פליאה וסקרנות
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp

בגוף השיעור מייחדים זמן ללמידה מבוססת פליאה וסקרנות, מתוך הסביבה הקרובה. המורה מתפעל ומעודד אותם להסתקרן וללכת אחרי מה שמעניין ותופס אותם בשטח.

מה עושים המורים

  • מעמיד במרכז הכיתה עצם מעניין או תופעת טבע מרגשת שהתלמידים טרם שמו לב אליה, כגון: נוצה מיוחדת, קוץ של דרבן, חרסים שנאספו, אצטרובל שנפתח אל מול אצטרובל שלא נפתח ועוד.
  • מתפעל בקול רם מהממצא, מעודד את כלל התלמידים לשער השערות ולהציע הצעות מגוונות ככל הניתן למה שרואים - מבלי לספק "ידע" אודותיו.
  • לפי הגיל והרמה ניתן להוסיף לתלמידים מושגים לשיום מה שהם רואים כגון התפעלות מהגודל של הדבר, מהעדינות שלו, מהתהליכיות שמתרחשת בו, מהעושר והמגוון שקיימים וכן הלאה.
  • בסיכום השיעור המורה מנחה את התלמידים לרשום ולתעד את ממצאיהם ביומן טבע או בדף (ראו - סיכום שיעור במחברת/ יומן טבע)

הוראות לתלמידים

  • מסתובבים בשטח בסביבה הקרובה
  • מתעכבים על משהו שמעניין ותופס את תשומת ליבם
  • מתפעלים ומתפלאים אל מול התופעה
  • מתעניינים וחוקרים אותה
  • לבסוף מתעדים אותה.
 למה? 
  • למידה מתוך פליאה וסקרנות היא פסגת השאיפות עבור המורה המבקש שתלמידיו ימצאו בתוכם את נקודת המוטיבציה הפנימית שלהם ללמידה.
  • פליאה וסקרנות של התלמידים מייצרת זיקה לנושא הנלמד, למורה ולכל אירוע הלמידה, והופכת אותה למשמעותית.
  • בטבע, ניתן באופן יחסית אינסטינקטיבי להניע את התלמידים לפליאה ולסקרנות כלפי הסובב אותם, מכיוון שזוהי סביבה דינמית, משתנה, לא ידועה ומזמנת הפתעות.

https://teacher.jlm.org.il/popups/27074

מטרת השיעור: חקר ופתרון בעיות
חלקי השיעור: גוף שיעור
מיקום השיעור: חוץ כתתי
אופן הלמידה: זוגות | קבוצה | תחנות
שימוש בטכנולוגיה: ללא תלות טכנולוגית
משך הפעילות: 20-30 דק׳ | 30-45 דק׳
זמן הכנה לשיעור: עד רבע שעה | עד חצי שעה
תחום דעת: מדעי
מיומנויות רגשיות חברתיות: לומד עצמאי | שיתוף פעולה

עוד נושאים באתר למורים ירושלמים

ארגון למידה עצמאית

אנחנו רוצים לעודד ללמידה עצמאית, אבל לא יודעים איך? כאן תמצאו תשובות

משחוק בלמידה

בעזרת משחוק, התלמיד מקבל משוב על הלמידה והמורה מקבל נתונים על התלמידים

אוריינות דיגיטלית

מיומניות דיגיטליות ורכישת ידע באמצעות הטכנולוגיה