/
/
המים

המים

נלמד את יחידת המים בגיאוגרפיה בחוץ דרך מערכות מים עתיקות, חקלאות וגינון מודרני ותופעות טבע. לאחר שנלמד נחזור לבית הספר ונזהה את מצב צריכה המים של בית הספר ונפעל יחד כיצד לצמצם את הצריכה.

כיתה ו
תחום דעת: גאוגרפיה
כיתה: ו
רצף שיעורים
מיקום: בחוץ

שיעור ראשון: פתיחה לנושא המים

מיקום: מוזיאון הטבע ירושלים (או כל מקום עם בור מים עתיק)

  1. המחזה של סיפורו של המקום- כיצד לפני שנים רבות יצאו מהחומות ונדרשו למצוא דרך לאגור מים. כחלק מהמחזה נעשה סיור ונראה לתלמידים את בור המים במוזיאון מבפנים ואת מערכת הבורות שבגינה.
  2. תחרות בין קבוצות- על התלמידים לחשוב על כמה שיותר דרכים שבהם אנו משתמשים במים והמורה תרשום על כרטיסיות את השימושים השונים- לאחר מכן נבצע מכירה פומבית בה התלמידים מעריכים את החשיבות של השימושים השונים במים (למשל- מים לשתיה שווה יותר ממים להשקיית הגינה?).

שיעור שני: מחזור המים בטבע

תחנה א':עננים: 

המשימה- לשכב על הגב, להתבונן ולייצר את צורות העננים. לאחר מכן לנסח 4 שאלות הקשורות לעננים. 

תחנה ב': ערבול והתעבות של עננים

המשימה- לקחת טיטול ולבדוק כמה מים הטיטול סופח, לנסות לענות על השאלה, מדוע בשלב מסויים הטיטול כבר לא סופח? מה הקשר בין זה לבין עננים?

תחנה ג': גשם

המשימה- לפניכם טקסט עם מידע מעניין לגבי גשמים- עליכם לנסח ולעצב כרטיס הידעת מיוחד משלכם בנושא גשם.

תחנה ד': עיבוי

נתון: כדי לשמור על גובה מפלס המים בבריכה הנמצאת בחצר מוזיאון הטבע יש להוסיף בחודש לבריכה עוד 10 ליטר מים על כל 100 ליטר, לעומת זאת כדי לשמור על גובה המים במערכת ההידרופונית של הגינה יש להוסיף 5 ליטר מים על כל 100 ליטר (מלבד המים הנדרש לחסות להשקיה). 

גשו לבריכה ולמערכת ההידרופונית וגלו מדוע המערכת ההידרופונית חוסכת במים ומדוע יש להוסיף יותר מים לבריכה מאשר למערכת ההידרופונית.

רמז: ספונג'ה

שיעור שלישי: מים עיליים וניגרים

  1. נתבונן בטרסות הנמצאות בחצר מוזיאון הטבע ונצייר אותם. נתבונן בציור וננסה בקבוצות קטנות לענות על השאלה- מדוע יש טרסות בגינה?
  2. בניית טרסות- כדי לענות על השאלה נבנה בקבוצות מספר טרסות קטנות. נזרים מים בטרסות ונבין מה התפקיד שלהם.
  3. נדון בהבדל בין מים עיליים וניגרים על ידי התבוננות בבריכה במוזיאון ודיון על שיקוע וזרימת מים בבריכה.

שיעור רביעי: המים בישראל

בשיעור זה נצא לסיור בהסעה- באזור מרוחק מבית הספר. להלן מספר רעיונות למקומות שאפשר לסייר בהם.

 

  • אקווריום ישראל – הצגת 4 הימים של ישראל ותפקידם
  • סיור של חברת הגיחון – במאגר המים בבית ספר זיו ובמתקן טיהור שפכים בנחל שורק- דיון על ממשק המים בעיר ירושלים
  • סיור בסטף – חקלאות עתיקה- חקלאות בעל לעומת חקלאות שלחין.
  • עמק הצבאים – שיקום מערכת המים הטבעית.
  • עיר דוד – נקבת השילוח- בעקבות המים בירושלים העתיקה.

שיעור חמישי: בעיית המים

חלק ראשון בבית הספר– ננסה להבין יחד כמה מים משתמשים בבית הספר

  1. חשיפה לבעיית המים- העולמית (סרטון)
  2. מפגש עם המזכירה על צריכת המים בבית הספר- השוואה בין צריכת המים בבית הספר לצריכה הביתית- חשבון ביתי לעומת בית ספרי
  3. קריאת מונה המים בבית הספר- להראות מונה- מפגש עם אב הבית

 

חלק שני: מחקר על צריכת המים בבית הספר- לאן הולכים המים?

  1. להכין ראיון ולראיין תלמידים- לוקחים אחריות על בעיה? כמה מים משתמשים בשירותים?
  2. מה קורה עם המנקה
  3. לראיין את אב הבית
  4. לבדוק אחרי כל הפסקה האם הברזים סגורים
  5. גינון והשקיה בבית הספר
  6. קולר

 

חלק שלישי: ניסוח הבעיה לאור המסקנות

  1. לאחר שראינו את הבעיה והמקור לבעיה ננסח את הבעיה יחד עם הכיתה
  2. נמסגר את הבעיה ונדבר על כך שבשיעור הבא נצא ללמוד רגע על פתרונות לבעיות מים

טיפים:

חודשיים לאחר יישום הפרויקט מומלץ לפגוש שוב את המזכירה, לבדוק את מונה המים ולראות האם הצלחנו לצמצם את הצריכה בבית הספר.

כתבו: אלינור, מזי, יפה (בית ספר סאלד, ירושלים), נתנאל (מרכז חדשנות פואנטה)
תחום דעת: גאוגרפיה
כיתה: ו
רצף שיעורים
מיקום השיעור: בחוץ