/
/
מנהלים את הפלסטיק

מנהלים את הפלסטיק

מערך שני, מבוסס על פוסטר "פחות אשפה-עיר נקייה" ומעמיק ביתרונותיו וחסרונותיו של ייצור ושימוש הפלסטיק בחיינו.

תחום דעת: מדע וטכנולוגיה
כיתה: ד, ה, ו
מיקום: בכיתה
קבצים

כמה? 15 דק'

איפה? עבודה בזוגות

פתיחה

  • ידע זה כוח! וכדי להיות מנהלים טובים שמנהלים את הפסולת שלהם כראוי אנחנו צריכים לדעת מה ההשפעה של כל חומר בו אנו משתמשים וכמה זמן לוקח לו להתפרק.
  •  זמני התכלות- נציג ציר זמן של התכלות חומרים על הלוח ומחסן של "מוצרים" אשר מתפרקים בזמנים שונים. נחלק את הכיתה לזוגות. כל זוג צריך להעתיק את הציר זמן לדף ולמקם עליו את המוצרים השונים המופיעים על הלוח.
  • נמקם ביחד את המוצרים על הלוח- אפשר לתת לכל זוג בתורו למקום מוצר אחד. נרשום את מה שהם עשו ולבסוף נתקן לפי הסדר הנכון.
  • נשאל את הכיתה- מה מיוחד בפלסטיק? הפלסטיק לא מתכלה אלא הופך למיקרו פלסטיק, חתיכות כ"כ קטנות שהעין שלנו אינה רואה.
  • נשאל את הכיתה- באילו מוצרים הייתם מעדיפים להשתמש, בכאלו שמתכלים לאורך זמן ארוך או קצר?

כמה? 20 דק'

איפה? בכיתה

גוף השיעור - בית משפט כיתתי

  • בואו נתמקד בפלסטיק- הפלסטיק הוא שם כולל למגוון רחב מאוד של חומרים סינתטיים וחצי סינתטיים מעשי ידי אדם, שאפשר להעניק להם כמעט כל צורה רצויה – לרוב על ידי חימום והפעלת לחץ. רוב סוגי הפלסטיק עשויים מנפט.
  • לפלסטיק יצא שם רע מאוד בעולם והוא אכן יכול להיות מאוד מזהם אבל האם הוא עושה רק נזק? בואו נבחן את זה.

נקודה למורה:
חומרים סינתטיים וחצי סינטטיים- חומרים שנוצרו על ידי עבודה אנושית, בדרך כלל עמידים וקבועים יותר מאלה טבעיים, אשר נמצאים בשימוש נרחב בתעשיות ליצירה
וייצור של מוצרים רבים. חומרים אלה החליפו במידה רבה את הטבעיים, כגון שקיות נייר, עבור אלה מפלסטיק, שימוש בבדים טבעיים לבדים העשויים מאותה תרכובת, כמו גם את הבקבוקים החד פעמיים שנראים ברוב המכלים שהיו בעבר זכוכית.

 

מעלים את הפלסטיק למשפט-
נשחק עם הכיתה "בית משפט" והפעם נעלה את הפלסטיק למשפט. נחלק את הכיתה ל2 קבוצות- קבוצה אחת בעד פלסטיק וקבוצה אחת נגד. לכל קבוצה ניתן 10 דקות לרשום את הטיעונים שלה בעד או נגד פלסטיק (קיים נספח מידע עם יתרונות וחסרונות, לשיקול המורה אם לחלק לתלמידים או לתת להם לחשוב על שיקולים בעצמם). בסיום ההתכוננות כל קבוצה תשלח נציג שיציג את טיעוניו לפי חוקי הדיבייט- לכל אחד יש 2 דק, אם יש חבר קבוצה שרוצה להחליפו הוא מרים יד וחייבים להחליף, אסור להפריע לנציג של הקבוצה השנייה באמצע דבריו.

  • בכוונה לא נמנה שופטים לדיבייט זה כי התשובה היא מורכבת.
  • נשאל את התלמידים בסיום הדיבייט: האם למדתם משהו חדש שלא ידעתם? האם הדיבייט הצליח לשנות את דעתכם בנוגע לפלסטיק ושימושיו? האם זה גורם לכם לרצות לעשות שינוי כלשהו?
  • לפלסטיק יש המון יתרונות והמון חסרונות. ע"י טיפול והתנהגות אנושית יותר חכמה ומוקפדת אנחנו יכולים לנהל את הפלסטיק- משלב ייצורו ועד שלב הפיכתו לפסולת.

כמה? 20 דק'

איפה? בזוגות בכיתה

סיכום

נחזור לזוגות שאיתם התחלנו את השיעור ונתבונן שוב בציר זמן ההתכלות. נכתוב ליד כל מוצר האם הוא חד פעמי או רב פעמי. אם המוצר הוא חד פעמי נכתוב לידו רעיונות לתחליפים רב פעמיים. לדוגמה: מסכות קורונה- מסכות רב פעמיות.

  • ישנם הרבה דברים שעלו בבית המשפט שהם לא ניתנים להשפעתנו אבל צריכה ושימוש במוצרי פלסטיק היא בהחלט במרחב הבחירה שלנו ואנחנו יכולים לבחור לצמצם משמעותית את הצריכה של מוצרי פלסטיק חדשים/ חד פעמיים.
כתבו: אקו-פריקו
תחום דעת: מדע וטכנולוגיה
כיתה: ד, ה, ו
מיקום השיעור: בכיתה