/
/
מנהלים ערימת קומפוסט

מנהלים ערימת קומפוסט

מערך שיעור שלישי, החושף את הכיתה לתהליך ייצור ושימוש בקומפוסט בצורה משחקית, מעשית

תחום דעת: מדע וטכנולוגיה
כיתה: ד, ה, ו
מיקום: בכיתה
ציוד: 10 צנצנות: 5 ריקות ו5 עם אדמת קומפוסט, נקודת מים קרובה, דפים, סלוטייפ להדבקת דפים על חולצות התלמידים, סליל חוט עבה
קבצים

כמה? 15 דק'

איפה? בכיתה

פתיחה - משחק כיתתי

  • נערוך ניסוי שיעזור לנו להמחיש לתלמידים את יתרונות הקומפוסט על פני אדמה רגילה.
  • נחלק את הכיתה ל5 קבוצות, לכל קבוצה נחלק 2 צנצנות.
  • נבקש מכל קבוצה למלא שליש צנצנת אחת באדמה מחצר בית הספר ושליש צנצנת שנייה בקומפוסט שנביא מהבית/משתלה (ניתן לדבר עם מהפח ירוק ולבקש).
  • נמלא את שארית הצנצנות במים וניתן לצנצנות "לנוח", נחזור אליהן בסוף השיעור כדי לבחון את האדמה בתוכן.
    ציוד לניסוי:
    ● 10 צנצנות, 5 ריקות ו5 עם אדמת קומפוסט.
    ● נקודת מים קרובה

כמה? 25 דק'

איפה? בכיתה

גוף השיעור - משחקים כיתתים

  • נשחק את משחק רשת החיים (לקוח מתוך הספר: גן עדן לילדים, טליה שניידר) נחלק לכל תלמיד דף ועיפרון, כל ילד מצייר ציור/ רושם שם של מרכיב אחד מהסביבה
    הטבעית. לפני שמציירים, כל אחד מכריז מה בכוונתו לצייר כדי לוודא שלא יהיו מרכיבים שחוזרים על עצמם פעמיים, ושיהיה לפחות נציג אחד מכל סוג: אדמה, מים (שלולית או ענן), חמצן, עץ, שיחים, פרחים, ועשבים, חרקים שחיים באדמה, חרק מעופף, ציפור, זוחל. עומדים במעגל, וכל ילד מחבר את הציור בסלוטייפ/ סיכה לחולצה. "העץ" מקבל סליל גדול של חוט עבה שלא יוצר קשרים בקלות )עליו לזרוק את החוט למישהו שהוא זקוק לו לקיימו. הוא זורק את גליל החוט (ומשאיר בידיו את קצה החוט) למרכיב הבא (למשל ציפור שמפיצה את זרעי העץ) גם הוא משאיר בידיו את קצה החוט וזורק את הגליל למרכיב אחר שהוא זקוק לו. וכן הלאה מיד ליד, כל אחד שומר את קצה החוט שהגיע אליו בידיו. אפשר לזרוק לאותו מרכיב פעמיים )יש מרכיבים מאד נחוצים כמו למשל שלשולים וחרקי קרקע שמפרקים את החומר האורגני באדמה ומשמשים מזון להרבה יצורים( עד שהחוט נגמר. כל הזמן צריך לשים לב להחזיק את החוט מתוח, כי זו רשת החיים, ובה תלוי קיומנו.
  • כעת משחקים ברשת שנוצרה, מעלים ומורידים, נעים בעדינות לימין ולשמאל. נמשיך בסיפור: "היינו יכולים להמשיך בכך עד אין סוף, להעביר את החוט ביניו ולא היו נגמרים הקשרים בין היצורים השונים במערכת החיים הזאת, הסביבה האקולוגית. מה שחשוב להבין הוא, שככל שיש במערכת יותר סוגים של יצורים, ויש ביניהם יותר סוגים של הקשרים ככה המערכת נעשית יציבה וחזקה ובריאה יותר.
  • נסביר בקצרה כיצד עובד תהליך הקומפוסט-
    אם תחשבו על זה, הטבע מלא בפסולת אורגנית. חלקי צמחים שנשרו, עלים שיבשו,הפרשות של בעלי חיים… ובכל זאת – אתה מהלך בחיק הטבע ומוצא את עצמך מוקף בריח אדמה נהדר, שאין בו דבר שמזכיר את ניחוחות חדר האשפה. אז מה קורה לכל הזבל האורגני בטבע? על האדמה חלקי צמחים והפרשות של בעלי-חיים
    "נרקבים", כלומר, מפורקים בעזרת פטריות, חיידקים ומיקרו-אורגניזמים אחרים. גם חרקים שונים ותולעים משתתפים בפירוק, וגם הפרשותיהם נוספים למוצר הסופי המכונה "קומפוסט"- חומר כהה ועשיר בחומרי הזנה, המעשירים את הקרקע ומדשנים את הצמחים. הצמחים צומחים, נובלים, נופלים על הקרקע ומפורקים, וחוזר חלילה. מחזור אינסופי. גם אנחנו, בני האדם יכולים, וצריכים, להיות חלק מהמחזור הטבעי של החומרים האורגניים בטבע. כדי להכין קומפוסט לא צריך שום כישורים מיוחדים. בסך הכול צריך להפריד את האשפה האורגנית (שאריות מזון) מהאשפה היבשה, לפזר אותה בערמה על האדמה או בתוך מיכל סגור, ולכסות בחומר יבש. הערמה צריכה להיות לחה ומאווררת, ומכאן והלאה הטבע כבר עושה את שלו: מיקרואורגניזמים, חרקים ותולעים יגיעו, הפסולת תתפרק ותהפוך לדשן.
  • משחק- פחמן- חנקן- קומפוסט-
    משחקים את המשחק ארנבת שחורה- יושבים במעגל ובוחרים מתנדב שמסתובב מחוץ למעגל ונוגע בראש של כל תלמיד ונותן לו כינוי- פחמן או חנקן. ברגע שהתלמיד נוגע בראשו של תלמיד כלשהו במעגל ואומר "קומפוסט" התלמיד שנגעו בו צריך לקום לרוץ ולתפוס את התלמיד העומד. אם הצליח לתפוס אותו מתחלפים ומקיימים עוד כמה סבבים כך. זהו משחק מקדים ממריץ להסבר על השכבות של הקומפוסט.
  • הסבר-
    נתבונן בפוסטר המצורף ונסביר לכיתה מה נכנס לערימת הקומפוסט- 70% של חומר אורגני ירוק רטוב )חנקן( ו30% חומר אורגני חום יבש (פחמן). האיזון הזה עוזר לנו לשמור על ערימה מאוזנת עם תנאים אידיאליים עבור החיידקים לפרק את הפסולת ולייצר דשן איכותי ובריא.

כמה? 5 דק'

איפה? בקבוצות בכיתה

סיכום - ניסוי בקבוצות

נחזור להתבונן בצנצנות שמילאנו בתחילת השיעור. נשווה ביניהן ונסביר לתלמידים:
השכבה העליונה שצפה מעל פני המים היא שכבה של חומר אורגני שנוצרת מחיידקים טובים וחרוצים כל כך קטנים שהעין שלנו לא רואה כלל.

  • ניתן לראות שהשכבה הזאת משמעותית יותר גדולה בצנצנצת בה מילאנו אדמת קומפוסט לעומת האדמה הרגילה.
  • שכבה זו היא קריטית וחשובה ביותר לבריאות האדמה ואנחנו רוצים לשאוף שבכל חלקת אדמה תהיה כזו שכבה בריאה של יצורים חיים.
  • ביצירת קומפוסט אנו למעשה מגדלים אדמה.
  • למה כל כך חשוב לגדל ולטפח את האדמה שלנו? היא הבסיס והמקום לכל מה שחי מסביבנו וגם לנו, בני האדם. זהו קשר חשוב מאין כמותו והבריאות של החיות, של
    הצמחים ושלנו תלויה בבריאות ואיכות האדמה שתהיה מסביבנו ומתחתינו. ככל שהאדמה שלנו תהיה בריאה יותר כך הצמחים, החיות הנוספות ואנחנו נהיה בריאים יותר.
כתבו: אקו-פריקו
תחום דעת: מדע וטכנולוגיה
כיתה: ד, ה, ו
מיקום השיעור: בכיתה
ציוד: 10 צנצנות: 5 ריקות ו5 עם אדמת קומפוסט, נקודת מים קרובה, דפים, סלוטייפ להדבקת דפים על חולצות התלמידים, סליל חוט עבה