מבוא

למה פארק עמק הצבאים?

 

פארק עמק הצבאים הוא אתר טבע עירוני מרכזי ונגיש לכל אוכלוסיות העיר בו נמצאים שני בתי גידול (מימי ויבשתי) ומרחבים שונים המאפשרים למידה בסגנונות מגוונים: שטח פתוח המזמין תלמידים לחוות בצורה בלתי אמצעית מרחבים טבעיים, ו"בית התצפיות" המכיל "קיר מים" הצופה לתוך בריכה, סדנת חקר מעבדתית וחלל תערוכה לחקירה עצמאית. 

אקולוגיה הוא אחד מנושאי החובה המלווים את תכנית הלימודים של משרד החינוך. "אקולוגיה בעמק" היא תכנית המציעה לימוד באמצעות שלושה ביקורים בעונות השונות בעמק. היא מאפשרת הכרת מרכיבי המערכת האקולוגית והקשרים ביניהם דרך למידה פעילה המבוססת על סקרנות, פליאה ומגע ישיר עם הטבע. בנוסף לכל מה שניתן ללמוד בעמק עצמו, ביקור בבית התצפיות נותן הזדמנות לגלות את העמק 'הסמוי מן העין' ולחקור אותו: להתבונן מקרוב יותר, להכיר יצורים ותופעות חדשות, לבצע ניסויים ועוד...

טמפרטורה, מים ועונות השנה: בחרנו להתייחס לאקולוגיה בעמק מתוך מעקב אחר השתנותם של שני גורמים אביוטיים - טמפרטורה וזמינות המים: כיצד הם מכתיבים את העונות השונות, ומהן השפעות שלהם על היצורים בעמק והתהליכים שהם עוברים. 

למידת חקר מבוססת נתונים: כל תהליך חקר מדעי מבוסס על איסוף נתונים כמותיים. על מנת לעקוב ולהשוות בין מערכות אקולוגיות בעונות שונות, נחוצים נתונים כמותיים אותם אוספים התלמידים במקום.

הלמידה בהובלת המורה: התוכנית מבוססת על סדרת ביקורים בעמק הצבאים בשלוש עונות: סתיו, חורף, ואביב. התוכנית מפורטת ומקיפה, ובאחריות המורה הסעיפים הבאים:

  • לעבור הכשרה מקדימה ולקבל את כל החומרים שפותחו עבור הביקורים
  • לבחור ולהתאים את הפעילות לתלמידים 
  • להכין את התלמידים לפני הביקור, להנחות אותם במהלך הביקור ולהוביל דיון מסכם בכיתה אחרי הביקור

https://teacher.jlm.org.il/popups/57180

עוד נושאים באתר למורים ירושלמים