דואר סביבה

  • במרכז השיעור תתקיים פעילות למידה בה התלמידים מקבלים מעטפות ובתוכן משימות שונות ומשתמשים בהם ככלי לאינטראקציה ולחקר עם הסביבה. לתוך המעטפות התלמידים מלקטים פריטים עם מאפיינים מסויימים אותם המורה מבקש להדגיש כחלק ממערך השיעור. ניתן לבחור הנחייה עם הכוונה לנושא מסויים, למשל לשיעור בחשבון בנושא המרה - לאסוף 5 מקלות באותו אורך ועוד 5 מקלות באותו אורך אחר.
  • לחלופין, ניתן להניח במעטפה משימת חקר והתבוננות בתופעה המתרחשת בטבע, לדוגמה - קן נמלים, עצי פרי, מזג האוויר ועוד. באופן נלווה לדואר, ניתן לחלק לתלמידים משטח כתיבה קשיח, דפים ועפרונות, ולהנחות אותם לכתוב ולתעד את ממצאיהם.
  • לאחר שסיימו לענות למכתב אחד, התלמידים שבים למורה ומקבלים דואר חדש מהסביבה.

מה עושים המורים

  • לפני: מכין מעטפות עם משימות בתוכן, וכלי עזר ללמידה - קלסרי כתיבה קשיחים, עפרונות, זכוכיות מגדלת.
  • תוך כדי: מסתובב בין התלמידים, מסייע להבנת המשימות ומעודד את התלמידים לשים לב ולבחון את הטבע מקרוב
  • אחרי: מנחה סיכום שיתופי של הידע הנלמד והמצטבר מתלמידי הכיתה

הוראות לתלמידים

  • מקבלים דואר מהסביבה, קוראים אותו,
  • משיבים למכתב שקיבלו בפעולת איתור, איסוף או תיעוד.

 למה? 

  • הסתובבות מונחית הכוללת איסוף של דברים בחוץ מעוררת את התלמידים לשים לב למגוון המינים שיש בטבע.
  • הפעילות מעודדת הנעה לחקר וגילוי, איסוף פעיל של מידע מהסביבה, ומגבירה את תחושת השייכות של התלמידים למרחב החוץ כיתתי.
  • דרך המשימות התלמידים לומדים להתבונן ולהשתהות על פרטים שונים, וכך נחשפים לאפשרויות למידה מעמיקות של הטבע.

https://teacher.jlm.org.il/popups/27080

שכבת גיל: א'-ב' | ג'-ו' | ז׳-ט׳ | י'-יב' | רב גילאי
מטרת השיעור: תרגול | חקר ופתרון בעיות
חלקי השיעור: גוף שיעור | הכנה וארגון
מיקום השיעור: חוץ כתתי
אופן הלמידה: זוגות | קבוצה | תחנות
שימוש בטכנולוגיה: ללא תלות טכנולוגית
משך הפעילות: 15-20 דק׳ | 20-30 דק׳ | 30-45 דק׳
זמן הכנה לשיעור: עד רבע שעה | עד חצי שעה
תחום דעת: מדעי | רב מלל | אמנות | שפה
מיומנויות קוגניטיביות: איתור מידע | פיענוח והבנה | יצירתיות
מיומנויות רגשיות חברתיות: לומד עצמאי | שיתוף פעולה

עוד נושאים באתר למורים ירושלמים