עיבוד ודיון מסכם בכיתה
נקודות חשובות לדיון:
- השוואה של גורמים אביוטיים באביב עם עונות קודמות: הקשר בין עונה לחה וחמימה לתהליך צמיחה מוגברת ולרבייה בצמחים ובבע"ח (כולל התייחסות חוזרת לקצב חילוף חומרים ואנזימטיקה).
- פעילות רבה (ביחס לעונת החורף) של חרקים (שהם כזכור יצורים אקטותרמיים). לחלקם יש תפקיד מרכזי בהאבקה.
- האבקה- דוגמה להדדיות: מה מרוויח המאביק? מה מרוויח הצמח? (לא לבלבל בין האבקה להפצה)
- נביטת גרגר האבקה- שלב הכרחי כדי להגיע לביצית בשחלה שתתרחש הפריה.
- דרושה השקעת אנרגיה מרובה כדי להגיע לאירוע ההפריה אבל גם להתפתחות הצאצא עד לבוגר מרגע ההפריה ואילך.
- 2 אסטרטגיות רבייה:
א. השקעת אנרגיה לייצור כמות גדולה של תאי רבייה/ צאצאים אבל בלי השקעה גדולה מעבר לכך בטיפול בצאצאים.
ב. כמות קטנה של צאצאים אבל השקעה מרובה של אנרגיה בהצלחת תהליך הרבייה עבור כל צאצא.
- בטבע מוצאים התאמות מבניות, פיזיולוגיות והתנהגותיות להצלחת תהליך הרבייה בכל אחת משתי האסטרטגיות.