הכנת הכיתה

אין ספק שהצלחת התכנית תלויה בהכנת התלמידים.

מלבד החיבור של התלמידים לתכנים בהם יתעסקו במהלך הביקורים יש חשיבות גדולה מאד להכנת התלמידים ללמידת חוץ, במיוחד אם זאת פעם ראשונה.

לפני הסיור :

צמצום מרחב הזרות: יש לתת לתלמידים מידע מפורט לגבי יום הסיור ומהלכו.

א. פרטים טכניים - תאריך, שעות, ציוד נדרש מהתלמידים, פעילות פנים/חוץ, לו"ז ליום הסיור, חלוקה מראש לצוותי העבודה (צוותים של 4 תלמידים, זוגות וחצאי כיתה). מומלץ לחלק (או לשלוח בוואטסאפ) לו"ז ליום הסיור. 

ב. התוכן ואופי הפעילות - נושא הסיור (מומלץ להיעזר בנושאי ההטרמה), ואופי המשימות שיידרשו לבצע: עבודה בצוותים בחוץ הכוללת מדידות ורישום תוצאות (על דף או מקוון, ע"פ החלטת המורה), תצפיות וחידות; עבודה בזוגות בדף משימות במחשב במרחב התצוגה; פעילות חקר מונחית בסדנה. 

ג. כללי התנהגות מחוץ לביה"ס, בטבע בכלל, ובעמק הצבאים בפרט: אין לעבור את החבל הצהוב, אין לפגוע בחי ובצומח. אפשר ללכוד בע"ח בכלי סגור כדי להתבונן מקרוב. אולם  יש לשחרר אותו במהרה במקום ממנו נלקח. אין להשאיר אשפה. 

ד. כללי התנהגות נוספים - יש להישמע להנחיות הצוות במקום. יש להקפיד על לוחות הזמנים (הזמן בסדנה ובמרחב התצוגה הוא מוגבל ומשוריין). 

ה. עבודה עם ציוד: 

  • לסיור בחוץ מקבלים תיק ובו מכשירי התבוננות ומדידה (מד אור, מד לחות קרקע, מד משולב למדידת לחות וטמפרטורת האוויר, משקפת, זכוכית מגדלת, כלי לאיסוף זרעים
  • כלי להתבוננות מקרוב בבע"ח קטנים וגם טבלאות מודפסות (אותן ימלאו תלמידים). בערכת מדידות החוץ יש הנחיות לשימוש בציוד.                       
  • בסדנת החקר משתמשים בכלים ומכשירים יקרים לביצוע תצפיות וניסויים. בסדנת החקר ינתנו הנחיות ע"י המדריך/ה
  • בחלל התערוכה לומדים בהתייחסות למוצגים בתערוכה. עובדים בזוגות עם מחשבים ניידים. 

יש חשיבות גבוהה לשמירה על כל הציוד לאורך הפעילות והחזרתו תקין ומסודר.

ביום הסיור:

בהירות, בהירות ושוב בהירות:

כשנמצאים בחוץ, חשוב לשמור באופן ברור מאוד על המסגרת ולהגדיר את הגבולות (הפיזיים ושאינם פיזיים) בהם התלמידים יכולים להסתובב ולהיות יצירתיים. כמה נקודות לעזר:

א. מינימום איסופים ופיזורים של הקבוצה. זה לוקח הרבה זמן. נסו לחשוב מה יכול לחכות לשיעור הבא בכיתה, או להישאר כעבודה של תלמידים בינם לבין עצמם או מול המורה ללא צורך באיסוף של כל הכיתה. 

ב. כשכן רוצים לאסוף, צריך להכריז על שעה ומיקום מאוד ברורים. כדאי לבחור מקום שיש לו תיחום כגון אחת הפרגולות. ניתן גם להשתמש במחצלת (תתפלאו כמה היא יכולה לעזור). 

ג. חשוב שלתלמידים יהיה ברור איך לפנות במקרה של צורך בעזרה. ניתן לסכם על מקום קבוע למורה או על שימוש בטלפון.