פליאה וסקרנות

בגוף השיעור מייחדים זמן ללמידה מבוססת פליאה וסקרנות, מתוך הסביבה הקרובה. המורה מתפעל ומעודד אותם להסתקרן וללכת אחרי מה שמעניין ותופס אותם בשטח.

מה עושים המורים

  • מעמיד במרכז הכיתה עצם מעניין או תופעת טבע מרגשת שהתלמידים טרם שמו לב אליה, כגון: נוצה מיוחדת, קוץ של דרבן, חרסים שנאספו, אצטרובל שנפתח אל מול אצטרובל שלא נפתח ועוד.
  • מתפעל בקול רם מהממצא, מעודד את כלל התלמידים לשער השערות ולהציע הצעות מגוונות ככל הניתן למה שרואים - מבלי לספק "ידע" אודותיו.
  • לפי הגיל והרמה ניתן להוסיף לתלמידים מושגים לשיום מה שהם רואים כגון התפעלות מהגודל של הדבר, מהעדינות שלו, מהתהליכיות שמתרחשת בו, מהעושר והמגוון שקיימים וכן הלאה.
  • בסיכום השיעור המורה מנחה את התלמידים לרשום ולתעד את ממצאיהם ביומן טבע או בדף (ראו - סיכום שיעור במחברת/ יומן טבע)

הוראות לתלמידים

  • מסתובבים בשטח בסביבה הקרובה
  • מתעכבים על משהו שמעניין ותופס את תשומת ליבם
  • מתפעלים ומתפלאים אל מול התופעה
  • מתעניינים וחוקרים אותה
  • לבסוף מתעדים אותה.

 למה? 

  • למידה מתוך פליאה וסקרנות היא פסגת השאיפות עבור המורה המבקש שתלמידיו ימצאו בתוכם את נקודת המוטיבציה הפנימית שלהם ללמידה.
  • פליאה וסקרנות של התלמידים מייצרת זיקה לנושא הנלמד, למורה ולכל אירוע הלמידה, והופכת אותה למשמעותית.
  • בטבע, ניתן באופן יחסית אינסטינקטיבי להניע את התלמידים לפליאה ולסקרנות כלפי הסובב אותם, מכיוון שזוהי סביבה דינמית, משתנה, לא ידועה ומזמנת הפתעות.

https://teacher.jlm.org.il/popups/27074

שכבת גיל: א'-ב' | ג'-ו' | ז׳-ט׳ | י'-יב' | רב גילאי
מטרת השיעור: חקר ופתרון בעיות
חלקי השיעור: גוף שיעור
מיקום השיעור: חוץ כתתי
אופן הלמידה: זוגות | קבוצה | תחנות
שימוש בטכנולוגיה: ללא תלות טכנולוגית
משך הפעילות: 20-30 דק׳ | 30-45 דק׳
זמן הכנה לשיעור: עד רבע שעה | עד חצי שעה
תחום דעת: מדעי
מיומנויות קוגניטיביות: הבעה בכתב | איתור מידע | פיענוח והבנה | חשיבה ביקורתית
מיומנויות רגשיות חברתיות: לומד עצמאי | שיתוף פעולה

עוד נושאים באתר למורים ירושלמים

מסכמים

דרך הומוריסטית לסכם נושא חדש. תלמיד בוחר תמונה ויוצר לה משפט mem.
ארגז כלים
מסכמים

ארגון למידה עצמאית

אנחנו רוצים לעודד ללמידה עצמאית, אבל לא יודעים איך? כאן תמצאו תשובות
ארגז כלים
ארגון למידה עצמאית

מוודאים הבנה

לאחר שלימדנו נושא חדש, אנחנו רוצים לדעת אם התלמידים שלנו הבינו. יש כאן דרך נחמדה לבדוק את זה
ארגז כלים
מוודאים הבנה