חדר בריחה

מה זה חדר בריחה וירטואלי?

חדר בריחה הוא למעשה אוסף של משימות אתגריות שמחוברות זו לזו ברצף לינארי או במקביל. 

עקרונות מרכזיים לבניית חדר בריחה - ראה ב'כלי עזר'

אפשרות א': מורה בונה חדר בריחה 

מה עושים המורים?

  • המורה יבנה את חדר הבריחה
  • מקצה את חדר הבריחה כמטלה קבוצתית לתלמידים 

הוראות לתלמידים

בקבוצות התלמידים לומדים או מסכמים את לימוד הנושא באמצעות פתרון השאלות/משימות/אתגרים בחדר הבריחה והתקדמות בו.

אפשרות ב': תלמידים בונים חדר בריחה

מה עושים המורים?

  • המורה מגדיר את הנושא ונותן את המידע ממנו ילמדו התלמידים את הנושא  
  • נותן לתלמידים את ההוראות לבניית חדר הבריחה וסרטוני הסבר 
  • נותן מראש לתלמידים מחוון שעל פיו ייבדק (מורה יכול לבדוק או לא לבדוק)
  • מקצה לתלמידים חדרי בריחה שחבריהם בנו להתמודדות וחזרה על הנלמד ולמשוב עמיתים 

הוראות לתלמידים

  • בקבוצות לומדים את הנושא ופונים למורה בשאלות הבהרה 
  • חושבים על שאלות מאתגרות ועל משימות שיש לפצח כדי להתקדם בחדר הבריחה 
  • בונים על פי ההוראות חדר בריחה 
  • מקבלים חדר בריחה שבנו תלמידים אחרים להתנסות ולמשוב עמיתים 

 למה? 

המשחק בחדר הבריחה מתאפיין בסיפור מסגרת שיש בו מימד של מסתוריות, מטרה מוגדרת, פעילות תחת לחץ זמנים (בדרך כלל בין 45 דקות לשעה), צורך בעבודת צוות כדי להצליח להיחלץ, מגוון רחב של אתגרים מסוגים שונים, רמזים המאפשרים לקדם את המשחק בשעת הצורך על מנת שהקבוצה לא תתייאש ומנחה שמלווה את הקבוצה (מור דשן , 2017).

https://teacher.jlm.org.il/popups/24363

שכבת גיל: י'-יב' | ג'-ו' | ז׳-ט׳
מטרת השיעור: תרגול | חקר ופתרון בעיות
חלקי השיעור: סיכום שיעור | גוף שיעור
מיקום השיעור: מרחוק | בכיתה | וירטואלי
אופן הלמידה: תחנות | זוגות | קבוצה
שימוש בטכנולוגיה: מחשב אחד לשלושה תלמידים | מחשב אחד לזוג | מחשב לכל תלמיד | טבלט+גישה לאינטרנט
משך הפעילות: 20-30 דק׳ | 30-45 דק׳
רמת קושי טכנולוגית: מורכב
זמן הכנה לשיעור: חצי שעה ומעלה
תחום דעת: שפה | מדעי | רב מלל | אמנות
מיומנויות קוגניטיביות: חשיבה ביקורתית | איתור מידע | פיענוח והבנה | יצירתיות
מיומנויות רגשיות חברתיות: שיתוף פעולה

עוד נושאים באתר למורים ירושלמים