כתיבת צופן
פענוח צופן ויצירת צופן מהטבע
// עברית
התלמידים יעבדו בקבוצות קטנות, יכירו צפנים, יפענחו אותם וייצרו בעצמם מפתח לצופן מפריטים מהטבע. אם באתר התקיימה התיישבות קדומה, אפשר להתייחס לכך.
שיתופיות
ב'
חורשה קרובה או במקום בו מצאי טבעי מגוון
כלי כתיבה, כתבי חידה, צופן לקבוצות של 3-4 תלמידים.
מיכל מורגנשטרן ורוית לוי מבית ספר אריאל גילה בירושלים
פתיחה
במליאה
5 דקות
הצגת משפט מוצפן ופיענוחו
המורה מראה משפט שמצאה אבל לא יודעת איך לקרוא אותו.
נפתח שיח קצר סביב הבעיה והפתרון – פענוח הכתוב באמצעות מפתח.
- אפשר להרחיב ולספר על כתב סתרים, מדוע כותבים בכתב זה ועל חשיבות המפתח.
גוף השיעור
במרחב או בחורשה
40 דקות
פענוח משפט מוצפן ויצירת מפתח מפריטים מהטבע
- כל קבוצת תלמידים מקבלת משפט מוצפן ומפתח ומפענחת אותו.
- לאחר הפענוח כל קבוצה מקבלת טבלה ובה אותיות הא'-ב'. על התלמידים לאסוף פריטים מהטבע כדי ליצור מפתח חדש, ובעקבותיו לכתוב משפט קצר עם המפתח שיצרה (אפשר להדגים).
- כל קבוצה מתיישבת ליד הצופן שלה. בהינתן האות, היא עוברת למקום הקבוצה שמימינה ומפענחת את הצופן שלה בעזרת המפתח שלהם (אפשר לפענח כמה צפנים ולכתוב אותם במחברת).
כתב חידה | מפתח לכתב חידה | מפתח לצופן מהטבע – עותק לכל קבוצה
סיכום
במרחב
5 דקות
סבב סיכום
ננחה את התלמידים לשתף: מה התחדש לי היום?
שיתופיות
ב'
חורשה קרובה או במקום בו מצאי טבעי מגוון
כלי כתיבה, כתבי חידה, צופן לקבוצות של 3-4 תלמידים.
מיכל מורגנשטרן ורוית לוי מבית ספר אריאל גילה בירושלים
חוות דעת
מרכז חדשנות פדגוגי ללמידה בטבע, הממוקם בלב שכונת גילה באתר הטבע העירוני "ח'רבת ארזה". המרכז מכשיר ומלווה מורים ומורות בהוראה חוץ כיתתית פעילה ומגוונת, עוסק בליווי בתי ספר ובפיתוח פדגוגי בתחומי הלמידה המבוזרת.