שיח רלפקטיבי

בסיכומו של יום הפעילות, נתרגל עם הילדים חשיבה רפלקטיבית על החוויות שצברו במהלך היום מבחינה לימודית, חברתית, רגשית.

מה עושים המורים

  • פותח בדקה של חשיבה על היום
  • מזכיר מה היה לנו, מה עשינו (ניתן לשים במקום קבוע לוח קטן שמזכיר את סדר היום לאורך כל הפעילות) מכין שאלות מנחות לסיכום (למה חשוב לי להתייחס בשיח היומי)
  • בוחר מתודה לשיתוף (כגון- קלפים / קוץ ופרח / קל וכבד / פריט מהטבע שיכול לתאר את התחושה שלי בסוף היום/ מה אני לוקח איתי מהיום הזה /
  • משהו חדש שלמדתי/ משהו שגיליתי על עצמי ועל חברי בקבוצה וכיוב')
  • בוחר setting לפעילות - איפה ואיך- שיתוף במעגל, בזוגות, בקבוצות, בקרוסלה (מעגל פנימי וחיצוני שזז עם כל שאלה), שעון פגישות וכו'.
  • עובר בין התלמידים המשוחחים או מנחה שיח במעגל.

הוראות לתלמידים

  • בוחרים פעילות/ חוויה/ תחושה / התמודדות
  • משתפים בהתאם להנחיה.

 למה? 

  • כאשר אנחנו פועלים לאורך היום, עסוקים במשימות, בהסתגלות לסביבה חדשה ושונה ובדינמיקות חברתיות מגוונות- חשוב לעצור רגע, ולהתבונן במה שעבר עלינו היום.
  • להעלות למודעות את התהליכים שקרו פה, לחשוב יחד על התמודדות כזו או אחרת ולפרק ביחד את דרכי הפעולה והתגובה, מה עוד היה אפשר לעשות, איך הייתי יכול לפעול אחרת? מה אני לומד מכך לפעם הבאה?
  • השיח הרפלקטיבי הוא מיומנות, שפה רגשית שהילדים רוכשים ומתרגלים בסיטואציות שונות ומהווה כלי לחיים עכשיו ובעתיד.

https://teacher.jlm.org.il/popups/27081

שכבת גיל: א'-ב' | ג'-ו' | ז׳-ט׳ | י'-יב' | רב גילאי
מטרת השיעור: חברתי רגשי
חלקי השיעור: סיכום שיעור
מיקום השיעור: חוץ כתתי
אופן הלמידה: זוגות | קבוצה | מליאה
שימוש בטכנולוגיה: ללא תלות טכנולוגית
משך הפעילות: 5-10 דק׳ | 10-15 דק׳
זמן הכנה לשיעור: עד חצי שעה
תחום דעת: מדעי | רב מלל | אמנות | שפה
מיומנויות קוגניטיביות: הבעה בעל פה | חשיבה ביקורתית
מיומנויות רגשיות חברתיות: לומד עצמאי | שיתוף פעולה

עוד נושאים באתר למורים ירושלמים