לומדים את מגילת רות בסביבה הטבעית
המחזת סיפור המגילה
בעזרת הנוף הטבעי בחוץ חוזרים בזמן לתקופת המקרא, לומדים את סיפור המגילה דרך הסביבה הקרובה ובעזרת מאפייני הסיפור.
פתיחה
- ננחה את התלמידים לצאת לסביבה הקרובה ולאסוף 5 פריטים שבהם משתמשים כדי להתקיים לו היו חיים בתקופת המקרא.
- דיון במליאה: נבקש מהתלמידים לדמיין שהם חיים בתקופת המקרא. ממה אנשים לדעתכם התפרנסו? במה הם עבדו? מי יצא לעבוד ומי דאג למשק הבית?
- הנחייה למשימת איסוף: "עכשיו אתם בני ישראל של תקופת המקרא. צאו למרחב ואספו חמישה פריטים בהם אתם יכולים להשתמש כדי לחיות, לאכול, להתלבש ולסחור".
- נפרוש את הפריטים שהתלמידים הביאו ונבקש מהם למיין אותם לפי הקטגוריות שהוצגו בהנחיית המשימה (מזון, לבוש, מסחר ועוד). אם התלמידים לא הביאו שיבולים – המורה תביא בעצמה ותניח. ניתן להעשיר את התצוגה של הפריטים באלמנטים נוספים שממחישים את התקופה כגון מגל, מכתש ועלי, חרסים, אבן צור.
- נעבור על התצוגה שפרשנו ונשאל על הפריטים באיזה אופן השתמשו בהם בעבר, למה שימשו הכלים השונים, נכווין את ההסבר לכך שפרנסתם של האנשים הייתה תלויה בגידולי שדה, לא הייתה מכולת ולא היו מגוון של עבודות כמו בימינו. מי שעבד את האדמה היו הגברים, והנשים דאגו למשק הבית.
- נשאל את התלמידים: מה היה קורה אם הגבר היה נפטר או חולה במחלה קשה? מי היה דואג לפרנסה?(חשוב להיות רגישים למצב המשפחתי של התלמידים – ולהתאים את צורת ההתנסחות במידה ויש בכיתה מקרה בו אב המשפחה נפטר חלילה).
עכשיו נקבל הצצה לעולמה של משפחה בתקופת המקרא, ונלמד איך הם התמודדו עם האתגר.
גוף השיעור
כל קבוצה מקבלת כרטיסייה ובה תקציר של חלק מהסיפור ומשימה נלווית:
משימה:
- קראו את הקטע שקיבלתם והסבירו אותו זה לזה בעל פה.
- ענו על שאלות ההבנה בעל פה: מי הדמויות בקטע? איך הן נראות? היכן הן נמצאות? מה קורה להן בקטע? איך הן מרגישות? מי מדבר/ת בקטע?
- בחרו 4 תיאורים מהקטע אותם תרצו להציג (הצגה של הקטע, העמדה של תמונה חיה בפריז, תמונה מחומרים מהטבע, ציור כרזה, כתיבת שיר, כתיבת קטע מיומנו של… ועוד).
- כל קבוצה תציג את הקטע שלה לפי סדר הקטעים של הסיפור.
אפשרות חלופית: המורה תספר את הסיפור בעל פה, תחלק את הסיפור לכותרות ותנחה את התלמידות לצלם 4 תמונות שכל אחת מהן מייצגת את מה שקורה בפרק. את התמונות נדפיס מאוחר יותר ונאגוד למגילה כיתתית.
מעבר
נאסוף את התלמידים למצב ישיבה של הצגה (במה) באחת ממגוון המתודות רגליים מגנטיות | מגוון שיטות לאיסוף קבוצה
סיכום
כל קבוצה תציג בתורה את הקטע שלה לפי הסדר. המורה תדאג להחיבורים הנדרשים ותדגיש את עיקר הסיפור בכל קטע, כדי לייצר רצף סיפורי. כל קבוצה שעולה תצטלם, ולבסוף נאגוד את כל המיצגים והתמונות שיצרו למגילה כיתתית.
לאחר ההצגות- נבקש מכל אחד מהתלמידים לשתף בשאלה/ תובנה שהפיק מהסיפור המקראי שלמדנו היום (אפשר בסבב ואפשר בכתיבה שלאחריה מי שרוצה משתף).
חוות דעת
מרכז חדשנות פדגוגי ללמידה בטבע, הממוקם בלב שכונת גילה באתר הטבע העירוני "ח'רבת ארזה". המרכז מכשיר ומלווה מורים ומורות בהוראה חוץ כיתתית פעילה ומגוונת, עוסק בליווי בתי ספר ובפיתוח פדגוגי בתחומי הלמידה המבוזרת.