יפה תואר
לומדים את מושג התואר דרך שיר והתבוננות
נשמע את שיר החמציץ, נגלה את המילים המתארות אותו ונצא לחפש בעצמנו פריטים מהטבע שניתן לתאר. התלמידים יכתבו את שמות העצם בהתאם לפריטים מהטבע, ויציינו שמות תואר בהתאם לפריטים מהטבע.
פתיחה
נשמיע לתלמידים שיר המספר על פרח מיוחד במינו. ננחה את התלמידים לצייר את הפרח בעזרת השיר ולזהות באמצעותו כיצד נראה הפרח. קישור להשמעה / הקראת השיר.
נשוחח עם התלמידים על נראות הפרח: כמה עלים יש לו? באיזה צבע הוא? היכן הוא ממוקם?
נסביר את המושג "תיאור" – כיצד ידענו איך נראה הפרח? נבקש מהתלמידים לסמן על גבי השיר את המילים המתארות את הפרח.
גוף השיעור
א. נחפש בסביבתנו את הפרח שתואר בשיר ששמענו (אם אין חמציץ בסביבתכם- דלגו). נזהה אותו לפי מילות התואר – על יד שביל, על יד עץ, מצהיב, נוצץ, מלא מיץ, שלושה עלעלים.
ב. לאחר מכן, ננחה את התלמידים להתנסות בתיאור של פריטים נוספים מהטבע. כל זוג יקבל את "גלגל התואר" (גודל, צורה, משקל, צבע) ועליו לנסות ולהשתמש בכמה שיותר מילות תואר כדי לתאר את אחד הפריטים שבחרו ולתעד את הפריט ואת מילות התואר במחברת.
ג. בונוס: משחק לזוגות שסיימו- על אחד מבני הזוג למצוא חפץ או פריט בטבע ולתאר אותו באמצעות כמה שיותר מילות תואר לבן הזוג השני בכמה שפחות זמן. לאחר שבן הזוג מזהה את הפריט המתואר, מתחלפים בתפקידים.
סיכום
נשחק את המשחק "מי ששומע אותי" בשילוב מילות תואר: "מי ששומע אותי שימחא כף חזק" "מי ששומע אותי שיקפוץ גבוה". לאחר מכן נציג את התוצרים בפני הכיתה.
חוות דעת
מרכז חדשנות פדגוגי ללמידה בטבע, הממוקם בלב שכונת גילה באתר הטבע העירוני "ח'רבת ארזה". המרכז מכשיר ומלווה מורים ומורות בהוראה חוץ כיתתית פעילה ומגוונת, עוסק בליווי בתי ספר ובפיתוח פדגוגי בתחומי הלמידה המבוזרת.