בית התוכן הירושלמי
מערכי שיעור תוצרת מיטב המורים הירושלמים
תחום דעת
מיקום
שכבת גיל
תחום דעת
מיקום
שכבת גיל
קוראים וכותבים בטבע
התלמידים יתרגלו איות ואף יכתבו על ידי פריטים מהטבע. השיעור מתאים לשלב שבו התלמידים מכירים את כל האותיות
פרשת קדושים- צדק חברתי בשדה
הכרת מצוות התלויות בארץ: לקט, פאה, ערלה ונטע רבעי. הבנת הקשר שבין ערך הקדושה שבא לידי ביטוי בקיום המצוות שבין אדם לחברו (לקט, פאה) ובין אדם למקום (ערלה ונטע רבעי). היכרות עם מיזם "לקט ישראל".
הבנת הוראות במרחב
נתרגל הבנת הוראות דרך משחק כיתתי, לאחריו נבצע משימות בזוגות המתרגלות ניסוח הוראות והבעה בכתב ובעל פה.
סימני הסתיו- מדעים
צמחי תבלין ומרפא בטבע
הפעילות עוסקת בצמחים: אזוב, קורנית, געדה מצויה ומרווה משולשת.
הנחיות למורים: ערכו סיור מקדים, זהו את הצמחים והתאימו את הפעילות למצאי. שימו לב שהצמחים נראים שונה בכל עונה. כדאי לכוון לקטיף בתחילת הפריחה או ללקט את חלק הצימוח החדש של הצמח. טעמו רק מצמחים מזוהים. התייחסו לנושא הצמחים המוגנים והגבילו קטיף- יש ללקט רק אם קיים בשפע. אין ללקט במקום מזוהם. הגזום יהיה באלכסון, מעל או מתחת לחיבור.
אוספים וכופלים
ביחידה זו התלמידים ייעזרו באמצעי המחשה מהחוץ כדי להבין את משמעות הכפל והחילוק ויכתבו שאלות מילוליות מתאימות בעקבות התרגילים שירכיבו.
שיעור הכנה בכיתה לקראת היציאה
היציאה מחוץ לגבולות הכיתה מלווה בציפיות, חששות ותחושת זרות ועל כן כדאי להתכונן לקראתה. בשיעור זה, התלמידים יכירו את אנשי הצוות שיוצאים איתם החוצה, את אופי הפעילות ואת התכנים עמם ייפגשו. התלמידים ואנשי הצוות ייצרו הסכמות משותפות להתנהלות בסביבה החוץ- כיתתית.
מגלים את סודות לוח הכפל
מתעדים ביומן טבע
נצא עם התלמידים לתעד את הטבע המשתנה לאורך השנה, נבחין בפרטים, נשאל שאלות ונזהה הקשרים, מתוך התבוננות וציור. לאחר רכישת מיומנות התיעוד- נחזור מידי פעם לאותה הפעילות ונמלא אט-אט את יומן הטבע האישי- במסעו של כל תלמיד למפגש ייחודי עם הטבע.
- ניתן להשתמש בשיעור זה כבסיס לשיעורים במקצועות לימוד נוספים כגון שאילת שאלות בעברית, חקר במדעים ועוד.
- כלי מעולה ללמידה חוץ כיתתית.
היכון, הכן, עץ!
אנגלית – אוצר מילים ופעלים
בואו, עננים
התלמידים יקראו קטעי מידע על סוגי עננים, יאפיינו ויצרו דגמים. לאחר מכן, התלמידים יערכו תצפית מבעד לחלונות הכיתה ויגדירו את העננים בשמיים.
השוואה בין עצים נשירים לירוקי עד
התלמידים יעבדו בקבוצות וילמדו על ההבדלים בין עצים נשירים לעצים ירוקי עד באמצעות איתור העצים השונים בשטח והשוואה ביניהם בטבלת תבחינים. שיעור זה מומלץ בסתיו, בראשית החורף ובקיץ.
יש צורך לקיים סיור מקדים על מנת לאתר שטח בו יש עצים ירוקי עד ועצים נשירים בסמיכות זה לזה.
מיון והכללה בטבע
התלמידים יאספו פריטים, ימיינו אותם לקבוצות לפי רצונם ויכלילו.
חלקו הגדול של השיעור מוקדש לעבודה בקבוצות קטנות ועיקרו איסוף הפריטים עד שלב המיון.
אם הנושא תורגל בכיתה, יש להקדיש זמן מועט למבוא.
מנהלים את הפלסטיק
טו בשבט ואינפוגרפיקה
יום המשפחה – מובייל מהטבע
כתיבת צופן
התלמידים יעבדו בקבוצות קטנות, יכירו צפנים, יפענחו אותם וייצרו בעצמם מפתח לצופן מפריטים מהטבע. אם באתר התקיימה התיישבות קדומה, אפשר להתייחס לכך.
פרשת קדושים- "ואהבת לו כמוך" אהבת הגר
מפגש בגינה בנושא הזרים (מיעוטים, עובדים זרים, עולים, מתגיירים) שחיים בינינו ומצוות אהבת הגר. המפגש במרחב הציבורי, האותנטי והניטרלי, מבקש לעורר את תשומת הלב לאחר, ברוח הפרשה.
להרחבה: זיהוי הגר כזר בארץ ולאו דווקא כגר צדק שקיבל עול מצוות: החומש המבואר שטיינזלץ עמ' 223 (עי' בהרחבות וציוני המקורות שם).
למידה עצמאית “בחירה מתוך עניין”
מצאתי משהו מעניין
על מנת להכיר את המרחב החדש אליו הגענו, התלמידים יסתובבו בו בתוך הגבולות המותרים, יכירו את המצאי הקיים וישתתפו במשימת איסוף ומיון.
מגלים עם הגלויות
התלמידים ייצאו לסיבוב היכרות וגילוי במרחב, יאתרו ממצאים שונים על פי 'גלויות' ייעודיות. לאחר מכן יבצעו משימות הנוגעות למידע החדש שגילו.
אוספים וכופלים
הכרות עם האזוב
בונים שבט
התלמידים יכירו את נושא השטח וההיקף בחוץ דרך חומרים מוחשיים ובאמצעות תנועה של הגוף. נבחר אזור ליד בית הספר שיש בו עצים, שטח אדמה, הרבה חומרים לאיסוף כמו אבנים, מחטי אורן או אצטרובלים, ונקודות שאפשר "למתוח ביניהן קווים".
מילות יחס באנגלית
שיעור טו בשבט: אילן אילן
המהפכה התעשייתית
שאילת שאלות
כותבים סיפור בחוץ
הזדמנות להתנסות בכתיבת סיפור בלמידה חוץ כיתתית, להתבונן באופן מעמיק בסביבה ולחבר בין הדמיון והמציאות.
השפעת צל ושמש על גדילת צמחים
טקסט מפעיל מהשדה אל הצלחת
השיעור מתאים ביותר בעונת החורף והאביב, מבחינת מצאי עלים מתאימים לליקוט בשטח. יש לערוך סיור מקדים בשטח על מנת לאתר את אזורי הליקוט בהתאם לפעילות. יש להכין את הבצק לפיתות מראש מטעמי חסכון בזמן.
מנהלים ערימת קומפוסט
קוראים ומלקטים
התלמידים יתנסו בזיהוי צמחים דרך מגדיר, ילקטו את הצמחים, יעבדו לפי מתכון ולבסוף יהנו מלאכול ולטעום מהתוצר. הלמידה בנושא פעלים וטקסט מפעיל, פעילות זיהוי וליקוט צמחים.
- שימו לב! שהשיעור מתאים רק בעונת הליקוט- מסוף החורף ועד סוף האביב.
- שימו לב! נדרשתידע קודם נדרש- היכרות מוקדמת עם משמעות הפועל, התרמה של מילים חשובות לשיעור חוץ: ליקוט, מכתש ועלי, לכתוש. היכרות עם עונות השנה.
שמות תואר – עלים
התלמידים יתרגלו התבוננות בעלים ושימוש במילות תואר.
הערות מקדימות: כדאי לבחור מקום בו קיימים מגוון עצים, בעלי עלים מסוגים שונים. אם הפעילות מתקיימת בחורף, יש לוודא שיש באזור עצים ירוקי עד.
הפצת זרעים
שמות תואר בטבע
הסתיו- שיעור רב תחומי
לקראת פסח בחוץ
לקראת חג הפסח יוצאים ללמוד בחוץ! נלמד באופן חווייתי ומוחשי על התיבה של משה, על אגודת האזוב ועל המרור, דרך התנסות וגילוי הסיפורים המוכרים מזווית חדשה.
כתיבת צופן
איך יודעים שבא אביב?
התלמידים יחפשו בסביבה את סימני האביב וישוו אותם למתואר בשיר "איך יודעים שבא אביב?", תוך מיון והכללה.
*שימו לב שהשיעור מתאים רק לעונת האביב.
* ידע קודם נדרש- היכרות עם טקסט שירי ועם השיר איך יודעים שבא אביב, ידע בסיסי על עונות השנה והכרות עם סימנים מיוחדים לאביב – חיות וצמחים.
ארבע רוחות השמיים
מתחממים עם בא הסתיו – תה צמחים
קנה מידה
השיעור מתחיל בהכרות עם המושג 'יחס' על ידי ציור מוקטן של פריט ומתרחב להבנה של קנה מידה על ידי מדידה של עצמים בשטח.
- השיעור הועבר בחוות דעת שבח'רבת ארזה ומשתמש בתצ"א של המקום.
- השיעור מהווה תרגול ראשוני במציאת קנה מידה. כדאי להעביר בכיתה שיעור העוסק בקנה מידה במפות.
- נדרש ידע מוקדם בנוגע ליחס בין סנטימטר למטר לקילומטר.
לומדים את מגילת רות בסביבה הטבעית
בעזרת הנוף הטבעי בחוץ חוזרים בזמן לתקופת המקרא, לומדים את סיפור המגילה דרך הסביבה הקרובה ובעזרת מאפייני הסיפור.
מנהלים את הפסולת שלנו
סתיו יהודי
השכונה שלי באחוזים
התלמידים יצאו למרחב הסמוך לבית הספר, יתבוננו על רכיבי הנוף השכונתי (ספרית רחוב, פחי זבל, מכולות, עצים, מכוניות, אופניים וכו'), ימיינו את הרכיבים בהתאם לקריטריונים שיקבעו בעצמם (לדוג': בספרית רחוב יש ספרי קודש, ספרי ילדים, ספרים באנגלית). לבסוף, יכתבו שברים מתאימים לממצאים, ימירו לאחוזים, ויציגו את הנתונים בדיאגרמה.
מגלים את פרחי האביב
יוצאים לחיק הטבע האביבי! התלמידים יתבוננו, יחקרו ויאפיינו את
פרחי האביב תוך הסתובבות במרחב, תשומת לב לפרטים והתמקדות בפרח מסויים.
הנחיות: את קובץ המגדירים יש להדפיס, לגזור לאורך ולקפל לאקורדיון.
המלצת צפייה חמה למורה כהכנה: הדרכה מוקלטת בנושא מיקוד התבוננות ואיור חווייתי בטבע עם רן לוי יממורי
לקראת שבועות – מכירים דגנים
התלמידים יכירו דגנים שונים שצומחים בסביבתם, באמצעות ליקוט, התבוננות, תיעוד ופירוק הדגן לחלקיו. לאחר מכן, ילמדו התלמידים על הקשר בין החיטה לחג השבועות.
*שימו לב שהשיעור מתאים רק בסוף האביב, תחילת הקיץ
*מומלץ להוסיף לחווית השיעור ולהכין בסיומו פיתות על סאג'. מצ"ב מתכון מומלץ להכנת פיתות
*ניתן לחבר לשיעור את לימוד או המחזת סיפור מגילת רות שאוירת התקופה נוכחת בו.
חוקרי טבע צעירים – חקר צמחים
בכל שבוע נחשוף את התלמידים לצמח הקיים במגוון הטבעי הסובב אותנו. דרך משחק גילוי, התבוננות ותיעוד, חקר והדבקת קלפים, התלמידים יעשירו משבוע לשבוע את אוצר הידע שלהם ויעמיקו את הקשר לסביבה הקרובה, המשתנה מעונה לעונה.
ניתן לשלב את הפעילות כחלק קבוע מהשבוע או ביום שבו יוצאים ללמוד בחוץ. עם הזמן הקלפים במחברות התלמידים יצטברו לכדי מגדיר צמחים אישי. מומלץ להכין ולהדפיס מראש את חוברת הקלפים המלאה, אך ניתן גם להשתמש בכל פעם בדף בודד.
מילון אוצר המילים שלי
המסע אל שמות המספרים
התלמידים יעבדו בקבוצות, ילמדו ויתרגלו את שמות המספרים דרך משימות "חפש את המטמון" בטבע.
הערה: הפעילות מתאימה לכיתות שכבר מכירות את תוואי השטח בו תערך הפעילות.