פאזל-טקסט

  • מדפיסים עותק של הטקסט לכל זוג או קבוצה קטנה
  • גוזרים את הטקסט לחלקים שונים. בכל חלק חצי משפט, משפט או פסקה, תלוי באורך הטקסט וברמת המיומנות של התלמידים.
  • במקום להקריא את הטקסט ולהסביר, נותנים לתלמידים "פאזל" שינסו להרכיב בעצמם.
  • לאחר תום הזמן המוקצב למשימה, מציגים את הסדר הנכון של הטקסט בפני הכיתה.
  • עכשיו, כשכל התלמידים איתך, אפשר להקדיש את עיקר השיעור לדיון והעמקה בטקסט!

 למה? 

  • למעט מקרים חריגים, לרוב אין לתלמידים מוטיבציה מיוחדת ללימוד טקסט כלשהו.
  • קריאת הטקסט והסברה שלו על ידי המורה (ובמיוחד אם זה על ידי אחד התלמידים), עלולה ליצור פאסיביות ושעמום ולהביא ל"ניתוק" מהיר של קשב התלמידים.
  • לעומת זאת, הפיכת המפגש הראשוני עם הטקסט למעין משחק, יוצרת מעורבות פעילה של כל התלמידים בפיצוח הטקסט.
  • האתגר המתלווה למשימה יוצר באופן טבעי מוטיבציה להבנת הטקסט ("רוצים לדעת אם צדקתם?").
  • האתגר מחייב את התלמידים להפעיל את החשיבה, לזהות רמזים (כמו כותרות או תאריכים), וכך המורה יכול/ה לנצל את השיעור להעמקה משמעותית יותר.
  • אם (...) יש הבדלי רמות משמעותיים בכיתה, ניתן ליצור 2 או 3 גרסאות של הפאזל שנבדלות בכמות החלקים או בגודל הטקסט, וכך לאתגר את החזקים יותר ולתת הזדמנות שווה למתקשים.
  • זה לא באמת משנה האם התלמידים מצליחים או לא, העיקר שעשו מאמץ להבין את הטקסט. לכן חשוב להדגיש לתלמידים שמדובר במשימת אתגר, מעין משחק, ומה שחשוב זה לא שיצליחו אלא שיהנו מזה!
  • מגילת העצמאות מחולקת ל 6-7 מקטעים (אזרחות, ציונות).
  • תשובה מפורטת בגיאומטריה מחולקת לפי שורות (מתמטיקה).
  • סיפור שמחולק למספר מקטעים (תנ"ך, היסטוריה, אנגלית).

https://teacher.jlm.org.il/popups/25246

עוד נושאים באתר למורים ירושלמים