/
/
בזבוז מזון

בזבוז מזון

חשיפה לתופעת בזבוז המזון, להשלכותיה ולפתרונות אפשריים.

תחום דעת: מדע וטכנולוגיה
כיתה: ד, ה, ו
מיקום: בכיתה
ציוד: במקרן, מחשב ומערכת שמע, כרטיסיות מודפסות ובהן מפורטות הסיבות שמזון נזרק
קבצים

כמה? 3 דק'

פתיחה

התמונה של פחים בשוק הסיטונאי מוצגת ומעליה הכותרת "בזבוז מזון וצמבו"ז (צמצום בזבוז מזון)"
אפשר לשאול שאלות לפתיחה-
מה המילה בזבוז אומרת?
מה אתם מכירים שמתבזבז?
אתם מכירים מצבים שמזון מתבזבז? מהם? כמה מזון אתם חושבים שמתבזבז בעולם?
בזבוז מזון היא תופעה גלובלית, בה אוכל מיוצר ולא נצרך מסיבות שונות. שליש מהמזון שמיוצר (פחות או יותר, בעולם בין 50%-20% תלוי במדינה, בישראל 38% נכון ל2021) נזרק-
זה אומר שאנחנו מגדלים בערך שטח בגודל של סין של מזון שאף אחד לא יאכל אף פעם. בערך מחצית מהמזון הזה הוא מזון בר הצלה זה אומר שזורקים אותו כשהוא עדיין טוב למאכל (בתמונה אפשר לראות פחים מהשוק הסיטונאי- שוק ענק בכניסה לירושלים שממנו התוצרת עוברת למסעדות, מכולות, ירקניות וכו', הרבה מהתוצרת שאנחנו רואים בתמונה עדיין ממש ראויה לשימוש).
בשיעור היום נדבר על התופעה הזו, של בזבוז מזון למה היא קוראת ומה אנחנו יכולים.ות לעשות.
לפני שנצלול לדבר ממש על הבזבוז עצמו ננסה להבין מה האוכל שלנו עובר עד שהוא מגיע לצלחת שלנו.

כמה? 5 דק'

מסעו של פרי או ירק

אנחנו עומדות לצפות עכשיו בסרטון שמתאר את צופים.ות ביחד בסרטון "מסעו של תות"
שואלות: מה ראינו בסרטון? אילו תחנות התות עבר ומה קרה לו בסוף?
בהתאם לתחנות שמוצגות במצגת פורטות את הדרך הארוכה שירקות ופירות (ומוצרי מזון בכלל) עוברים עד שהם מגיעים לצלחת שלנו.
אוכל עובר דרך ארוכה עד שהוא מגיע אלינו- מה מושקע בו בכל אחד מהשלבים? אילו משאבים?

  • בחקלאות- שטח, מים, דשן, דלק, חומרי הדברה, עבודה, זמן
  • בבית אריזה- עבודה, אנרגיה, זמן, פלסטיק, ארגזים וכו'
  • בשינוע- דלק, עבודה
  • בשיווק (שוק סיטונאי, ירקניות, מכולות וכו')- אנרגיה (חשמל לקירור), שטח, עבודה
  • בבית- אנרגיה, עבודה

כשזורקים אוכל לא זורקים רק את הדבר עצמו אלא את כל מה שהושקע בו לאורך הדרך. המון משאבים יקרים שחלקם גם סופיים, כמו שטח או דלק והשקעה עצומה
של בני אדם- זמן, מחשבה, דאגה וכו'.
חשוב להדגיש את האבסורד- אם אנחנו משקיעים כל כך הרבה במזון שלנו סימן שהוא מאוד חשוב בעינינו, אם ככה, איך יכול להיות ששליש ממנו מסיים בפח?

*במידה ויש כיתה בוגרת שמתאים לה להעמיק יותר אפשר לגעת בהקשרים הסביבתיים של  שימוש במשאבים השונים כמפורט בדף המידע.

כמה? 7 דק'

כמה מזון נזרק, לאן ולמה הוא גורם?

מתייחסות לשאלה שמוקרנת על הלוח "האם היום אנחנו מייצרים אוכל שיכול להספיק לכל בני האדם?" מבקשות מהילדים להרים את היד על פי מה שהם חושבים- האם יש מספיק או אין מספיק.
אנחנו שומעים.ות הרבה על כך שיש אנשים בעולם בכלל ובישראל בפרט שאין להם מספיק אוכל בריא ומזין. ביחס למה שראינו קודם- האם אתם חושבים שאנחנו מייצרים אוכל בכמות מספקת לכולם?
התשובה היא- כן! רק בישראל אפשר להציל אוכל בכמות הגדולה פי 5 מהכמות שנדרשת כדי להשלים את המזון שצריכים האנשים במדינה שסובלים מחוסר בטחון תזונתי (כ16% מהאוכלוסיה). ב2021- היה אפשר להציל מיליון טון מזון. הבעיה שלנו היא לא בייצור המזון אלא בחלוקה שלו ובשימוש הלא נבון שלנו בו.
פסולת אורגנית במטמנות-
רצוי לקשר לשיעורים הקודמים על פסולת.
כל האוכל הזה, שאפשר להציל או שאי אפשר להציל, מגיע למטמנות (מזבלות). במטמנות, האוכל שעכשיו נחשב פסולת (נקרא פסולת אורגנית), נקבר ביחד עם עוד הרבה סוגים של פסולת.
במטמנה הפסולת האורגנית מתפרקת. כאשר הפסולת האורגנית מתפרקת היא יוצרת גז שנקרא מתאן- הגז הזה הוא חלק מהגזים שמשפיעים על התחממות כדור הארץ, עוד דבר שנפלט בתהליך הפירוק של הפסולת האורגנית הם נוזלים שמזהמים את הקרקע. הפרדת פסולת אורגנית והכנת קומפוסט בבית תמנע את הדבר הזה.

כמה? 25 דק'

תרגיל בקבוצות

מזון מתבזבז מסיבות שונות בכל אחד מהשלבים שראינו קודם. המורה מחלקת את הכיתה לחמש עד שש קבוצות. כל קבוצה מקבלת כרטיסיה ובה אחד מפורטות הסיבות שמזון נזרק באחד השלבים בשרשרת אספקת המזון. על כל קבוצה לחשוב על רעיון שיצמצם בזבוז מזון בשלב שקבלו ומתאים לסיבות.
את הרעיון צריכה כל קבוצה להציג לכיתה בהצגה קצרה שמדמה תשדיר טלוויזיה שמסקר את הפתרון שלהם ומסביר על אילו בעיות הוא עונה. (הכרטיסיות מופיעות כנספח).
הילדים מקבלים כ10- דק' לחשוב על רעיון ולעבוד על ההצגה שלהם.

15 דק' נוספות מוקדשות להצגה לכיתה של כלל ההצגות

כמה? 7 דק'

סיכום

ראינו המון דרכים יצירתיות בהן אפשר לצמצם ולמנוע בזבוז מזון, חשוב שנזכור שגם לנו כילדים וכמבוגרים יש הרבה השפעה, הסוף החנויות מוכרות מה וכמה שהן חושבות שנקנה, בתי האריזה אורזים מה שהם חושבים שהחנויות ימכרו לנו וכו'. גם כשאנחנו מבשלים בבית לבד או עם ההורים אנחנו יכולים לעזור לצמצם בזבוז מזון בבישול יצירתי ממה שיש לנו כבר במקום לקנות עוד ולתת למה שיש להתקלקל ואם יש שאריות לזרוק לקומפוסט ולא לזבל.

אם יש זמן אפשר לתת עוד כמה דוגמאות לצמצום בזבוז מזון-
מה אנחנו רואות בתמונות? אילו פתרונות יצירתיים נתנו כאן לבזבוז מזון?

  • שיווק ישיר- יש חוות שמשווקות ישירות לצרכנים, המזון טרי ולא הולך לאיבוד בדרך ארוכה, צרכנים מקבלים ארגז אם מה שיש אליו מצורפים מתכונים ורעיונות איך להשתמש בכל התוצרת באופן יעיל ומשמח.
  • תשלום על פסולת- יש ארצות בהן משלמים על הפסולת שאתה זורק, זה מעודד אנשים לעשות מאמץ לבזבז פחות.
  • המתססה- ליד ירושלים (ביד השמונה) יש עסק שמכין מיץ וסיידר מפירות שלא יקנו לשוק בגלל הנראות שלהם.
  • הקמפיין "ירקות ופירות לא זוהרים "- יצא באנגליה וניסה לקדם צריכה של פירות וירקות משונים כדי לצמצם בזבוז מזון. מה דעתכם עליו? (כדאי לתרגם לילדים את מה שכתוב)

סיכום וקישור למפגש הבא-
אז במה נגענו היום:
חזרה קצרה על הרצף- כמות גדולה של אוכל מתבזבזת, יחד איתה כל מה שהושקע בה בדרך (משאבים טבעיים ואנושיים). למרות שזו בעיה גדולה, יש הרבה פתרונות יצירתיים לבזבוז מזון ואנחנו יכולים להיות חלק מהפתרון.

בפעם הבאה שנתעסק בנושא הזה נפגוש את "מצילות המזון", ארגון שמתעסק בהצלת מזון ובצמצום בזבוז מזון. הן יבואו ללמד אותנו איך לצמצם בזבוז מזון בבית ולבשל באופן מקיים.

כתבו: "מצילות המזון"
תחום דעת: מדע וטכנולוגיה
כיתה: ד, ה, ו
מיקום השיעור: בכיתה
ציוד: במקרן, מחשב ומערכת שמע, כרטיסיות מודפסות ובהן מפורטות הסיבות שמזון נזרק