Jerusalem-bird6
jerusalem-bird3
jerusalem-bird1
Jerusalem-bird4
Jerusalem-bird2

בית התוכן הירושלמי

מערכי שיעור תוצרת מיטב המורים הירושלמים

תחום דעת

בית התוכן – תחום דעת

מיקום

בית התוכן – מיקום

שכבת גיל

בית התוכן – כיתה

תחום דעת

בית התוכן - תחום דעת

מיקום

בית התוכן - מיקום

שכבת גיל

בית התוכן - כיתה

קוראים וכותבים בטבע

התלמידים יתרגלו איות ואף יכתבו על ידי פריטים מהטבע. השיעור מתאים לשלב שבו התלמידים מכירים את כל האותיות

א, ב
בחוץ
כתבו: אילה קדרי פרידמן וטליה זיסקין יוסקוביץ
קוראים וכותבים בטבע

פרשת קדושים- צדק חברתי בשדה

הכרת מצוות התלויות בארץ: לקט, פאה, ערלה ונטע רבעי. הבנת הקשר שבין ערך הקדושה שבא לידי ביטוי בקיום המצוות שבין אדם לחברו (לקט, פאה) ובין אדם למקום (ערלה ונטע רבעי). היכרות עם מיזם "לקט ישראל".

ג, ד, ה, ו
בחוץ
כתבו: נעמה זינגר (ראשית) ויונית תבק (ארץ המוריה בנות)
פרשת קדושים- צדק חברתי בשדה

יחס בין המעגל לקוטר

בשיעור זה התלמידים יחקרו את הקשר בין קוטר העיגול להיקפו, יחשבו את ההיקף ויצרו דגמים בשטח דרך התנסות אמנותית. *שימו לב ששיעור זה מתאים לאחר לימוד המושגים הקשורים במעגל ובעיגול – קוטר, רדיוס, מיתר, מרכז המעגל. מתאים במיוחד כשיעור המשך לשיעור על המעגל.

בחוץ
כתבו: כרמל אייזנר (יער), דרור כרם (חוות דעת), רעות אלקיים והדר שטרית (קשת), נועה פלאט (פואנטה)
יחס בין המעגל לקוטר

הבנת הוראות במרחב

נתרגל הבנת הוראות דרך משחק כיתתי, לאחריו נבצע משימות בזוגות המתרגלות ניסוח הוראות והבעה בכתב ובעל פה.

ג, ד, ה, ו
בחוץ
כתבו: אילה קדרי פרידמן
הבנת הוראות במרחב

פורים, הסוואה בטבע

היכרות עם המושג הסוואה וצבע בטבע, הכנה לשיח על תחפושות בפורים.
ב, ג, ד
בחוץ
כתבו: שרה והדר (בית ספר קשת, יסודי) ונתנאל (מרכז חדשנות פואנטה)
פורים, הסוואה בטבע

סימני הסתיו- מדעים

היכרות עם סימני הסתיו השונים. נלמד עם התלמידים על מאפייני הסתיו בכיתה ונצא לפעילות בתחנות סביב מאפייני הסתיו
א, ב, ג, ד, ה, ו
בחוץ
כתבו: אביב קרקולי, בית ספר אגרון
סימני הסתיו- מדעים

צמחי תבלין ומרפא בטבע

הפעילות עוסקת בצמחים: אזוב, קורנית, געדה מצויה ומרווה משולשת.

הנחיות למורים: ערכו סיור מקדים, זהו את הצמחים והתאימו את הפעילות למצאי. שימו לב שהצמחים נראים שונה בכל עונה. כדאי לכוון לקטיף בתחילת הפריחה או ללקט את חלק הצימוח החדש של הצמח. טעמו רק מצמחים מזוהים. התייחסו לנושא הצמחים המוגנים והגבילו קטיף- יש ללקט רק אם קיים בשפע. אין ללקט במקום מזוהם. הגזום יהיה באלכסון, מעל או מתחת לחיבור.

ג, ד, ה, ו
בחוץ
כתבו: טליה זיסקין יוסקוביץ
צמחי תבלין ומרפא בטבע

המים

נלמד את יחידת המים בגיאוגרפיה בחוץ דרך מערכות מים עתיקות, חקלאות וגינון מודרני ותופעות טבע. לאחר שנלמד נחזור לבית הספר ונזהה את מצב צריכה המים של בית הספר ונפעל יחד כיצד לצמצם את הצריכה.
ו
בחוץ
כתבו: אלינור, מזי, יפה (בית ספר סאלד, ירושלים), נתנאל (מרכז חדשנות פואנטה)
המים

אוספים וכופלים

ביחידה זו התלמידים ייעזרו באמצעי המחשה מהחוץ כדי להבין את משמעות הכפל והחילוק ויכתבו שאלות מילוליות מתאימות בעקבות התרגילים שירכיבו.

בחוץ
כתבו: לימור דדון (גבעת גונן), אושרת אמזלג (זלמן ארן), יעל להמן (היחידה לקיימות), אביגיל שושן (חוות דעת),
אוספים וכופלים

שיעור הכנה בכיתה לקראת היציאה

היציאה מחוץ לגבולות הכיתה מלווה בציפיות, חששות ותחושת זרות ועל כן כדאי להתכונן לקראתה. בשיעור זה, התלמידים יכירו את אנשי הצוות שיוצאים איתם החוצה, את אופי הפעילות ואת התכנים עמם ייפגשו. התלמידים ואנשי הצוות ייצרו הסכמות משותפות להתנהלות בסביבה החוץ- כיתתית.

א, ב, ג, ד, ה, ו
בחוץ
כתבו: צוות חוות דעת
שיעור הכנה בכיתה לקראת היציאה

מגלים את סודות לוח הכפל

ביחידה זו נתמקד בחקר לוח הכפל, נחפש חוקיות והכללות, באמצעות ציור לוח הכפל על האדמה והבנת החוקיות. חשוב לציין כי שיעור זה הוא בהמשך ללימוד הכפל.
א, ב
בחוץ
כתבו: יעל להמן, אביגיל שושן, לימור דדון, אושרת אמזלג
מגלים את סודות לוח הכפל

מתעדים ביומן טבע

נצא עם התלמידים לתעד את הטבע המשתנה לאורך השנה, נבחין בפרטים, נשאל שאלות ונזהה הקשרים, מתוך התבוננות וציור. לאחר רכישת מיומנות התיעוד- נחזור מידי פעם לאותה הפעילות ונמלא אט-אט את יומן הטבע האישי- במסעו של כל תלמיד למפגש ייחודי עם הטבע. 

  • ניתן להשתמש בשיעור זה כבסיס לשיעורים במקצועות לימוד נוספים כגון שאילת שאלות בעברית, חקר במדעים ועוד.
  • כלי מעולה ללמידה חוץ כיתתית.
כתבו: אילה קדרי פרידמן
מתעדים ביומן טבע

היכון, הכן, עץ!

התלמידים יכירו את העצים הנפוצים בסביבתם הקרובה, ילמדו  להשתמש במגדיר עצים וכיצד לשתף עבודה בצוות דרך ביצוע משימות איתור ופתרון חידות | השיעור מותאם למגדיר "עצים ושיחים" – מדריך כיס בהוצאת טבע ישראלי | הפעילות עוסקת בעצים: אורן, זית, שקד ועוזרר. ערכו סיור מקדים בשטח בו תקיימו את השיעור ובדקו האם העצים הללו גדלים בסביבתכם. אם רק חלק מהעצים גדלים בשטח, אפשר לוותר על המשימות והחידות שאינן רלוונטיות.
ג, ד, ה, ו
בחוץ
כתבו: שרה אבוהב שרף, אילה קדרי פרידמן
היכון, הכן, עץ!

אנגלית – אוצר מילים ופעלים

בשיעור זה נלמד על פעלים באנגלית דרך התנסות. נלמד על פעלים באנגלית דרך משימות הכוללות פעלים שונים והרכבת פאזל עם הפועל.
א, ב, ג, ד, ה, ו
מרחב למידה, בכיתה
כתבו: מורות מבית הספר "קשת", ירושלים
אנגלית – אוצר מילים ופעלים

בואו, עננים

התלמידים יקראו קטעי מידע על סוגי עננים, יאפיינו ויצרו דגמים. לאחר מכן, התלמידים יערכו תצפית מבעד לחלונות הכיתה ויגדירו את העננים בשמיים.

א, ב, ג, ד, ה, ו
בחוץ
כתבו: אילה קדרי פרידמן
בואו, עננים

השוואה בין עצים נשירים לירוקי עד

התלמידים יעבדו בקבוצות וילמדו על ההבדלים בין עצים נשירים לעצים ירוקי עד באמצעות איתור העצים השונים בשטח והשוואה ביניהם בטבלת תבחינים. שיעור זה מומלץ בסתיו, בראשית החורף ובקיץ.

יש צורך לקיים סיור מקדים על מנת לאתר שטח בו יש עצים ירוקי עד ועצים נשירים בסמיכות זה לזה.

א, ב
בחוץ
כתבו: נוי סנה, עופרה מועלם, יהודית אלבז ואילה קדרי פרידמן
השוואה בין עצים נשירים לירוקי עד

מיון והכללה בטבע

התלמידים יאספו פריטים, ימיינו אותם לקבוצות לפי רצונם ויכלילו.
חלקו הגדול של השיעור מוקדש לעבודה בקבוצות קטנות ועיקרו איסוף הפריטים עד שלב המיון.
אם הנושא תורגל בכיתה, יש להקדיש זמן מועט למבוא.

א, ב
בחוץ
כתבו: רוית לוי, ומיכל מורגנשטרן, טליה זיסקין יוסקוביץ
מיון והכללה בטבע

מנהלים את הפלסטיק

מערך שני, מבוסס על פוסטר "פחות אשפה-עיר נקייה" ומעמיק ביתרונותיו וחסרונותיו של ייצור ושימוש הפלסטיק בחיינו.
ד, ה, ו
בכיתה
כתבו: אקו-פריקו
מנהלים את הפלסטיק

טו בשבט ואינפוגרפיקה

למידת המושג אינפוגרפיקה, קריאת מידע והתבוננות בעצים/ צמחים, יצירת אינפוגרפיקה משלהם.
בכיתה, בחוץ
כתבו: מוריה גולן, תהילה ורשבסקי, הודיה שמחי, דבורה לוי (ממ"ד גוננים), נתנאל דוולצקי (פואנטה)
טו בשבט ואינפוגרפיקה

יום המשפחה – מובייל מהטבע

לכבוד יום המשפחה נלמד על משפחתיות דרך יצירה ועבודה בחוץ והבאת אלמנטים מחווית השיעור שלנו בחוץ לתוך הבית.
ג, ד
בחוץ, בכיתה
כתבו: טליה מדר, טליה אסרף, בתיה גבאי, רבקה אסולין – יהודה הלוי יחד עם ונתנאל דוולצקי – מרכז חדשנות "פואנטה"
יום המשפחה – מובייל מהטבע

כתיבת צופן

התלמידים יעבדו בקבוצות קטנות, יכירו צפנים, יפענחו אותם וייצרו בעצמם מפתח לצופן מפריטים מהטבע. אם באתר התקיימה התיישבות קדומה, אפשר להתייחס לכך.

א, ב
בחוץ
כתבו: מיכל מורגנשטרן ורוית לוי מבית ספר אריאל גילה בירושלים
כתיבת צופן

פרשת קדושים- "ואהבת לו כמוך" אהבת הגר

מפגש בגינה בנושא הזרים (מיעוטים, עובדים זרים, עולים, מתגיירים) שחיים בינינו ומצוות אהבת הגר. המפגש במרחב הציבורי, האותנטי והניטרלי, מבקש לעורר את תשומת הלב לאחר, ברוח הפרשה.

להרחבה: זיהוי הגר כזר בארץ ולאו דווקא כגר צדק שקיבל עול מצוות: החומש המבואר שטיינזלץ עמ' 223 (עי' בהרחבות וציוני המקורות שם).

ג, ד, ה, ו
בחוץ
כתבו: דניאל דשבסקי (לביא צור הדסה) ושרה לזרוס כהן (פואנטה)
פרשת קדושים- "ואהבת לו כמוך" אהבת הגר

למידה עצמאית “בחירה מתוך עניין”

תהליך למידה המבוסס על קורסים מסביבת קמפוס IL. התלמידים יבחרו את הקורס שמעניין אותם, יצטוותו לזוגות ולקבוצות ויתחילו בתהליך הלמידה. פעם או פעמיים ביום יתקיימו מפגשים עם המורה באופן אישי בקבוצות ובמליאה ולדיון, תמיכה ומעקב אחר התקדמות
ז, ח, ט, י, יא, יב
מרחב למידה, בכיתה, מבוסס דיגיטל
כתבו: דגנית שרייבר, עלמיה סבתי
למידה עצמאית “בחירה מתוך עניין”

פעלים

התלמידים יתרגלו באופן אישי וקבוצתי שימוש נכון בפעלים וזיהוי זמנים, הטיות ובניינים. השיעור מתאים כתרגול או כחזרה לנושא: בהתאם לשלב הלמידה אפשר להחליט אם לשלב לכלול בפעילות גם תרגול על הבניינים או רק לתרגל זמנים והטיות.
בחוץ
כתבו: טליה זיסקין יוסקוביץ
פעלים

מצאתי משהו מעניין

על מנת להכיר את המרחב החדש אליו הגענו, התלמידים יסתובבו בו בתוך הגבולות המותרים, יכירו את המצאי הקיים וישתתפו במשימת איסוף ומיון. 

א, ב, ג, ד, ה, ו
בחוץ
כתבו: צוות חוות דעת
מצאתי משהו מעניין

מגלים עם הגלויות

התלמידים ייצאו לסיבוב היכרות וגילוי במרחב, יאתרו ממצאים שונים על פי 'גלויות' ייעודיות. לאחר מכן יבצעו משימות הנוגעות למידע החדש שגילו.

א, ב, ג, ד, ה, ו
בחוץ
כתבו: טליה זיסקין יוסקוביץ
מגלים עם הגלויות

אוספים וכופלים

התלמידים ייעזרו באמצעי המחשה מהחוץ כדי להבין את משמעות הכפל והחילוק ויכתבו שאלות מילוליות מתאימות בעקבות תרגילים
א, ב, ג, ד
בחוץ
כתבו: לימור דדון (ביה"ס גבעת גונן), אביגיל שושן (משרד החינוך), אושרת אמזלג (ביה"ס זלמן ארן), יעל להמן (חינוך לקיימות, מנח"י)
אוספים וכופלים

הכרות עם האזוב

התלמידים יתבוננו ויכירו לעומק את האזוב ושימושיו הרפואיים, יתנסו בליקוט האזוב ושימורו על ידי ייבוש והשריה בשמן ויכירו את מקומו של האזוב ביציאת מצרים. השיעור מתאים לחורף שבו מתחדשים עלי האזוב או לאביב שבו פורח האזוב | השיעור נכתב תוך התייחסות למקומו של האזוב ביציאת מצרים. אפשר להוסיף את אזכורי האזוב השונים בתורה או לחלופין להכיר את האזוב ללא התייחסות למקרא.
ג, ד, ה, ו
בחוץ
כתבו: טליה זיסקין יוסקוביץ
הכרות עם האזוב

בונים שבט

התלמידים יכירו את נושא השטח וההיקף בחוץ דרך חומרים מוחשיים ובאמצעות תנועה של הגוף. נבחר אזור ליד בית הספר שיש בו עצים, שטח אדמה, הרבה חומרים לאיסוף כמו אבנים, מחטי אורן או אצטרובלים, ונקודות שאפשר "למתוח ביניהן קווים".

בחוץ
כתבו: כרמל איזנר (יער), דרור כרם (חוות דעת), רעות אלקיים, הדר שטרית, שירה שור (קשת), נועה פלאט (פואנטה)
בונים שבט

מילות יחס באנגלית

למידה על מילות יחס דרך משחק חפש את המטמון ורמזים המשתמשים במילות היחס לאיתור הפתק הבא.
ו, ב, ג, ד, ה
בחוץ
כתבו: לילך שרייבר, "קשת" (יסודי)
מילות יחס באנגלית

שיעור טו בשבט: אילן אילן

שני שיעורים: שעור ראשון מחפשים בחצר עץ שאוהבים וילמדו את המדרש "אילן אילן", שיעור שני כותבים לעץ ברכה
ג
בכיתה, בחוץ
כתבו: רחלי רובק, רחלי זכות, יעל הראל, עדנה משה (בית ספר גוננים) ונתנאל (מרכז חדשנות פואנטה)
שיעור טו בשבט: אילן אילן

המהפכה התעשייתית

סקירת ההשלכות של המהפכה התעשייתית על הסביבה האורבנית של בית הספר, למידה על כלי הראיון והסקר, תרגול שלהם, מפגש בין המציאות לבין חומר הלימוד. התלמידים יצאו לסקור ולראיין אנשים ברחוב בהקשר להשלכות המהפכה התעשייתית וישתמשו בנתונים אלו כדי ללמוד את משמעות המהפכה התעשייתית על חיינו.
ז, ח, ט
מרחב למידה, בכיתה
המהפכה התעשייתית

שאילת שאלות

נושא שאילת השאלות משמעותי בעברית ויכול להתחבר לעולם של חקר במדעים. דרך הסביבה החוץ כיתתית ניתן לתרגל אותו ברמות שונות. השיעור יכול לעסוק במצאי כללי או להתמקד דווקא בשאילת שאלות הקשורות לעונה.  שיעור זה בנוי משתי משימות היכולות להיות חלק משיעור ארוך, או לחלופין להתחלק לשני שיעורים נפרדים.
א, ב, ג, ד, ה, ו
בחוץ
כתבו: אילה קדרי פרידמן
שאילת שאלות

כותבים סיפור בחוץ

הזדמנות להתנסות בכתיבת סיפור בלמידה חוץ כיתתית, להתבונן באופן מעמיק בסביבה ולחבר בין הדמיון והמציאות.

ג, ד, ה, ו
בחוץ
כתבו: יואב פז (סאלד), תהילה ורשבסקי (ממ"ד גוננים)
כותבים סיפור בחוץ

השפעת צל ושמש על גדילת צמחים

התלמידים יערכו היכרות עם השפעת תנאי הגידול (צל ושמש) על גובהם של הצמחים באמצעות התבוננות וחקר. שיעור זה יכול לשמש גם לתרגול הנושא "ממוצע" במתמטיקה.
ג, ד, ה, ו
בחוץ
כתבו: אילה קדרי פרידמן
השפעת צל ושמש על גדילת צמחים

טקסט מפעיל מהשדה אל הצלחת

השיעור מתאים ביותר בעונת החורף והאביב, מבחינת מצאי עלים מתאימים לליקוט בשטח. יש לערוך סיור מקדים בשטח על מנת לאתר את אזורי הליקוט בהתאם לפעילות. יש להכין את הבצק לפיתות מראש מטעמי חסכון בזמן.

ג, ד, ה, ו
בחוץ
כתבו: שחף אלון ואילה קדרי פרידמן
טקסט מפעיל מהשדה אל הצלחת

יפה תואר

נשמע את שיר החמציץ, נגלה את המילים המתארות אותו ונצא לחפש בעצמנו פריטים מהטבע שניתן לתאר. התלמידים יכתבו את שמות העצם בהתאם לפריטים מהטבע, ויציינו שמות תואר בהתאם לפריטים מהטבע.

א, ב
בחוץ
כתבו: אביב קרקולי (אגרון), עינת אלון (סאלד), נוי טמיר (ארנונה)
יפה תואר

מעגל

נכיר ונתרגל את מושג המעגל, דרך התנסות ביצירת מעגלים בטבע- התלמידים יבינו את הקשר בין נקודת המרכז של המעגל לאוסף הנקודות הנמצאות במרחק שווה ממרכז המעגל.

בחוץ
כתבו: כרמל אייזנר (יער), דרור כרם (חוות דעת), רעות אלקיים והדר שטרית (קשת), נועה פלאט (פואנטה)
מעגל

מנהלים ערימת קומפוסט

מערך שיעור שלישי, החושף את הכיתה לתהליך ייצור ושימוש בקומפוסט בצורה משחקית, מעשית
ד, ה, ו
בכיתה
כתבו: אקו-פריקו
מנהלים ערימת קומפוסט

קוראים ומלקטים

התלמידים יתנסו בזיהוי צמחים דרך מגדיר, ילקטו את הצמחים, יעבדו לפי מתכון ולבסוף יהנו מלאכול ולטעום מהתוצר. הלמידה בנושא פעלים וטקסט מפעיל, פעילות זיהוי וליקוט צמחים.

  • שימו לב! שהשיעור מתאים רק בעונת הליקוט- מסוף החורף ועד סוף האביב.
  • שימו לב! נדרשתידע קודם נדרש- היכרות מוקדמת עם משמעות הפועל, התרמה של מילים חשובות לשיעור חוץ: ליקוט, מכתש ועלי, לכתוש. היכרות עם עונות השנה.
א, ב
בחוץ
כתבו: שחף אלון (חוות דעת), אילה קדרי פרידמן (חוות דעת), נוי טמיר (ממ"ד ארנונה), קרן אליצור (גילה א') עינת אלון (סאלד)
קוראים ומלקטים

שמות תואר – עלים

התלמידים יתרגלו התבוננות בעלים ושימוש במילות תואר.
הערות מקדימות: כדאי לבחור מקום בו קיימים מגוון עצים, בעלי עלים מסוגים שונים. אם הפעילות מתקיימת בחורף, יש לוודא שיש באזור עצים ירוקי עד.

א, ב
בחוץ
כתבו: אילה קדרי פרידמן וטליה זיסקין יוסקוביץ
שמות תואר – עלים

הפצת זרעים

התלמידים יכירו את מושג הפצת הזרעים, יאספו זרעים שונים ויחקרו את אופן הפצתם ויהיו שותפים בשימור והפצת הזרעים במרחב | שיעור זה מתבסס על הכרת התלמידים את מחזור חיי הצמח.
ג, ד, ה, ו
בחוץ
כתבו: טליה זיסקין יוסקוביץ
הפצת זרעים

שמות תואר בטבע

חשוב לאתר מראש מקום מתאים לפעילות בו עם מספיק עצים כדי שהילדים יוכלו להתפזר. המלצה לשיעור מקדים: זיהוי שמות תואר מתוך טקסט: קראו בכיתה שיר או סיפור, הנחו את התלמידים לסמן בתוכו את מילות התואר בלבד. שאלו את התלמידים: נסו לשער, מדוע בחרו המשורר/ת או הכותב/ת דווקא במילות תואר אלה?
ג, ד, ה, ו
בחוץ
כתבו: אילה קדרי פרידמן
שמות תואר בטבע

הסתיו- שיעור רב תחומי

הכרת סימני הסתיו באופן חוויתי ומעניין.לכיתות בביהס יסודי. בפעילות של שעתיים דרך שאילת שאלות, השוואה ומיון התלמידים עוברים בין תחנות וחוקרים את סימני הסתיו
כתבו: נילי, אלי, מעיין, אור-טל, טלי, שירלי, רינה, שרה
הסתיו- שיעור רב תחומי

לקראת פסח בחוץ

לקראת חג הפסח יוצאים ללמוד בחוץ! נלמד באופן חווייתי ומוחשי על התיבה של משה, על אגודת האזוב ועל המרור, דרך התנסות וגילוי הסיפורים המוכרים מזווית חדשה.

ג, ד, ה, ו
בחוץ
כתבו: אילה קדרי פרידמן
לקראת פסח בחוץ

הסתיו מגיע

ללמוד על העונת הסתיו, חיבור למעגל השנה, חיבור לתפילה
א, ב, ג, ד, ה, ו
בחוץ
כתבו: רבקה, אורית, שושי, יהודית, מיטל שרי (נעם קרית משה)
הסתיו מגיע

כתיבת צופן

התלמידים יעבד בקבוצות קטנות, יכירו צפנים, יפענחו אותם  וייצרו בעצמם מפתח לצופן מפריטים מהטבע
א, ב
בחוץ
כתבו: מיכל מורגנשטרן ורוית לוי מבית ספר אריאל גילה בירושלים
כתיבת צופן

איך יודעים שבא אביב?

התלמידים יחפשו בסביבה את סימני האביב וישוו אותם למתואר בשיר "איך יודעים שבא אביב?", תוך מיון והכללה.

*שימו לב שהשיעור מתאים רק לעונת האביב.

* ידע קודם נדרש- היכרות עם טקסט שירי ועם השיר איך יודעים שבא אביב, ידע בסיסי על עונות השנה והכרות עם סימנים מיוחדים לאביב – חיות וצמחים.

א, ב
בחוץ
כתבו: נוי טמיר (ממ"ד ארנונה), עינת אלון (סאלד), קרן אליצור (גילה א'), שחף אלון (חוות דעת)
איך יודעים שבא אביב?

ארבע רוחות השמיים

תרגול לימוד הכיוונים במסגרת היציאה החוצה הופך את הלמידה ליישומית ובעלת משמעות. השיעור כולל הכרות עם הכיוונים, מציאת הצפון ללא מצפן ותרגול שימוש בכיוונים עם מפה בסיסית של האזור. המשימה השלישית מתאימה לביצוע בח'רבת ארזה שבירושלים, ניתן לייצר משימות כדוגמתה לביצוע במקומות אחרים.
בחוץ
כתבו: שרה אבוהב שרף וטליה זיסקין יוסקוביץ
ארבע רוחות השמיים

מתחממים עם בא הסתיו – תה צמחים

שיעור שמטרתו היכרות עם צמחים, השוואה בין צמחים שונים, הפקת מידע מטקסט, והכי חשוב – להנות
א, ב
בחוץ
כתבו: אלינור הופמן, עמית ירושלמי, רעות אור וסיגלית דסטה.
מתחממים עם בא הסתיו – תה צמחים

קנה מידה

השיעור מתחיל בהכרות עם המושג 'יחס' על ידי ציור מוקטן של פריט ומתרחב להבנה של קנה מידה על ידי מדידה של עצמים בשטח. 

  • השיעור הועבר בחוות דעת שבח'רבת ארזה ומשתמש בתצ"א של המקום.
  • השיעור מהווה תרגול ראשוני במציאת קנה מידה. כדאי להעביר בכיתה שיעור העוסק בקנה מידה במפות.
  • נדרש ידע מוקדם בנוגע ליחס בין סנטימטר למטר לקילומטר.
כתבו: טליה זיסקין יוסקוביץ
קנה מידה

לומדים את מגילת רות בסביבה הטבעית

בעזרת הנוף הטבעי בחוץ חוזרים בזמן לתקופת המקרא, לומדים את סיפור המגילה דרך הסביבה הקרובה ובעזרת מאפייני הסיפור.

בחוץ
כתבו: שניר בן אור (ביה"ס אריאל גילה), ליאור ידגר דואק, ניקול זהבי, איילה קדרי-פרידמן
לומדים את מגילת רות בסביבה הטבעית

סימני הסתיו

נקרא את השיר "מתנה לראש השנה" ונצא לחפש את סימני הסתיו בסביבה הקרובה.

א, ב
בחוץ
כתבו: אילה קדרי פרידמן
סימני הסתיו

הבעה בטבע

השיעור מתקיים בקבוצות בהן התלמידים יתקדמו באופן עצמאי ממשימה למשימה.
אפשר לחבר את תוכן הממצאים לעונות השנה או בכל נושא אחר הקשור ללמידה שנעשית בכיתה

ג, ד, ה, ו
בחוץ
כתבו: אילה קדרי פרידמן וטליה זיסקין יוסקוביץ
הבעה בטבע

מנהלים את הפסולת שלנו

מערך שיעור ראשון, מבוסס על פוסטר "פחות אשפה-עיר נקייה" ומעמיק בפירמידת ניהול וצמצום הפסולת שאנו מייצרים.
ד, ה, ו
בכיתה
כתבו: אקו-פריקו
מנהלים את הפסולת שלנו

זוגי ואי זוגי

מתרגלים את ההבדל בין זוגי לאי זוגי על ידי איסוף חפצים, זיהוי המספרים והחלפתם.
א, ב
בחוץ
כתבו: לימור אמר
זוגי ואי זוגי

סתיו יהודי

התבוננו סביבכם וחשבו על הכותרת של השיעור (וגם כותרת של שיר שנלמד). מה אתם חושבים שהחיבור בין המילים הללו רוצה לומר?
ד, ה, ו
בחוץ
כתבו: שלמה ספיבק, בית ספר קשת
סתיו יהודי

השכונה שלי באחוזים

התלמידים יצאו למרחב הסמוך לבית הספר, יתבוננו על רכיבי הנוף השכונתי (ספרית רחוב, פחי זבל, מכולות, עצים, מכוניות, אופניים וכו'), ימיינו את הרכיבים בהתאם לקריטריונים שיקבעו בעצמם (לדוג': בספרית רחוב יש ספרי קודש, ספרי ילדים, ספרים באנגלית). לבסוף, יכתבו שברים מתאימים לממצאים, ימירו לאחוזים, ויציגו את הנתונים בדיאגרמה.

בחוץ
כתבו: יעל להמן, אביגיל שושן, לימור דדון, אושרת אמזלג
השכונה שלי באחוזים

מגלים את פרחי האביב

יוצאים לחיק הטבע האביבי! התלמידים יתבוננו, יחקרו ויאפיינו את
פרחי האביב תוך הסתובבות במרחב, תשומת לב לפרטים והתמקדות בפרח מסויים.
הנחיות: את קובץ המגדירים יש להדפיס, לגזור לאורך ולקפל לאקורדיון.
המלצת צפייה חמה למורה כהכנה: הדרכה מוקלטת בנושא מיקוד התבוננות ואיור חווייתי בטבע עם רן לוי יממורי

ו, א, ב, ג, ד, ה
בחוץ
כתבו: אילה קדרי פרידמן
מגלים את פרחי האביב

לקראת שבועות – מכירים דגנים

התלמידים יכירו דגנים שונים שצומחים בסביבתם, באמצעות ליקוט, התבוננות, תיעוד ופירוק הדגן לחלקיו. לאחר מכן, ילמדו התלמידים על הקשר בין החיטה לחג השבועות.

*שימו לב שהשיעור מתאים רק בסוף האביב, תחילת הקיץ

*מומלץ להוסיף לחווית השיעור ולהכין בסיומו פיתות על סאג'. מצ"ב מתכון מומלץ להכנת פיתות

*ניתן לחבר לשיעור את לימוד או המחזת סיפור מגילת רות שאוירת התקופה נוכחת בו. 

א, ב, ג, ד, ה, ו
כתבו: איילה קדרי פרידמן וטליה זיסקין יוסקוביץ
לקראת שבועות – מכירים דגנים

חוקרי טבע צעירים – חקר צמחים

בכל שבוע נחשוף את התלמידים לצמח הקיים במגוון הטבעי הסובב אותנו. דרך משחק גילוי, התבוננות ותיעוד, חקר והדבקת קלפים, התלמידים יעשירו משבוע לשבוע את אוצר הידע שלהם ויעמיקו את הקשר לסביבה הקרובה, המשתנה מעונה לעונה.

ניתן לשלב את הפעילות כחלק קבוע מהשבוע או ביום שבו יוצאים ללמוד בחוץ. עם הזמן הקלפים במחברות התלמידים יצטברו לכדי מגדיר צמחים אישי. מומלץ להכין ולהדפיס מראש את חוברת הקלפים המלאה, אך ניתן גם להשתמש בכל פעם בדף בודד.

א, ב, ג, ד, ה, ו, ז, ח, ט
בחוץ
כתבו: אילה קדרי פרידמן
חוקרי טבע צעירים – חקר צמחים

בזבוז מזון

חשיפה לתופעת בזבוז המזון, להשלכותיה ולפתרונות אפשריים.
ד, ה, ו
בכיתה
כתבו: "מצילות המזון"
בזבוז מזון

מילון אוצר המילים שלי

הגדלת אוצר המילים באנגלית. התלמידים אוספים מילים חדשות מהשכונה ומוסיפים אותם לאוצר המילים שלהם.
א, ב, ג, ד, ה, ו
בחוץ
כתבו: לילך שרייבר (בית ספר קשת יסודי) ונתנאל דוולצקי (מרכז פואנטה לחדשנות חינוכית)
מילון אוצר המילים שלי

המסע אל שמות המספרים

התלמידים יעבדו בקבוצות, ילמדו ויתרגלו את שמות המספרים דרך משימות "חפש את המטמון" בטבע.
הערה: הפעילות מתאימה לכיתות שכבר מכירות את תוואי השטח בו תערך הפעילות.

בחוץ
כתבו: אפרת סבן (חמ"ד תירוש) ואילה קדרי פרידמן
המסע אל שמות המספרים