/
/
סתיו יהודי

סתיו יהודי

התבוננו סביבכם וחשבו על הכותרת של השיעור (וגם כותרת של שיר שנלמד). מה אתם חושבים שהחיבור בין המילים הללו רוצה לומר?

תחום דעת: מעגל השנה
כיתה: ד, ה, ו
מיקום: בחוץ
מיומנויות: הבנת הנקרא, הבעה בכתב, חשיבה יצירתית

נקרא את השיר:

סתו יהודי / אברהם חלפי 

 

סְתָו יְהוּדִי בְּאֶרֶץ אֲבוֹתָי

שׁוֹלֵחַ בִּי

רִמְזֵי אֱלוּל.

 

כְּבָר מִשְׁתַּגְּעוֹת בִּי קְצָת

הַצִּפֳּרִים הַקְּטַנְטַנּוֹת שׁוֹרְקוֹת הָעֶצֶב

שֶׁל יוֹם-הַכִּפּוּרִים.

 

אָז יִתָּקַע בְּשׁוֹפָרוֹת לִפְתֹּחַ שַׁעֲרֵי שָׁמַיִם.

וּפָנִים יְהוּדִיּוֹת מִן הַגּוֹלָה

בַּאֲפַרְפַּר נוּגֶה

יְרַחֲפוּ לִפְנֵי כִּסֵּא אֲדוֹן עוֹלָם.

 

וּבַקָּשׁוֹת וְתַחֲנוּנִים וְנִיצוֹצוֹת הַרְבֵּה

בְּעֹמֶק עֵינֵיהֶן.

משימות:

השיר משלב בין ביטויים המבטאים את עונת השנה לבין המסורת היהודית של התקופה שלנו. כתבו מילים השייכות לכל אחת מן הקבוצות. בנוסף, הסתכלו בסביבה שלכם ותארו ביטויים מן השיר שאתם רואים סביבכם:

סתיו  יהודי  הופעה בסביבת חוץ 

 

דיון

השיר מדבר גם על מתח בין 'ארץ אבותי' לבין 'הגלות'. חשבו מה ההבדל בין החיים בארץ לבין החיים בגלות. הסתכלו סביבם והשוו למקומות אחרים בעולם (אם הייתם, או דרך ידע כללי שלכם). 

עד כמה הסתיו בארץ הוא עונה מובחנת? 

עד כמה אפשר להרגיש את החגים של ישראל בחוץ לארץ? 

איך ניתן לשלב בין הדברים השונים?

יצירה בצבעי פחם

בחרו סממן של סתיו שאתם רואים סביבכם: קוץ, עלי שלכת, ציפור ועוד. ציירו אותו עם הצבעים שקיבלתם. 

הוסיפו ברקע, עם צבע בהיר יותר, סממן יהודי של החגים – שופר, רימון, סידור תפילה וכד'. 

כתבו: שלמה ספיבק, בית ספר קשת
תחום דעת: מעגל השנה
כיתה: ד, ה, ו
מיקום השיעור: בחוץ
מיומנויות: הבנת הנקרא, הבעה בכתב, חשיבה יצירתית