מכנה משותף

התבוננות והתנסות במיון ושיוך של דברים מוחשיים לפי קבוצות שיש להן מכנה משותף אחד או יותר, שיוך חפצים ליותר מקבוצה אחת, זיהוי פרטים יוצאי דופן ועוד
ניתן לחזור על פעילות מיון והכללה, בכל יציאה לטבע, ובכל פעם הפעילות תיראה אחרת.

מה עושים המורים

  • הכנה לפעילות: לחשוב על מספר רעיונות למכנה משותף ולשיטת המיון כפתיח לפעילות.
  • במהלך הפעילות: מתבונן יחד עם הילדים, מחפש אובייקטים ומסייע למצוא מכנה משותף למיון. ניתן לבחור מכנה משותף בהקשר לנושא רלוונטי לעונה, לנושאי לימוד וכמובן מותאם לגיל הילדים.
    למשל מכנה משותף: צבע, צורה של עלים או זרעים, טבעי ומלאכותי, חלקי צמח, אופן תפוצה, ועוד.
  • מעודד את הילדים לשאול שאלות על התכונות שנמצאו כמכנה משותף.

הוראות לתלמידים

  • אוספים אובייקט אחד או שניים (או מתעדים אובייקטים שלא ניתן לאסוף)
  • מציעים מכנה משותף למיון, ממיינים לקבוצות
  • מפרקים את הקבוצות וממיינים שוב לפי מכנה משותף אחר או לפי יותר ממכנה משותף אחד (למשל גם צבע וגם צורה)
  • משוחחים ביניהם כדי לקבל החלטה משותפת ושואלים שאלות.

 למה? 

  • הלמידה בטבע, מזמנת מגוון רחב של חומרים וחפצים היכולים לשמש כעצמי למידה מגוונים ומרתקים. בכל פעם שיוצאים, גם אם לאותו המקום בדיוק, מוצאים אובייקטים אחרים למשחק ולתרגול מגוון של מיומנויות למידה כגון התבוננות, מיון, הכללה, השוואה ועוד.
  • ה"ציוד" לפעילות כבר קיים בשטח, ניתן ללמוד עם כל מה שנמצא סביבנו ואין צורך להביא דבר.
  • פעילות המיון מאפשרת לילדים היכרות קרובה עם המגוון הקיים בטבע, בחינת התכונות שלהם, זיהוי דגמים חוזרים על עצמם, הכרות עם מילים ומושגים חדשים

https://teacher.jlm.org.il/popups/27079

שכבת גיל: א'-ב' | ג'-ו' | ז׳-ט׳
מטרת השיעור: תרגול | יצירה | חקר ופתרון בעיות
חלקי השיעור: גוף שיעור
מיקום השיעור: חוץ כתתי
אופן הלמידה: זוגות | קבוצה | תחנות
שימוש בטכנולוגיה: ללא תלות טכנולוגית
משך הפעילות: 10-15 דק׳ | 15-20 דק׳
זמן הכנה לשיעור: עד רבע שעה | עד חצי שעה
תחום דעת: מדעי | רב מלל | אמנות | שפה
מיומנויות קוגניטיביות: איתור מידע | יצירתיות | חשיבה ביקורתית
מיומנויות רגשיות חברתיות: לומד עצמאי | שיתוף פעולה

עוד נושאים באתר למורים ירושלמים