלמידים מייצרת זיקה לנושא הנלמד, למורה ולכל אירוע הלמידה, והופכת אותה למשמעותית.
  • בטבע, ניתן באופן יחסית אינסטינקטיבי להניע את התלמידים לפליאה ולסקרנות כלפי הסובב אותם, מכיוון שזוהי סביבה דינמית, משתנה, לא ידועה ומזמנת הפתעות.

https://teacher.jlm.org.il/popups/27074

שכבת גיל: א'-ב' | ג'-ו' | ז׳-ט׳ | י'-יב' | רב גילאי
מטרת השיעור: חקר ופתרון בעיות
חלקי השיעור: גוף שיעור
מיקום השיעור: חוץ כתתי
אופן הלמידה: זוגות | קבוצה | תחנות
שימוש בטכנולוגיה: ללא תלות טכנולוגית
משך הפעילות: 20-30 דק׳ | 30-45 דק׳
זמן הכנה לשיעור: עד רבע שעה | עד חצי שעה
תחום דעת: מדעי
מיומנויות קוגניטיביות: הבעה בכתב | איתור מידע | פיענוח והבנה | חשיבה ביקורתית
מיומנויות רגשיות חברתיות: לומד עצמאי | שיתוף פעולה

עוד נושאים באתר למורים ירושלמים