/
/
מנהלים את הפסולת שלנו

מנהלים את הפסולת שלנו

מערך שיעור ראשון, מבוסס על פוסטר "פחות אשפה-עיר נקייה" ומעמיק בפירמידת ניהול וצמצום הפסולת שאנו מייצרים.

מועבר על ידי ספק חיצוני
תחום דעת: קיימות
כיתה: ד, ה, ו
מערך בודד
מיקום: בכיתה
קבצים

כמה? 10 דק'

איפה? בכיתה

פתיחה - דמיון מודרך

  • דמיינו שאתם גדלים והופכים להיות מנהלים ומנהלות גדולות. זה יכול להיות של חברה או ארגון, זה יכול להיות של בית ספר, זה יכול להיות מנהל של שכונה. לכל אחד ואחת מכם יש הזדמנות לייצר שינוי ולהוביל משהו גדול. נסו לדמיין איפה זה נמצא, עם מי אתם עובדים, מה הדבר הראשון שתעשו בתור מנהל/מנהלת?
  • נבקש מכמה תלמידים לשתף איפה ומה דמיינו את עצמם מנהלים- השיתוף יכול להיות אקראי ומהיר.
  • לאחר השיתוף נציג לכיתה שמהיום כולנו גם מנהלים גדולים- של משהו שהוא מאוד חשוב- הפסולת שלנו.
  • שאלות לכיתה: למה חשוב שננהל גם את הפסולת שלנו? איזו השפעה יש לנו בתור יחידים?

– השיעור הבא הולך לעסוק בניהול פסולת והכלים שיש לנו כדי להצליח להיות מנהלים מצוינים.

כמה? 20 דק'

איפה? בקבוצות

גוף השיעור

במסגרת העבודה עם הפוסטר נראה לתלמידים את פירמידה ריקה ואת "מחסן" הדרכים שלנו להפחתת וניהול פסולת לפי הפוסטר(עדיין לא בסדר של הפירמידה). נציג לכיתה שהמטרה שלנו כמנהלים היא למקם את השלבים השונים שנמצאים במחסן בסדר הנכון של הפירמידה על מנת לנהל ולצמצם את הפסולת בצורה הטובה ביותר.

  • מחסן הדרכים לניהול פסולת: סירוב, שימוש חוזר, קומפוסט, מחזור, הטמנה.
  • נחלק את הכיתה ל5 קבוצות עבודה- כל קבוצה תקבל כרטיסיה אחת איתה תעבוד, עם ידע כללי ומשימה הנוגעת לאחת מדרכי ניהול הפסולת (סירוב, שימוש חוזר, מיחזור, קומפוסט והטמנה). על הקבוצה לקרוא, לבצע את המשימה ולבסוף להציג לכיתה מה עשתה.

כמה? 15 דק'

איפה? במליאה

סיכום

הפירמידה ממקמת לנו את השיטות השונות לפי רצוי ביותר להכי פחות רצוי. בנוסף, כל השיטות האלו ממוקמות לפי סדר כרונולוגי שהמוצר עובר עד שהופך לפסולת- תחילה אצלנו לפני צריכתו, לאחר מכן בשימוש שלו ולבסוף כאשר לא נחוץ יותר והופך לפסולת. בואו נמקם ביחד לפי הסדר את השלבים השונים בפירמידה.

  • נציג מכל קבוצה יעלה ויציג בקצרה את נושא הכרטיסיה ואת המשימה שביצעו, וימקם את הכרטיסה שלהם במיקום המתאים בפירמידה לדעת הקבוצה.
  • נתבונן בפוסטר ונשווה את הפירמידה שלנו לפירמידה המופיעה בפוסטר. נשאל את התלמידים- יש שלב שהייתם מוסיפים/ מרחיבים לפירמידה שבפוסטר?
  • נסכם- כדי להיות מנהלים טובים של הפסולת שלנו אנו חייבים להכיר את כל השלבים בפירמידה ולשלב את כולם בחיי היום יום שלנו. ביחד נצליח לנהל את הפסולת שלנו- מצמצום ועד שימוש מיטבי במה שהיא תהפוך להיות.
כתבו: אקו-פריקו
תחום דעת: קיימות
כיתה: ד, ה, ו
מערך בודד
מיקום השיעור: בכיתה