בסדנת החקר

כל הפעילות בסדנת החקר הן בהנחיה מדריך מבית התצפיות.

 

ישנן פעילויות חובה. יש לבחור מראש את המשימות האחרות.

 

 

שם המשימה תכנים / מושגים מיומנויות המשימה לתלמידים
בדיקת עכירות

(4 דק')

הדגמה 

  • בליעת אור
  • סחף
  • כיול
  • קריאת נתונים ממכשיר
  • קישור בין נתון למצב בטבע. 
קריאה של מדידת העכירות בספקטרופוטמטר 
בדיקת תכולת צוף

(4 דק')

פעילות בזוגות 

  • גמול
  • גלוקוז
  • אנרגיה 
  • שימוש במקלוני בדיקה או רפקטומטר 
איסוף צוף בקפילרה מפרח , בדיקת נוכחות גלוקוז 
היכן מסתתר הצבע בעלי הכותרת?

(10 דק')

פעילות בזוגות 

  • תא צמחי
  • אברונים צבענים
  • חלולית
  •  פלסטידות 
  • שימוש במיקרוסקופ
  • הבחנה בפרטים 
הכנת תכשיר של עלי כותרת ורודים/אדומים /צהובים, התבוננות במיקרוסקופ בתאים וזיהוי מיקום הצבעים בתא 
*פעילות חובה*

התאמת מבנה הפרח להאבקה ע"י בע"ח

(5 דק')

הדגמה

  • האבקה
  • התאמה
  • עלי
  • צלקת
  • אבקן          
  • התבוננות
  • זיהוי התאמה
הכרות עם פרחים שהמבנה שלהם :כופה" על המאביק האבקה. 
הכרות ואבחנה בין פרח פשוט ותפרחת

(5 דק')

פעילות בזוגות 

  • פרח
  • תפרחת
  • תפרחת של צמח מורכב
  • שימוש בזכוכית מגדלת
  • הבחנה בפרטים.
התבוננות בפרח פשוט , בצמח בו הפרחים מסודרים בתפרחת, בתפרחת של צמח ממשפחת המורכבים והבנת ההבדלים ביניהם.
הנבטת גרגר אבקה  

(15 דק')

הדגמה 

  • גרגר אבקה
  • תא רבייה זכרי
  • צלקת
  • עמוד עלי
  • שחלה
  • ביצית
  • נחשון 
  • שימוש במיקרוסקופ
  • תיעוד בציור 
 הסתכלות במיקרוסקופ בגרגר אבקה שנבט  על מצע גלוקוז 
*פעילות חובה*

התבוננות בבע"ח העוברים גלגול בשלב המימי

(10 דק')

פעילות בזוגות 

  • גלגול
  • ביצה
  • זחל בוגר
  • ראשן
  • שימוש בבינוקולר
  • זיהוי התאמות מבניות
התבוננות ביצורים העוברים גלגול במים וזיהוי חלקים בגופם. חשיבה על תהליכים מאפייני חיים במים הפנית שאלות לגבי הנשימה שלהם,

מה אוכלים, המבנה שלהם