חקר בטבע

מורה ותלמידים מסיירים בשטח נבחר מוצאים תופעות (כל מבנה, תהליך, התרחשות מעוררי סקרנות ושאלות) עוצרים ליד התופעה מתעדים ונותנים לתלמידים לשאול שאלות שמתעוררות מהתופעה ולרשום את השאלות במחברת. מתכננים פתרונות והסברים לשאלות.

מה עושים המורים

  • מכין מראש מסמך המסביר מהו חקר (ברמות שונות בשטח או במעבדה לפי גיל התלמידים) מכין ציוד לסיור .
  • מחלק את התלמידים לקבוצות ומבקש מכל קבוצה לבחור תופעה אחת שנצפתה ולשאול כמה שיותר שאלות הקשורות לתופעה.
  • עובר בין הקבוצות מעודד ומתפעל מהשאלות.
  • מעודד הסברים והשערות לתופעות מבקש מהתלמידים הצעה לרעיונות לפעילויות שניתן לעשות כדי לענות ל-1-2 מהשאלות שעלו.

הוראות לתלמידים

  • מסיירים בקבוצות בשטח מוגדר מתבוננים ומתעדים בדרכים שונות תופעות המסקרנות מעוררות שאלות.
  • בוחרים שאלה/ות שמענינות ומעלים השערות והסברים לשאלות.
  • מתכננים ניסוי/מעקב בשטח או במעבדה שיתנו תשובה לשאלה. מבצעים את הניסוי/מעקב ומתעדים במחברת/יומן טבע.

 למה? 

  • פעילות חקר חוץ כיתתית מעוררת סקרנות מעודדת פליאה, התבוננות, שאלת שאלות ויצירתיות הנדרשת לפתרון הבעיות/השאלות שהתלמיד מעלה בעצמו.
  • בנוסף תכנון מחקר או ניסוי מאפשר היכרות עם המתודה המדעית,מפתח יזמות ביקורתיות ומאפשר קשר ישיר בין הטבע למדע.
  • כלים לסיור ולחקר בחוץ : מחברות ,כלי כתיבה, סרט מדידה ,זכוכיות מגדלת. מד טמפרטורה,קרינה, לחות
  • במעבדה -יש להכין מראש כלים וחומרים לביצוע הניסויים.

https://teacher.jlm.org.il/popups/27075

שכבת גיל: א'-ב' | ג'-ו' | ז׳-ט׳
מטרת השיעור: תרגול | חקר ופתרון בעיות
חלקי השיעור: גוף שיעור
מיקום השיעור: חוץ כתתי
אופן הלמידה: זוגות | קבוצה | תחנות
שימוש בטכנולוגיה: ללא תלות טכנולוגית
משך הפעילות: 15-20 דק׳ | 20-30 דק׳ | 30-45 דק׳
זמן הכנה לשיעור: עד רבע שעה | עד חצי שעה
תחום דעת: מדעי
מיומנויות קוגניטיביות: הבעה בכתב | איתור מידע | פיענוח והבנה | חשיבה ביקורתית
מיומנויות רגשיות חברתיות: לומד עצמאי | שיתוף פעולה

 כלי עזר 

כלים לעידוד שאלת שאלות

תרשים מתופעה לחקר

דוגמה לפעילות שיצאת מתופעה בטבע

דוגמאות מתופעה לחקר

עוד נושאים באתר למורים ירושלמים