דואר סביבה

שיעור שבו התלמידים מקבלים מעטפה. בכל מעטפה יש משימות שונות וכלי לחקר הסביבה. התלמידים מלקטים או חוקרים לפי המשימה מה שרואים בסביבתם, משיבים על המכתב, מגישים, ומקבלים מכתב נוסף מהסביבה. לסיום נפגשים כולם ומאחדים את כל הידע המצטבר

מה עושים המורים

הכנה:

  • מכין מעטפות עם משימות בתוכן, וכלי עזר ללמידה - קלסרי כתיבה קשיחים, עפרונות, זכוכיות מגדלת.
  • ניתן לבחור הנחייה עם הכוונה לנושא מסויים, למשל לשיעור בחשבון בנושא המרה - לאסוף 5 מקלות באותו אורך ועוד 5 מקלות באותו אורך אחר.
  • לחלופין, ניתן להניח במעטפה משימת חקר והתבוננות בתופעה המתרחשת בטבע, לדוגמה - קן נמלים, עצי פרי, מזג האוויר ועוד. באופן נלווה לדואר, ניתן לחלק לתלמידים משטח כתיבה קשיח, דפים ועפרונות, ולהנחות אותם לכתוב ולתעד את ממצאיהם.

בזמן הפעילות

  •  מסתובב בין התלמידים, מסייע להבנת המשימות ומעודד את התלמידים לשים לב ולבחון את הטבע מקרוב

סיכום

  • מנחה סיכום שיתופי של הידע הנלמד והמצטבר מתלמידי הכיתה

הוראות לתלמידים

  • מקבלים דואר מהסביבה, קוראים אותו,
  • משיבים למכתב שקיבלו בפעולת איתור, איסוף או תיעוד.
  • לאחר שסיימו לענות למכתב אחד, התלמידים שבים למורה ומקבלים דואר חדש מהסביבה.

למה?

  • הסתובבות מונחית הכוללת איסוף של דברים בחוץ מעוררת את התלמידים לשים לב למגוון המינים שיש בטבע.
  • הפעילות מעודדת הנעה לחקר וגילוי, איסוף פעיל של מידע מהסביבה, ומגבירה את תחושת השייכות של התלמידים למרחב החוץ כיתתי.
  • דרך המשימות התלמידים לומדים להתבונן ולהשתהות על פרטים שונים, וכך נחשפים לאפשרויות למידה מעמיקות של הטבע.

https://teacher.jlm.org.il/popups/27080

שכבת גיל: רב גילאי | א'-ב' | ג'-ו' | ז׳-ט׳ | י'-יב'
מטרת השיעור: תרגול | חקר ופתרון בעיות
חלקי השיעור: גוף שיעור | הכנה וארגון
מיקום השיעור: חוץ כתתי
אופן הלמידה: תחנות | זוגות | קבוצה
שימוש בטכנולוגיה: ללא תלות טכנולוגית
משך הפעילות: 15-20 דק׳ | 20-30 דק׳ | 30-45 דק׳
זמן הכנה לשיעור: עד רבע שעה | עד חצי שעה
תחום דעת: שפה | מדעי | רב מלל | אמנות
מיומנויות קוגניטיביות: יצירתיות | איתור מידע | פיענוח והבנה
מיומנויות רגשיות חברתיות: לומד עצמאי | שיתוף פעולה

עוד נושאים באתר למורים ירושלמים

לומדים נושא חדש

רעיון לשיעור פתיחה שיוצר סקרנות באמצעות פאזל, מאתגר באמצעות חידון ומוביל לדיון מסכם
ארגז כלים
לומדים נושא חדש

מסכמים

דרך הומוריסטית לסכם נושא חדש. תלמיד בוחר תמונה ויוצר לה משפט mem.
ארגז כלים
מסכמים

מייצגים דמות

דרך יצירתית ללמוד נושא חדש, נכנסים לנעליים של דמויות שונות ומייצגים אותם
ארגז כלים
מייצגים דמות